asseco Aimtec murr

Citroën se slavným jménem ve víru technologií

Španělský malíř Pablo Picasso vynikal jako osobnost umění 20. století, vytvořil ohromné množství obrazů, skic, rytin a ilustrací. Přineslo mu jméno štěstí nebo jde o ryze tvůrčí charakter? V každém případě, když automobilka Citroën licencovala jméno tohoto slavné malíře, ještě netušila, jestli získají modely se jménem slavného malíře slávu či nikoliv. 

 

Samozřejmě není to o jménu, ale o tvůrčím rysu, umění designérů, inženýrů a v neposlední řadě o technologických možnostech doby. Když v roce 1999 přišla první generace modelu Picasso, vzešlá z modelu Xsara, nabídla prostorný interiér s možností variability, což se velmi osvědčilo. Díky svému designu a dostupným technologiím rozvířila zájem veřejnosti. Druhá generace přišla v roce 2006 s novou oblejší karosérií již na platformě modelu C4 a nabídla také prodlouženou verzi Grand. V Evropě se modelu se slavným jménem do současnosti podařilo upoutat pozornost přes 3 mil. zájemců. Letošní třetí generace úspěšného kompaktního MPV, která byla poprvé představena na letošním jarním Autosalonu v Ženevě jako studie Technospace, spatřila české zákazníky počátkem září a její prodloužená verze o měsíc později.   

C4 Picasso
Novinka v portfoliu značky, model C4 Picasso, se od ženevské studie skoro nezměnila. Sází na designový futuristický zakulacený vzhled a moderní technologie. Od předchozí generace si převzala osvědčenou modularitu interiéru a velké panoramatické čelní sklo. Jako první model využívá nově vyvinutou podvozkovou platformu EMP2 (Efficient ModularPlatform2), díky které došlo ke snížení hmotnosti o 70 kg a použitím nových materiálů a technologií o dalších 70 kg. Došlo také k optimalizaci jízdních vlastností, bezpečnosti a komfortu. Zajímavostí je, že základní rozměry (d x š x v) místo aby se zvětšovaly, tak se zmenšily. Jediný rozvor náprav se zvětšil na 2785 mm a je nyní největší v segmentu.     

