asseco Aimtec murr

Od vozidla po plnicí stanici

K významným hráčům v oboru využívání stlačeného zemního plynu v dopravě patří společnost Zliner Energy.  K jejím aktivitám patří široká škála aktivit od dodávek vozidel či celého vozového parku na CNG,  jejich přestavby na plynový pohon od osobních vozidel až po největší tahače a trucky přes přes jejich pronájem, až po budování i provozování plnicích stanic. Na otázky TechMagazínu týkající se perspektiv a možností CNG v Česku nám odpověděl výkonný ředitel firmy Karel Papežík

 

Společnost Zliner Energy má za sebou první rok působení na českém trhu, jak si vedla? Splnila očekávání s ohledem na důvody jejího vzniku?
Po roce působení na českém trhu můžeme konstatovat, že očekávání byla splněna a společnost má předpoklad stát se jedním z významných hráčů na poli CNG.

Předmětem podnikání Zliner Energy je komplexní servis v oblasti využití stlačeného zemního plynu jako pohonné hmoty jak lze chápat pojem komplexní, kterým se často firmy zaštiťují, ve vašem případě? Práce pro velké firmy má často hodně odlišný charakter než služby pro menší zákazníky ale obojí je náročné a vyžaduje určitou specializaci a malí klienti nemusí být tak lukrativní – přitom právě pro ně mohou mít úspory díky CNG zásadní význam...
Komplexní servis je skutečně velmi specifická záležitost. Je pravdou, že požadavky „velkých“ a „malých“ firem jsou naprosto odlišné, ale ani v kategorii „velkých“ firem nejsou dvě stejné firmy se shodnými požadavky. Proto přistupujeme ke každému zákazníkovi individuálně a celé řešení CNG stavíme na míru dle jeho potřeb.

Rozsah produktů a služeb, které Zliner Energy v synergii se svou mateřskou firmou nabízí je poměrně rozsáhlý, které oblasti v souvislosti s prosazováním alternativních paliv tvoří největší část vašich aktivit?
Jak už bylo zmíněno, nabízíme komplexní služby a je jen na přání zákazníka, jestli využije celé komplexní nabídky (stavba plnící stanice CNG, prodej a pronájem autobusů a vozidel, servis dodaných vozidel,…) nebo pouze dílčí část, která mu vyhovuje.

K často diskutovaným problémům v souvislosti s CNG patří nízký počet plnicích stanic, což lze ale řešit pořízením vlastní. Ovšem to asi nebude pro každého, jak nákladné je zřízení CNG plničky?
CNG plnička se dá pořídit od cca 130 000,- Kč až po řádově desítky miliónů. Vše závisí od velikosti vozového parku, nájezdu km, spotřeby PHM. Nejlevnější plnička, tzv. domácí, naplní osobní auto za noc. Velké plničky pak naplní autobus za několik minut. Rozhodující je i napojení na stávající rozvody plynu. Takže opět se potvrzuje, že každý zákazník je originál a nedá se zaškatulkovat do předem nachystaných variant, aniž bychom znali jeho skutečné potřeby.

Kdy se vyplatí u vozového parku přechod na CNG? Jsou nějaké obecná kritéria, kdy se např. vyplatí přestavba, nebo kdy je lepší pořízení nových vozidel na CNG? Podle čeho se dá určit, zda a za jakých podmínek je pro firmu výhodné pořízení vlastní plnicí stanice. Pokud jde o současnou situaci – lze např. odhadnout jaký je poměr přestaveb a továrně vyráběných vozidel na CNG?
Obecné pravidlo počítá s úsporou 50% nákladů na PHM u benzínu a 35% u nafty. Hodnota plnicí stanice se odvíjí od množství vydaného plynu a závisí na dopravci, jestli je ochoten tuto investici podstoupit. Je to jedna z možností, kdy si zákazník pořídí vozový park a naše firma postaví a provozuje plnící stanici CNG.

Vzhledem k tomu, že nabízíte také financování, jaký zájem je o tyto služby z pohledu vašeho dosavadního působení na trhu a pokud jde o výhled do budoucna?
Všeobecně je vozidlo na CNG dražší než vozidlo na běžné PHM. Zájem o pronájem nebo finanční služby je teprve v začátcích a např. Česká pošta se při nákupu nových vozidel na CNG rozhodla pro operativní leasing.

I když má firma zlínský původ, její aktivita se neomezuje jen na rámec regionu, ale slaví úspěchy i mimo něj – viz jihočeský projekt. Kde podle vašich zkušeností „slyší“ dopravci na CNG nejvíce?
Zájem o „nové“ palivo je rovnoměrně rozprostřen po celé republice a záleží jen na ekonomické analýze daného zákazníka, jestli se rozhodne pro obnovu vozového parku. Každopádně je Zliner Energy zákazníkovi s propočtem návratnosti této investice a s její realizací připraven pomoci prakticky kdekoli

 

 
Publikováno: 2. 9. 2013 | Počet zobrazení: 3324 článek mě zaujal 680
Zaujal Vás tento článek?
Ano