asseco Aimtec murr

Peugeot Partner 2. generace s elektrickým pohonem

Trh elektromobilů se v Evropě utěšeně rozrůstá. Je patrný rostoucí zájem o ekologicky šetrná vozidla. Nejen, že jsou ideální pro použití ve městech, protože vykazují nulové emise, ale jde i o významné snížení provozních nákladů. 

 

Podle statistik bylo v roce 2011 prodáno celkem 19 973 elektromobilů, v roce 2012 jejich prodej stoupl o 27 % a v loňském roce to už byl nárůst o 61 % na celkových 40 740 elektrovozidel. Podílely se na tom modely jako např. Peugeot iOn, BMW i3, Nissan Leaf, Citroen C-Zero, Mercedes Vito e-cell, Renault Zoe nebo Kangoo Z.E. či Smart Electric.
Když se podíváme na evropské rozdělení prodejů elektrických vozidel (OV + UV) v roce 2013, tak vede jednoznačně francouzský trh s podílem 34 %. V roce 1990 přišla automobilka PSA s elektrickým modelem J5 Electric s dojezdovou vzdáleností 70 km a olověnými akumulátory. Vyrobilo se jich pouze 300 ks. Po něm v roce 1995 nastoupil model Peugeot 106 Electric s nikl-kadmiovými akumulátory a dojezdovou vzdáleností 100 km. Bylo to ve své době nejprodávanější elektrické vozidlo, prodalo se ho 6400 ks. O tři roky později, díky poptávce Francouzské pošty po 500 kusech lehkých užitkových vozidlech, přišla na svět 1. generace modelu Partner Electric s nikl-kadmiovým akumulátorem a dojezdem 95 km. V roce 2010 nastoupil elektrický Peugeot iOn a C-Zero od Citroenu s lithium-iontovým akumulátorem, jenž jim dovoloval dojezd až 150 km. Z prodejního evropského koláče si tehdy ukrojili 26,4 %. Na přelomu roku 2013 a 2014 se narodila druhá generace elektrického Partnera.

Nový elektrický Partner
Nová generace  modelu Peugeot Partner s elektrickým pohonem vychází z klasického modelu. Je určen profesionálním zákazníkům, kterým nabízí moderní design, modularitu, praktičnost a nejlepší přepravní kapacitu v segmentu malých dodávek. K dispozici je ve dvou délkách karoserie, jako L1 s délkou 438 cm a L2 se 463 cm. Užitečný objem verze L1 je 3,3 m3 s užitečnou délkou 180 cm a u verze L2 je to 3,7 m3 s užitečnou délkou 205 cm. Užitečná hmotnost může být až 685 kg, což je nejvíc v dané kategorii. 
V kokpitu vozu nachází řidič klasické ovladače jako u spalovacích motorů, tj. klíč zapalování, ruční brzdu, dva pedály jako u vozu s automatickou převodovkou, ovladače vytápění a klimatizace a čtyřpolohovou volicí páku místo řadicí převodové páky.
Otočením klíčku v zapalování do první polohy se spustí napájení elektrických zařízení, druhá poloha spustí ovládání pohonu. Zelená kontrolka a zvukový signál oznámí řidiči, že vůz je připraven k jízdě.
Hlavní rozdíl elektromobilu oproti vozu se spalovacím motorem je ve sdruženém přístroji, který místo otáčkoměru seskupuje ukazatele energie, stav nabití baterie, spotřebu klimatizace a vytápění a palubní počítač zobrazující kromě běžných informací spotřebu v kWh.
Elektrický Partner nabízí řadu systémů, které jsou v tomto segmentu dosud nevídané, a napomáhají řidiči dosáhnout úsporného řízení a optimalizovaný dojezd. Např. ukazatel energie ukazuje okamžitou spotřebu a rekuperaci energie při zpomalení nebo brzdění a také úroveň nabití baterie. Od stavu nabité baterie 20 % se automaticky omezuje výkon vytápění a řidič je upozorňován, aby naplánoval potřebné dobití vozu. U stavu pouze 10 % nabití se snižuje výkon a akcelerace. Inovovaný ukazatel dodatečné spotřeby energie informuje o spotřebě energie při vytápění a zapnuté klimatizaci. Zobrazení dodatečného dojezdu díky režimu „ECO“ systému vytápění/klimatizace na středovém displeji, zobrazuje rovněž celkový zbývající dojezd a průměrnou spotřebu v kWh/100 km nebo v km/kWh.
Dojezd vozu ve standardním evropském režimu (NEDC) je 170 km, čímž se elektrický Partner dostává v kategorii elektrických dodávek na vrchol. Tohoto výsledku bylo dosaženo díky dvojímu způsobu rekuperace energie: k tradiční rekuperaci ve fázi zpomalení - při uvolnění pedálu akcelerace - se přidává i rekuperace ve fázích aktivního brzdění, která zvýší dojezd o 10 %, dle povrchu a převýšení vozovky. A také díky bateriím s vysokou kapacitou 22,5 kW/h propojených s účinným řízením energie a vylepšené aerodynamice. Pomohlo tomu i omezení maximální rychlosti na 110 km.h-1.
Přesto spotřeba energie a tím i dojezd závisejí, stejně jako u vozidel se spalovacím motorem, na typu řízení a profilu trati. A také na dalších nezanedbatelných faktorech, jako jsou elektrospotřebiče (topení a klimatizace jsou největšími spotřebiteli energie). Proto je Partner vybaven zcela novým systémem vytápění a klimatizace, který vytápí nebo chladí přímo vzduch vháněný do kabiny. Díky tomu se dosáhne požadované teploty rychleji než u běžného systému. Navíc zabudovaný režim ECO, který se spouští tlačítkem na panelu ovladačů, je schopen okamžitě vypnout vytápění a klimatizaci vozu a tím prodloužit dojezd vozu. Zvýšení dojezdu vidí uživatel přímo na středovém displeji. Za příplatek je možno doplnit vozidlo o pevnou přepážku za opěradly sedadel, čímž se docílí rychlejšího navýšení a udržení teploty v kabině.