Zatím čtyři motorizace
V České republice je nový C4 Picasso nabízen se dvěma benzínovými a se dvěma dieselovými motorizacemi včetně verze e-HDi s technologií Stop & Start. Oba benzínové motory byly vyvinuty ve spolupráci s BMW Group. Agregát 1,6 VTi 120 (proměnné časování a zdvih sacích ventilů) dosahuje výkonu 88 kW při 6000 ot.min-1 a točivém momentu 160 Nm při 4250 ot.min-1. Druhý motor 1,6 THP 155 (systém přímého sekvenčního vstřikování  ve spojení s turbokompresorem) disponuje výkonem 115 kW při 5800 ot.min-1 s maximem točivého momentu 240 Nm od 1400 do 4000 ot.min-1. Naftové motory HDi 1,6 l s výkony 68 (při 4000 ot.min-1) a 84 kW (při 3600 ot.min-1) disponují maximem točivého momentu 230 / 270 Nm. Oba naftové agregáty e-HDi 90 a 115 můžou být propojeny s manuální 5stupňovou převodovkou nebo pilotovanou 6stupňovou převodovkou ETG6. Dle údajů od výrobce motor e-HDi 90 s pilotovanou převodovkou ETG6 dosahuje spotřeby rekordních 3,8 l na 100 km a emisemi CO2 jen 98 g/km.
K motorům HDi přibude ještě nový 2,0 l motor BlueHDi 150, splňující normu Euro 6, která bude platit pro nové typy vozů od září 2014. Výkon motoru dosahuje 110 kW při 3750 ot.min-1 a točivý moment 370 Nm při 1750 ot.min-1.
Technologie BlueHDi spočívá v přidání dalšího katalyzátoru před filtr pevných částic. Jde o systém selektivní katalytické redukce SCR, kdy katalyzátor průběžně přeměňuje oxidy dusíku na vodní páru (H2O) a dusík (N2). Chemická reakce vzniká vstříknutím kapaliny AdBlue (směs vody 67,5 % a močoviny 32,5 %). Ta se po vstříknutí před vstupem do SCR přemění po kontaktu s výfukovými plyny při vysoké teplotě na čpavek (NH3) a následně v SCR za přítomnosti oxidu dusíků a kyslíku se spustí chemická reakce, jejímž výsledkem je vodní pára a dusík, které jsou již neškodné. Tato technologie vyžaduje přidání nádrže na AdBlue, tzv. močovinu, jejíž objem 17 l vystačí na dobu potřebnou k další údržbě.
1. Motor BlueHDi 150
2. Oxidační činidlo. HC a CO konverze
3. Selektivní katalytická redukce. Snížení NOx (oxidů dusíku)
4. Dieselový filtr částic. Eliminuje 99 % částic
5. Zásobník na AdBlue - aditivum pro snížení oxidů dusíku
Dotykové tablety a komfortní pohoda
Aby se snížil počet ovladačů na palubní desce, je k dispozici nový 7palcový dotykový displej, kde pomocí sedmi tlačítek je přímý přístup ke všem hlavním funkcím vozu, jako je dvouzónová klimatizace, média, telefon, konfigurace vozu a jiné. Pomocí čtyř kamer je možné zobrazit na displeji vůz z ptačí perspektivy. Funkce je aktivní až do rychlosti 15 km.h-1.
Místo klasických budíků je uprostřed horní části palubní desky zabudován 12palcový panoramatický displej, který zobrazuje budíky palubního počítače, informace o spuštěném médiu, navigaci, aktivní tempomat nebo alba fotografií.
Přední sedadla disponují pro zvýšení komfortu masírovacími funkcemi. Víko zavazadlového prostoru má elektrické ovládání a k dispozici na středovém panelu je i zásuvka 230 V. Na výběr je 8 barev laků karoserie a čtyři úrovně výbavy, od standardní Attraction, Tendance, bohatší Intensive až po nejsilnější Exclusive.

Bezpečnost
Pro vyšší komfort a bezpečnost je C4 Picasso osazen moderními technologiemi pomáhajícími řidiči zvládat bezpečněji nástrahy v silniční dopravě. Např. zobrazení času mezi průjezdem dvou vozidel kvůli dodržení bezpečné vzdálenosti za vozem vepředu, varování před rizikem kolize, sledování mrtvého úhlu, varování před neúmyslným opuštěním jízdního pruhu, signalizuje podhuštění pneumatik, automaticky přepíná dálková světla, aktivní bezpečnostní pásy, přisvícení do zatáček a samonatáčecí bixenonové světlomety, aktivní tempomat, parkovací asistent pro příčné i podélné parkování, asistent pro rozjezd do svahu, ukazatel rychlostních stupňů a systém eTouch, pod kterým je nabídka čtyř služeb: tísňové volání, asistenční volání, volba ochrany životního prostředí a virtuální servisní knížka.

