asseco Aimtec murr

100% elektromobil: Peugeot iOn

Francouzská automobilka Peugeot, která se řadí mezi světové průkopníky v elektromobilech (studie Tulip, model Ion – 1994, model 106 Electric - 1995), uvedla na český trh koncem minulého roku první elektrické vozidlo nové generace model iOn. Jde o důležitý počin v globální strategii značky a krůček k zbavení se závislosti na fosilních palivech.   

 

Malé 100% elektrické „vozítko“, určené pro potřeby městské mobility, je technicky podobné sesterskému Citroenu C-Zero a Mitsubishi i-MiEV. Všechny tři automobilky se společně podíleli na vývoji. Všechny také nabízejí příkladné ekologické hodnoty, kompaktní rozměry, úroveň bezpečnosti a jednoduše řešené ovládání.
Čtyřdveřový, čtyřmístný elektromobil je vybaven motorem o výkonu 47 kW, kterého dosahuje při 6000 ot.min-1 a maximum točivého momentu 180 Nm při 2000 ot.min-1.
Napájení motoru je zajištěn bateriemi Li-ion, tvořené 88 články, každý o kapacitě 50 Ah, umístěnými ve střední části vozu. Jde o stejný typ baterie, jakých se používá v mobilních telefonech. Doba nabíjení činí 6 h na 100 % přes domácí zásuvku 220 V, ale iOn lze dobíjet i tzv. rychlodobíjením, kdy se za 30 min dobije na 80 %. Každé dobíjení má svou specifickou zásuvku na levé, nebo pravé straně vozu (otvor pro čerpání phm) a také speciální dobíjecí kabel. Jelikož baterie netrpí paměťovým efektem, nesnižuje se její životnost. Dojezd na plné nabití činí podle výrobce zhruba 130 km, ale hodně závisí na ročním období a okolnostech, jako např. pouštění klimatizace, vytápění, stěrače, rádio, otevírání el. oken, prostě všechno, co je závislé na elektřině a co spotřebovává kapacitu baterií. Takže v městském provozu a v zimě raději počítejte s dojezdem cca 80 km.

Jízda s elektromobilem

Po usednutí do prostorné kabiny nastane první překvapení, otočím klíčkem a nic…kromě jednoho pípnutí…absolutní ticho. Je to nezvyk oproti klasickým vozidlům, kde je vnímán zvukový projev. Po sešlápnutí akcelerátoru se iOn nehlučně rozjede, slyšet je pouze tichý šelest, který prozrazuje, že vozidlo je v pohybu. Překvapením byla také jízda, při své délce 3480 mm a hmotnosti dokázal iOn akcelerovat velmi svižně. Z 0 na 100 km.h-1 zvládne za necelých 16 s a nejvyšší rychlosti dosahuje 130 km.h-1.
Kabina nabízí dostatek prostoru pro cestující. Interiér je velmi dobře zpracován, jen škoda, že volant není stavitelný. Ke 160 l zavazadlového prostoru je také dobrý přístup. Vozidlo je uzpůsobené pro jízdu ve městech i mimo ně, proto ani nepřekvapilo, že rozbité vozovky po zimě nedělají větší problémy, podvozek pěkně tlumí rázy z výtluků i příčných nerovností.  
iOn disponuje automatickou optimalizací spotřeby energie pro prodloužení dojezdu, např. při jízdě z kopce získává brzdový režim zpět energii potřebnou pro další jízdu.

Elektromobilita u nás

Společnosti Peugeot a ČEZ podepsali v prosinci 2010 smlouvu o spolupráci, jejímž cílem je propagace a podpora rozvoje elektomobility v ČR a tím pádem i získávání praktických zkušeností z každodenního provozu. ČEZ bude využívat 65 nových elektromobilů iOn pro potřeby společnosti a bude je také nabízet k pronájmu svým partnerům. Ve Vrchlabí budou elektromobily testovány také v systému Smart Grids, tzv. chytrých sítí. Do konce příštího roku se ČEZ zavázal, že uvede do provozu 150 nabíjecích stanic.
Vývoj elektromobilů je v začátcích, budeme si muset počkat na další vývoj. Dnes je již zřejmé, že elektromobily budou postupně ukrajovat stále větší krajíc automobilového trhu, podle odhadů 1,5 až 3 % do roku 2015. Zatím nabízejí jen omezený dosah s příliš drahou cenou na trhu, nicméně jde o jeden ze směrů, jak snížit závislost na fosilních palivech a být šetrný k životnímu prostředí.
 

 

 
Publikováno: 26. 3. 2011 | Počet zobrazení: 4175 článek mě zaujal 777
Zaujal Vás tento článek?
Ano