asseco Aimtec murr

Renesance elektromobilů

Elektřinou poháněné vozy byly historicky první, které v sériově vyráběné podobě vystřídaly koňskou sílu. Ale teprve moderní technologie a pokrok v parametrech baterií se dnes po více než století opět vrací na silnice, odkud je vytlačily automobily se spalovacími motory a nástup masového motorismu. A slaví triumfální návrat i na závodní dráhy.

 

Od dob historicky prvního elektromobilu, za nějž je považován vůz sestavený léta páně 1835 holandským profesorem Sibrandusem Stratinghem a jeho asistentem Christopherem Beckerem, nebo vozidlem, které o 60 let později zkonstruoval český vynálezce František Křižík, uplynulo k moderním elektromobilům hodně času. Během staletého odstupu, kdy silničním samohybům vládla elektřina, byly odsunuty do pozadí vozy se spalovacími motory, kterým technický vývoj zdokonalil provozní parametry tak, že jim elektromobily nemohly konkurovat.
Nyní se však opět vracejí - a snaží se svým benzínovým a dieselovým protějškům vyrovnat, a začíná se jim to dařit. Časy, kdy byl před několika lety elektromobil spíše technickou zajímavostí, či módní záležitostí, kterou kvůli ekologickým trendům prostě nemohly automobilky ve svém výrobním programu opominout, jsou už minulostí. Moderní elektromobily vykazují parametry, které se stávají pro uživatele zajímavé, a podstatně se rozšířila i jejich nabídka, takže zájemci o ekologickou jízdu už nejsou odkázáni jen na městská vozítka, ale mohou si vychutnat i pěkně dynamickou sportovní jízdu. Přitom nemusí mít komplexy, ani pokud jde o demonstraci noblesy a luxusu. V „elektrice“ jsou totiž dnes už dostupní zástupci všech těchto různých kategorií. Navíc jejich nabídku doplňují i hybridní a „plug-in“ modely typu Opel Ampera, nový Cadillac ELR či Lexus, takže vybírat už je z čeho.

Malé i větší pro všední den...
Začněme těmi skromnějšími: Typickým představitelem elektromobilu byly až donedávna hlavně menší vozy z kategorie „městských“ aut - např. Peugeot iOn, Citroën C-Zero (jejichž výroba byla ovšem již z ekonomických důvodů ukončena, byly prostě „malé a drahé“), Smart, Volkswagen e-up!, Mitsubishi i-MiEV, či Renault Twizy. Ten se mimochodem objevil už i ve službách policie v Dubaji. Ale může se změnit i v užitkový automobil, jak ukazuje model Twizy Cargo, kdy místo prostoru pro zadního cestujícího (v Twizy sedí pasažéři za sebou) byl vytvořen prostor pro náklad, byť ne příliš velký (europaletu do něj rozhodně nedáte). S dodávkovou verzí určenou pro menší rozvážkovou službu se ostatně počítá i pro VW e-up!
Střední třídu zastupuje hned několik elektromobilů renomovaných značek. Automobilka Ford loni zahájila ve své továrně v německém městě Saarlouis sériovou výrobu modelu Focus Electric, který se do té doby vyráběl pouze v Michiganu pro severoamerický trh. Honda připravila elektrickou verzi svého populárního modelu Jazz - vůz Honda Jazz EV s max. rychlostí 145 km.h-1, a dojezdem 160 km je určen hlavně k provozu ve městě. K populárním a rozšířeným vozům této kategorie patří i elektrická verze Nissan Leaf, který je vedle Mitsubishi iMiEV jedním z prvních sériově vyráběných elektromobilů. Na trh byl uveden v roce 2010 a už o rok později získal titul auto roku 2011. Po světě jich jezdí už přes sto tisíc a nyní se prodává už jeho druhá generace.
V únoru letošního roku vystoupil oficiálně na trh v Německu Golf VII s kompletně elektrickým pohonem, představený loni na autosalonu ve Frankfurtu - za 34 900 eur. Což je ovšem dvojnásobek ceny jeho klasického benzínového protějšku. Výrobce se však snaží přilákat zájemce na nízké provozní náklady.
Právě vysoká cena zjevně odrazuje zájemce o elektromobily od jejich pořízení, což se ukázalo např. v USA, kde poté, co tamní filiálka japonské automobilky snížila základní cenu modelu Leaf pod psychologickou hranici 30 000 USD, zaznamenali rekordní nárůst prodejů a firma proto rozhodla zvýšit výrobu v montážním závodě v Tennessee o polovinu, na 3000 vozů měsíčně.
Američané jinak elektromobilům docela fandí, a např. právě Tesla byl zvolen jako nejpopulárnější vůz roku. Velké úspěchy slaví Tesla také v Norsku, kde je jedním z nejprodávanějších vozidel (ovšem hlavně díky štědré státní podpoře elektromobility). Eletromobil Tesla, nový model S, který je následovníkem oblíbeného roadsteru, přilákal k elektromobilům zájemce o sportovně laděné vozy a svými parametry pomohl zbořit dosavadní představu o elektromobilech jako malých, téměř experimentálních městských vozítcích pro ekologické nadšence, ale s relativně nízkým dojezdem a omezeným praktickým využitím (jimiž ovšem do té doby opravdu převážně byly).
Ti, kdo chtějí „něco lepšího“, ale spíše z ranku standardních vozidel a exkluzivity typu sportovních elektromobilů jim nevyhovují, sáhnou patrně po značce BMW. Ta uvedla nedávno na trh elektrickou verzi svého modelu i3 a připravuje se údajně i elektrifikace řady i5. Daimler připravuje sériovou výrobou modelu Mercedes-Benz třídy B Electric Drive, představeného loni na autosalonu v New Yorku. Vůz by měl dosahovat rychlosti 160 km.h-1 a na jedno nabití ujet až 200 km.
...i speciality pro motoristické fajnšmekry
Nejrychlejší elektrické sportovní auto na světě, Mercedes SLS Electric Drive má výkon 552 kW, který zajišťují čtyři synchronní elektromotory umístěné u kol, krouticí moment 1000 Nm, a z 0 na 100 km.h-1 akceleruje za 3,9 s. Rychlost je elektronicky omezena na 250 km.h-1. Jeho kapalinou chlazené Li-ion baterie o kapacitě 60 kWh mají hmotnost přes půl tuny (548 kg).
Elektromobily se už objevily i v kategorii off-roadů, a to u LandRoveru. Konkrétně v podobě malé série šesti vozů Defender EV, odvozených ze standardní řady Defender 110, jejichž úkolem je ověřit možnosti pro postupnou „elektrifikaci“ vozidel této značky. Jejíž rodinu by měly v blízké době rozšířit vozy Range Rover s hybridním pohonem.  Lithiový, vzduchem chlazený akumulátor o kapacitě 27 kWh umožňuje vozu Defender EV až 8hodinový pohyb v terénu, nebo ujet 100 km po silnici, maximální rychlost činí 113 km.h-1.
Elektromobily vstoupily dokonce i do světa automobilových závodů. V „elektrické“ kategorii se už účastní několik tradičních prestižních soutěží (např. elektroformule  Yokohama HER-02 - zdolala náročný vrcholový závod Pikes Peak). Elektrický Mercedes vyladila do závodní podoby proslulá tuningová firma Brabus, ve sportovní úpravě se objevil i jeden z nejrozšířenějších typů elektromobilů Nissan Leaf - Nismo RC, své želízko v závodních elektromobilech má se svým speciálem i Toyota.
Letošní rok by měla v září v Pekingu premiérově odstartovat dokonce regulérní série elektrické Formule 1, tedy přesněji řečeno Formule E. Otázkou je, jak se vyrovná svět řvoucích motorů F1 s tichým, ale raketovým zrychlením elektromotorů, aby si fanoušci i akusticky přišli na své v dramatické atmosféře těchto závodů. Do šampionátu Formule E nastoupí desítka týmů, všechny budou zatím jezdit s vozy Spark-Renault SRT_01E. V této sérii má být vyrobeno 42 monopostů, se zrychlením z 0 na 100 km.h-1 za 3 s a nejvyšší rychlostí 225 km.h-1 (což je hodnota, na kterou ji limitovalo rozhodnutí organizací FIA).