Dva typy nabíjení
Tak jako u všech elektromobilů, disponuje i Partner dvěma typy nabíjení baterií. Jednak normální nabíjení z klasické jednofázové zásuvky 230 V a pak tzv. rychlonabíjení, které je umožněno pomocí speciálního nabíjecího zařízení napájeného z třífázové zásuvky 380 V. Kabel rychlonabíjení, jenž je pevně spojen s nabíjecí stanicí, se připojí ke speciální zásuvce na levém zadním blatníku. K nabití 50 % kapacity lithium-iontového akumulátoru stačí 20 minut, a pro dosažení 80 % pak zhruba 30 minut nabíjení. Dobíjení monitoruje a řídí dialog mezi elektronickou řídicí jednotkou vozu a počítačem dobíjecí stanice. Jakmile je dosaženo 80 % plného nabití, nabíjení se automaticky vypne. Poté je možné spustit druhou fázi dobíjení, jenž bude nabíjet až do 100 %, ale v pomalejším režimu, aby nedošlo k překročení maximálního napětí bateriových článků.
Pro normální nabíjení se používá standardní zástrčka na pravém předním blatníku. Pokud bude nabíjení probíhat z klasické nebo bezpečnostní zásuvky pomocí „inteligentního“ kabelu, je automaticky přizpůsoben nabíjecí proud až 14 A podle zásuvky a země. Při tomto proudu stačí k nabití na 100 % kapacity akumulátoru asi 8,5 hod. Z domácí zásuvky 16 A lze kapacitu dobít za 7,5 hod.
Dohled nad normálním nabíjením a rychlonabíjením zajišťují snímače napětí a teploty článků, a také dialog mezi zvláštním kontrolním zařízením bloku bateriových článků a "mozkem vozu" - jednotkou rychlého dobíjení. Ten nabíjení v případě anomálie přeruší. 

Dynamické funkce
Partner je vybaven elektromotorem o výkonu 49 kW v rozsahu 4000 až 9200 ot.min-1 a točivým momentem 200 Nm, který je k dispozici od 0 do 1500 ot.min-1. Motor je spojen s trvalou jednostupňovou redukcí, jež mu bez nutnosti řazení převodových stupňů dodává při rozjezdu a ve všech fázích zrychlení velkou pružnost. V případě potřeby je okamžitě dostupný plný točivý moment motoru. Součástí základní výbavy je systém ESP spojený s funkcí Pomoc při rozjezdu ve svahu, který společně se silným točivým momentem přispívá k rozjezdu i ve velmi prudkém svahu (až 25 %). Naopak „plíživá“ funkce po uvolnění brzdového pedálu, podobná jako u automatické převodovky, usnadňuje manévry při nízkých rychlostech.
Měřič energie na přístrojové desce ukazuje okamžitou spotřebu nebo rekuperaci energie při uvolnění pedálu akcelerátoru nebo při brzdění.