Grand C4 Picasso
Sedmimístné provedení Grand C4 Picasso je pro automobilku strategický model a designově se jasně odlišuje od 5místné verze C4 Picasso. Díky nové modulární platformě EMP2, která umožnila posunout zadní kolo o 55 mm oproti 5místné verzi, takže se rozvor zvětšil o 11 cm na celkových 2840 mm, což je největší v této kategorii, přitom se zachováním délky předchozí generace, nabízí na trhu nejlepší syntézu z hlediska modularity, prostornosti a přístupnosti. Nový Citroën poskytuje uživatelům rovněž řadu důmyslných a praktických odkládacích přihrádek rozmístěných po celé kabině. Např. odnímatelná konzole mezi sedadlem řidiče a spolujezdce, odkládací přihrádky pod sedadly vepředu a ve dveřních panelech, odkládací síťky, stolky v zadní části opěradel sedadel v 1. řadě s LED lampičkami a praktické schránky v podlaze ve 2. řadě. Vylepšené dveře s optimalizovanými rozměry a úhly otevření umožňují pohodlnější přístup hlavně k sedadlům ve třetí řadě. Druhá a třetí řada nabízí největší prostor a místa ve svém segmentu (maximální prostor ve výši kolen je 217 mm ve 2. řadě a 108 mm ve 3. řadě) a zavazadlový objem je zvětšený o 69 l (po posunutí 2. řady na maximum dopředu disponuje objemem přes 700 l). Jde rovněž o nejširší zavazadlový prostor v této kategorii: 117 cm mezi podběhy kol.
Oproti předchozí generaci byl Grand C4 Picasso odlehčen o více než 100 kg, za což vděčí z větší části nové platformě EMP2, která ušetřila 60 kg a optimalizaci karoserie (nové materiály jako hliník či kompozity) dalších 40 kg. Díky snížené hmotnosti a aerodynamickému zpracování dosahuje rekordní aerodynamický odpor v tomto segmentu SCx 0,70.
Nový Grand C4 Picasso nabízí obdobně jako C4 Picasso digitální rozhraní intuitivní pro řidiče. V elegantní palubní desce jsou umístěny dva displeje: 7palcový dotykový tablet a panoramatický 12palcový HD displej. První umožňuje ovládat veškeré funkce vozu a druhý zobrazuje informace důležité pro řízení.

Odlišnosti
Grand C4 Picasso se kromě nových rozměrů odlišuje od 5místného modelu C4 Picasso i výrazným stylem. Boční vzhled rozlišují střešní oblouky, které sahají od zadních svítilen až ke spodní části čelního skla. Velké prosklené plochy zas zdůrazňují velkorysý a pohodlný interiér. Pro čelní stranu vozu je charakteristický blok motoru s výraznými horizontálními liniemi a logem ve tvaru šípů, které obtáčí denní LED světla na rozdíl od C4 Picasso, kde je rámují pouze seshora. Pod nimi jsou umístěny světlomety a níže ještě mlhová světla v jiném tvaru a prolisu. Rozdílná jsou také zadní světla s LED diodami, které vytvářejí hluboký 3D efekt, a víko zavazadelníku prozrazující robustnost zavazadlového prostoru.
Druhou řadu 7místného kokpitu tvoří tři samostatná křesla s nastavitelným sedákem a sklonem opěradla, a pro cestující ve třetí řadě je k dispozici ventilace. Cestující ve druhé řadě mohou využívat multimediální paket v podobě dvou displejů zabudovaných do opěrek hlav předních sedadel. 
Šestistupňová manuální převodovka je k dispozici u všech naftových motorů. Pro motory 1,6 e-HDi 90 a 115 ji doplňuje nová 6stupňová pilotovaná převodovka ETG6 (Efficient Tronic Gearbox 6) s vylepšenými vlastnosti, která nabízí funkci postupného zabírání a optimálního mapování pedálu s lepší dávkovatelností pro hladké rozjíždění a přesnější řazení rychlostí. U nejvýkonnější motorové varianty 2,0 BlueHDi 150 se poprvé objevuje nová generace automatické převodovky. Díky tomuto spojení dosahuje Grand C4 Picasso ve své kategorii rekordně nízkou spotřebu ve smíšeném režimu 4,5 l/100 km a emise CO2 117 g/km. V porovnání s předchozí generací vozu Grand C4 Picasso (HDi 160 s automatickou 6stupňovou převodovkou) je průměrná úspora 2 l/100 km a 55 g CO2/km. /pk/
 

 
Publikováno: 18. 12. 2013 | Počet zobrazení: 3125 článek mě zaujal 686
Zaujal Vás tento článek?
Ano