asseco Aimtec murr

SKF vzdělává české konstruktéry

Vybraní zákazníci společnosti SKF měli ve dnech 22. – 23. října možnost seznámit se hlavními faktory, které ovlivňují správný a efektivní provoz ložisek, a riziky, které mohou jejich životnost a výkonové parametry naopak ohrozit. Firma pořádala na Moravě první Konstruktérské dny.

 

Letošní Konstruktérské dny byly první akcí svého druhu v moderní historii českého zastoupení švédské firmy, ale i tato akce by se mohla stát tradicí. Zhruba padesát konstruktérů a vývojářů z českých firem se tak mělo možnost nejen seznámit, ale i v praktických ukázkách vyzkoušet jak významnou roli hraje např. správná montáž a korektní usazení ložisek pro efektivitu strojů a jejich bezporuchový provoz, jak lze správnou volbou optimálního ložiska výrazně prodloužit životnost stroje, ale také např. i to, jak se vyvarovat koupě padělku, které, jak konstatuje šéf českého zastoupení SKF Miroslav Hloušek, představují i u nás závažný problém. Jen v loňském a letošním roce asistovali představitelé SKF u řady případů, kdy celníci zajistili padělky ložisek - např. letos na jaře zachytili pracovníci Celní správy ČR v Ostravě téměř 4000 ks padělaných ložisek SKF o celkové hmotnosti přes 5 t. Trh s průmyslovými součástkami je velmi konkurenční a současná ekonomická situace nutí některé zákazníky využívat pro své potřeby alternativní zdroje, což zneužívají někteří prodejci, kteří se snaží získat konkurenční výhodu klamáním odběratelů.
Tyto padělky nejen poškozují originálního výrobce, ale mohou kvůli často pochybné kvalitě způsobit i nemalé problémy uživatelům strojů, v nichž jsou aplikovány, a způsobit škody v hodnotě mnohonásobně vyšší, než představuje zdánlivá úspora díky použití neoriginální součástky.

Co ohrožuje ložiska?
Právě vady ložisek byly i jedním z ústředních témat, kterým byl věnován jeden z hlavních bloků v programu konstruktérských dnů. Konstruktéři se seznamovali se správným výběrem a použitím ložisek pro dané aplikace, jejich údržbou, zásadami mazání olejem a plastickými mazivy, s tím proč a jak ložisko stárne a jaké faktory na to mají vliv. Ze zkušeností SKF vyplývá, že největší díl poruch (36 %) má na svědomí nesprávné mazání a únava materiálu (31 % případů), nesprávná montáž (16 %) a dále pak nečistoty v ložisku (např. prach a voda, které jsou příčinou poškození u 14 % případů).
Velkou roli v zachování maximální spolehlivosti a provozních parametrů ložisek hrají i zdánlivé a často opomíjené maličkosti, jako je správné skladování, nemluvě o údržbě. Do ložisek nesystematicky pohozených někde ve skladu se dostávají různé nečistoty, jejichž přítomnost se pak časem může projevit v podobě různých typů poškození, které mohou časem vést až k fatálním poruchám, jež v konečném důsledku znamenají nákladnou a časově náročnou odstávku stroje či zařízení. Naopak správná údržba – počínaje správnou montáží a usazením ložiska a stejně tak korektní demontáží např. při kontrolách či v rámci servisu může životnost ložisek výrazně prodloužit a zajistit vysokou efektivitu jejich provozu. V případě nesprávného zacházení, kdy nejsou dodržovány potřebné zásady, ohrožují životnost a provozní parametry ložisek např. koroze (ať už způsobená vlhkostí nebo třením), elektroeroze, různé plastické deformace, nežádoucí vtisky způsobené nežádoucími částicemi, lomy a trhliny apod. Nemenší roli hraje proto i prevence a důsledná diagnostika, umožňující potenciální problémy odhalit ještě dříve, než k nim reálně dojde.
Umění správné montáže a demontáže
Montáž a demontáž ložisek si mohli účastníci semináře i vyzkoušet v druhé části věnované praktickým ukázkám, kde vzbudila velký zájem např. metoda tlakového oleje, unikátní řešení vyvinuté odborníky SKF. Je používána pro montáž a demontáž součástí s přesahem, hlavně pro valivá ložiska. Může být použita i u ložisek na kuželovém čepu, pro válcové povrchy se využívá pouze pro demontáž. Olej se přivádí pod tlakem mezi stykové plochy a vytváří tenký film, který snižuje tření na téměř nulovou hodnotu, ale také usnadňuje montáž a demontáž ložiska. Tyto operace značně usnadňuje použití speciální hydraulické matice, rovněž z portfolia vybavení SKF, která šetří námahu i čas.
Projektanti však často příliš nerespektují možnost pohodlné a snadné demontáže zařízení, které jsou někdy nutné např. pro servisní zásahy a údržbu – i proto byl jedním z účelů konstruktérských dnů SKF seznámit vývojáře i s těmito aspekty. /jv/
 

 
Publikováno: 17. 12. 2013 | Počet zobrazení: 2218 článek mě zaujal 570
Zaujal Vás tento článek?
Ano