Baterie
Nová lithium-iontová baterie s vysokou energetickou hustotou a kapacitou 22,5 kW umožňuje ukládat více energie na kilogram a objemovou jednotku. Navíc nemá paměťový efekt, takže se může dobíjet i částečně, aniž by bylo nutné ji pravidelně úplně vybíjet. Baterii tvoří 80 článků o 3,75 V (nominální napětí) seskupených do 5 modulů s 16 základními články.
Pro zachování jízdních vlastností vozu a rozměrů nákladového prostoru je baterie velmi důmyslně umístěna ve formě dvou bloků v podvozku vozu, po obou stranách zadní nápravy, tři moduly jsou v předním bloku a dva v zadním. Každý modul je opatřen 2 monitorovacími jednotkami článků (CMU - Cell Monitor Unit), které kontrolují teplotu, napětí a proud v každém článku. Celý systém doplňuje řídicí jednotka baterie (BMU - Battery Management Unit), která řídí celkové fungování baterie a neustále optimalizuje energetickou účinnost přispívající k zajištění co nejlepšího dojezdu vozu.

Aktivní bezpečnost
Díky zabudování článků baterie do dvou bloků, umístěných pod podlahou z obou stran zadní nápravy, jsou tak nejlépe chráněny vůči nárazu. Jde o pevnou strukturu z polymerů posílených o skelná vlákna. V případě bočního nebo zadního nárazu chrání bloky článků příčné ocelové výztuže spojené s výztužemi zadní části podlahy. Pojistný systém při kolizi izoluje baterii od „vysokonapěťových“ okruhů.
Rozděleným umístěním bateriových bloků došlo k rozložení hmotnosti a ke snížení těžiště, takže Partner získal dobrou dynamickou stabilitu. Přispívá k tomu i sériová výbava - kromě ABS s elektronickým rozdělovačem brzdného účinku a brzdovým asistentem pro kritické situace je vůz vybaven i elektronickým stabilizačním systémem (ESP), což je v tomto segmentu ojedinělé. Po uvolnění pedálu akcelerátoru převede kinetická energie motor do režimu generátoru elektřiny a zajistí „brzdění motorem“, které je účinnější než u spalovacího motoru. Účinnost brzdění je zajištěna jak rekuperací energie, tak klasickým brzdným okruhem.

Technologie elektropohonu
O pohon přední nápravy se stará synchronní výkonný elektromotor s permanentními magnety a redukční převodovka s jedním redukčním převodem zabudovaná pod kapotou. Motor napájí střídavý třífázový proud 300 V pomocí měniče, který převádí stejnosměrný 300 V proud z akumulátoru. Měnič (podobně jako alternátor), reguluje proud, jeho frekvenci i napětí podle síly sešlápnutí pedálu akcelerátoru. Reverzibilní motor při zpomalování vytváří střídavý proud, který měnič mění na stejnosměrný, jimž následně napájí baterii (režim generátoru). Postupná regulovaná reakce na sešlápnutí pedálu byla zvolena tak, aby se dosáhlo co nejlepšího kompromisu mezi dynamickými výkony a spotřebou energie ve prospěch dojezdu. Měnič, motor a redukční převodovka zajišťují rychlost od 0 do 110 km.h-1. Jízdy vzad je dosaženo obrácením směru chodu motoru. Celkový převodový poměr redukčního převodu je 9,93 při jízdě vpřed i vzad.
Jelikož dle průzkumu jezdí 70 % majitelů malých dodávek méně než 100 km za den, např. poštovní doručovatelé, zásobování, řemeslníci technických služeb či letištní technici, odpovídá nový Partner Electric jejich nejrůznějším potřebám.
Nová generace elektrického Partneru se vyrábí, stejně jako Partner se spalovacím motorem, ve španělském Vigu, kraji Galicie. Základní cena elektromobilu ve verzi L1 je 684 600 Kč, a u verze L2 je 714 600 Kč bez DPH.
 

 
Publikováno: 14. 4. 2014 | Počet zobrazení: 2526 článek mě zaujal 532
Zaujal Vás tento článek?
Ano