Nejrychlejší elektromobil
Také v kategorii elektrických automobilů se bude bojovat o rychlostní rekordy. Asi největší ambice má v tomto ohledu nový speciál Venturi VBB-3, vytvořený ve spolupráci společností Venturi Automobiles a Ohio State University. Jeho cílem je překonat dosavadní rekord 495 km.h-1, který dosáhl jeho předchůdce VBB- 2,5 v roce 2010, a dosáhnout rychlosti přes 600 km.h-1.
Vozidlo s výkonem menší elektrické lokomotivy je dlouhé 11,64 m a prakticky polovinu z jeho hmotnosti 3,2 t tvoří akumulátory dodávající energii dvojici elektromotorů pohánějících všechna čtyři kola. Celkový výkon činí 2992 k, točivý moment dosahuje 2800 Nm, hodnota součinitel odporu vzduchu Cx je pouze 0,13.
Rychlostní rekord s elektrickým vozidlem do jedné tuny ustavil v červnu 2013 Lord Paul Drayson se svým závodním speciálem B12 69/EV určeným pro závody Le Mans o výkonu 634 kW (850 k), s nímž dosáhl rychlosti 328,604 km.h-1. Překonal tak rekord z roku 1974, kdy Battery Box koncernu General Electric jel oficiálně změřenou rychlostí 281,64 km.h-1.
Elektromobily už fungují i bez řidiče
Nisan Leaf by mezi elektromobily byl zřejmě žhavým favoritem na nejuniverzálnější auto, protože kromě zmíněné závodní sportovní verze posloužil také jako základ prvního „sériového“ autonomního elektromobilu, tzn. vozidla bez řidiče. Automobilka Nissan uskutečnila loni první test svých robotických aut (elektromobilů Leaf) na veřejné dálnici. Testovala je i v Kalifornii, kde už byl provoz autonomních vozidel povolen i zákonem.
 

 
Publikováno: 14. 4. 2014 | Počet zobrazení: 3040 článek mě zaujal 585
Zaujal Vás tento článek?
Ano