asseco Aimtec murr

Elektromobily zrychlují

 

Elektromobily vstupují do elitní skupiny „rychlých kol“: Závodní tratě prestižních okruhů se stávají stále lákavějším cílem pro výrobce elektromobilů i dalších vozů s alternativními pohony, kteří si na nich mohou vyzkoušet a předvést tak efektně světu nejnovější technologie v oboru. A zároven se tak postarat o skvělou reklamu pro svou značku. Například Audi již poněkolikáté zabodovalo na náročné soutěži Le Mans se svým hybridním vozem quattro (viz str. 23) a nyní také automobilka Nissan představila pod názvem ZEOD RC elektrický závodní speciál, který by se měl příštího toku zúčastnit proslulého závodu Le Mans. Na konstrukci novinky se podíleli zaměstnanci Nissanu z Evropy, USA i Japonska a automobilka bude během následujícího roku v rozsáhlém testovacím programu testovat na tomto hi-tech vozu několik typů pohonu. Závodní plug-in hybrid, který by měl dosahovat rychlost přes 300 km/h využije stejné li-ion baterie, jako komerční Nissan Leaf. Tento vůz se ostatně v upravené verzi Nissan Leaf Nismo RC (Racing Competition), stal průkopníkem značky Nissan na poli závodních elektromobilů s nulovými emisemi. Jde o zakázkovou verzí vozu Nissan Leaf s nejvyšší rychlostí 150 km/h a se zrychlením 0-100 km/h za 6,85 s.
“Nissan se stal globálním lídrem v oblasti vývoje automobilových technologií s nulovými emisemi. Nissan ZEOD RC nám umožní tyto schopnosti dále rozvíjet za využití nejobtížnějšího závodu na světě jakožto živé experimentální laboratoře našeho připravovaného pohonu LM P1,” komentoval novinku Andy Palmer, výkonný vice prezident Nissanu.
I když současné technologie podle Nissanu neposkytují dostatek kapacity baterií k tomu, aby bylo možné vyvinout pro Le Mans čistě elektrický závodní prototyp, tvůrci ZEODu RC věří, že vývoj tohoto auta bude důležitým krokem v elektrifikaci závodních vozů budoucnosti. Technologie vyvinuté prostřednictvím tohoto programu se stanou součástí budoucích inovací, které Nissan přinese ve svých běžných spotřebitelských vozech. Půjde mj. také o test plug-in hybridního pohonu, který Nissan nazývá Zero Emission od Demand (ZEOD) jež dal automobilu, který jeho tvůrci hrdě charakterizují jako „nejrychlejší elektrický závodní vůz na světě“ i jeho název. Tento titul zatím nicméně drží bristký závodní elektromobil Lola-Drayson B12/69EV společnosti Drayson Racing Technologies,  poháněný čtyřmi elektromotory, které byly vyrobeny na univerzitě v Oxfordu. “Jsou to možná ty nejlepší elektromotory dostupné dnes ve světě,” říká lord Drayson. Max. rychlost auta je asi 320 km/h.
K dalším prestižním projektům patří americký závod Pikes Peak, kde má své želízko v ohni Toyota. I ta má v historii závodních elektromobilů své premianty: její model Toyota Motorsport TMG EV P001 ujel jako první elektricky poháněný jedno kolo na okruhu Nürburgring na Severní smyčce za méně než osm minut a další metou je Pikes Peak, kde elektromobil TMG EV P002 obhajuje úspěch z milulého roku.

Tento závod už si vyzkoušel i další ze závodních elektromobilů: Mitsubishi i MiEV Evolution , který se již v Americe i prodává. Závodní verze však byla vyvinuta ve spolupráci s 20 dalšími společnostmi, např. výrobcem baterií GS Yuasa, Enkei či Advics, využívá však stejný motor, baterii a další klíčové komponenty jako běžný sériový elektromobil i MiEV.
Popisek foto:
Lola Drayson: nejrychlejší elektromobil světa
Nissan ZEOD RC – laboratoř nových technologií se chystá na Le Mans
 

 
Publikováno: 2. 9. 2013 | Počet zobrazení: 2946 článek mě zaujal 603
Zaujal Vás tento článek?
Ano