Baterie v karoserii automobilů již realitou
Pro zlepšení energetické spotřeby elektrovozidel budoucnosti vyvinula švédská automobilka Volvo Car Group převratný koncept kompozitových dílů karoserie, sloužících jako baterie.
Kompozitní materiál se skládá z uhlíkových vláken a nanostrukturovaných baterií a superkondenzátorů. Umožňuje skladovat energii při nižší hmotnosti a menším potřebném prostoru ve vozidle. Kromě toho přináší nákladově efektivní konstrukční možnosti.
Vrstvením uhlíkových vláken a polymerní pryskyřice vznikne vyztužená tkanina, která se vyformuje do požadovaného tvaru (např. jako výplně dveří, víko zavazadlového prostoru nebo podběhy kol apod.), poté jed vytvrzena v peci. Do tohoto materiálu jsou implementovány baterie a superkondenzátory. Pak lze tento materiál, který nahrazuje stávající komponenty, využít pro ukládání a nabíjení energie v celém vozidle.
Výzkumného projektu, který byl financován EU, se kromě automobilky Volvo zúčastnila Královská univerzita v Londýně a osm dalších subjektů. Projekt trval více než 3,5 roku a nyní je prezentován v podobě automobilových panelů na experimentálním voze Volvo S80, kde místo ocelového víka kufru a ocelové přepážky nad motorem jsou použity kompozitní náhrady s baterií. Tyto funkční součásti můžou v budoucnu nahradit standardní autobaterie, jelikož představuji úsporu z hlediska objemu i hmotnosti.
Úplná náhrada stávajících komponent elektromobilů novým materiálem by mohla snížit celkovou hmotnost vozidla o více než 15 %. Např. při současné hmotnosti vozu 1400 kg by se ušetřilo ca 210 kg, takže elektromobil s hmotností 1190 kg, při stejné kapacitě baterií by měl určitě delší dojezd. Bylo by to nejen efektivní z hlediska nákladů, ale také z pohledu zlepšeného dopadu na životní prostředí. /pk/