asseco Aimtec murr

Nabíjecí stanice pro elektrovozidla přibývají

První tři nabíjecí stanice pro vozidla s pohonem na elektřinu jsou už v provozu i v Praze. Jejich činnost zahájila ve druhém únorovém týdnu společnost Pražská energetika (PRE) ve spolupráci se společnosti Unibail-Rodamco. V blízké době by se měl počet nabíjecích stanic rozrůst o další. Prvních 6 měsíců u nich mohou navíc příznivci elektromobility čerpat do svých vozidel elektřinu zdarma.   

 

Dvě z prvních pražských veřejných nabíjecích stanic pro elektromobily stojí v garážích pražských obchodních center Chodov a Černý Most. Třetí stanice je k dispozici zájemcům o dobíjení kol, skútrů a motocyklů v Centru energetického poradenství PRE v Jungmannově ulici v centrální části Prahy. Stanice jsou zatím vybaveny tzv. pomalým dobíjením 230 V/16 A. PRE však v brzké době počítá s jejich modernizací, aby bylo možné „rychlé“ dobíjení 400 V/32 A. Problémem jsou však zatím speciální parkovací místa pro nabíjení elektromobilů, protože současná legislativa nezná dopravní značení pro tato vozidla.
„Elektrovozidla, zejména skútry a kola, jsou v současnosti běžně dostupná, a v podstatě pro každého dosažitelná. Hodí se nejen na cesty do zaměstnání či krátké projížďky po městě, ale také k relaxaci. Jsou navíc pozitivním řešením, jak zlepšit kvalitu ovzduší a zároveň snížit hluk, což trápí Prahu stejně jako jiné evropské metropole. Trend rozvoje elektromobility se velmi rychle šíří, a tak je potřeba začít budovat síť nabíjecích stanic, které v hlavním městě dosud chyběly. Nyní otevírané stanice vnímám jako první počin v právě se rodícím projektu Praha elektromobilní a předpokládám, že se jejich počet ještě do konce letošního roku několikanásobně rozroste,“ uvedl Petr Hulinský, předseda dozorčí rady PRE.
Přijede-li dnes zákazník svým elektrovozidlem do některého ze jmenovaných center, navigační grafika ho navede na speciální parkovací místo u nabíjecí stanice. Tam své elektrovozidlo připojí a během dvouhodinového nakupování a pobytu v centru se mu baterie nabijí z například 20 % na 60 až 70 % jejich kapacity. Při rychlém dobíjení dojde ke zkrácení času nabíjení nebo k úplnému dobití baterií.
Samotné stanice dodala společnost Ensto, jež má s jejich výrobou a provozem bohaté zkušenosti ze severských zemí, a to především z Finska a Norska, kde jich jsou k dispozici již stovky. O montáž nabíjecích stanic se postarala firma Eltodo, která má na starosti také jejich servis. V blízké době s ní PRE zahájí provoz dalších stanic. Pražané tak budou moci svá elektrovozidla nabít také v parkovacím domě Slovan mezi Hlavním nádražím a budovou Státní opery Praha, přímo u magistrály nebo na parkovišti v ulici Hradební za obchodním domem Kotva v Praze 1. Další nabíjecí stanice plánuje PRE postavit společně s městskými částmi v každém pražském obvodě, a v druhé polovině roku také na parkovištích v centru města, u sportovních areálů a na záchytných parkovištích na okraji Prahy. Přední automobilky plánují letos a zejména v dalších letech uvést na trh zcela nové modely elektromobilů. Proto bude dokonalý servis nutností. V současné době mohou nabíjecí sloupky využívat především řidiči jednostopých elektrovozidel, kterých v dnešní době jezdí už poměrně velké množství, a samozřejmě elektromobilů. Ty již v Praze provozuje několik institucí a organizací.
ČEZ už zahájil spolupráci s koncernem PSA na „elektrifikaci“ individuální automobilové dopravy v ČR, letos má v plánu zprovoznit kolem 20 dobíjecích stanic, a do roku 2013 jich chce vybudovat 150 až 200. PSA podle uzavřené dohody dodá elektromobily, Peugeot iOn které budou mít společnou techniku s elektromobilem Mitsubishi i-MIEV, a budou je využívat nejen pracovníci ČEZu, ale budou nabízeny za zvýhodněných podmínek především firmám a obchodním partnerům ČEZ. První desítka těchto vozů „přijede“ letos a dalších 55 příští rok. ČEZ se navíc zavázal v rámci svého projektu FUTUR/E/MOTION vybudovat v České republice v průběhu dvou let síť 150 až 200 profesionálních nabíjecích stanic. Pro Peugeot by měl projekt přinést zajímavé výsledky provozu elektromobilů v reálných podmínkách, ČEZ zase vyzkouší, jakým způsobem se nabíjení vozidel odrazí na odběru nočního proudu, kterého bývá běžně přebytek. Aby energetici získali v rámci zkušebního provozu nové poznatky, zkušenosti a technická data z praktického využití, rozhodli se na nabíjecích stanicích poskytovat zákazníkům elektřinu zdarma, a to minimálně po dobu půl roku. Elektromobily by měl však mít výhledově vlastní tarif na principu „nočního proudu“ (u běžných uživatelů se počítá se s jejich dobíjením hlavně v noci, mimo špičku).
Další z velkých distributorů elektřiny, společnost E.ON zase navázala v oblasti elektromobilů spolupráci s automobilkou Mercedes-Benz, a pro svůj program si zvolila elektrickou verzi populárního vozu Smart. Dva tyto vozy předala firma minulý měsíc i pražské ZOO a Zdravotnické záchranné službě hlavního města Prahy. Pro městskou policii v Českém Krumlově a Českých Budějovicích zase zapůjčili strážníkům elektrické skútry e-max vhodné pro podmínky provozu v obou městech, které mají otestovat možnosti elektrovozidel v policejních službách.
Také někteří provozovatelé čerpacích stanic se začínají zajímat o dobíjecí stojany s třífázovou zásuvkou 400 V/32 A a běžnou zásuvkou 230 V/16 A, které by bylo možné osadit v budoucnosti speciální zásuvkou pro rychlé dobíjení podle připravované evropské normy IEC 62196-2.
 

Více v čísle TM 3
 

 

 
Publikováno: 26. 3. 2011 | Počet zobrazení: 4183 článek mě zaujal 934
Zaujal Vás tento článek?
Ano