asseco Aimtec murr

AGP: šance pro životní prostředí i silnice

S narůstajícím objemem dopravy - tedy i spotřeby pneumatik, vyvstává i otázka jejich ekologické likvidace. Na tuto oblast se zaměřila nově vzniklá česká firma Gumoeko, která se zabývá materiálovým využitím ojetých pneumatik. 

 

Firma ojeté pneumatiky zpracovává s dalším pryžovým materiálem na granulát, který lze opětovně využít v gumárenském průmyslu i dalších průmyslových odvětvích, např. v chemickém průmyslu, stavebnictví, zemědělství apod.

Aktivní gumový prach
Gumoeko se díky investicím do výzkumu a inovačních technologií velmi rychle rozvíjí a stává se tak významnou součástí rozsáhlého trhu s gumárenskými a plastovými produkty. Nedávno firma uvedla na trh další novinku, aktivní gumový prach - AGP.
Výroba probíhá prostřednictvím specifické technologie, jenž je ojedinělá nejen v České republice, ale i v celé střední Evropě. Jde o velmi jemný, speciálně upravovaný elastomerní mikro granulát, jehož základem je kombinace přírodního a syntetického kaučuku o velikosti mikro částic 0 - 400 μm (AGP4) a 400 - 800 μm (AGP8). Technologie je založena na mechanickém drcení pneumatik, které jsou opakovaně na různých drtičích drceny až na požadovanou velikost granulátu. Ocelové součásti jsou oddělovány magnetickými separátory, textilní vlákna se průběžně během procesu drcení odsávají a výsledkem je vysoká čistota gumových granulátů.
Aktivní gumový prach (AGP) je pak dále základním materiálem pro výrobu směsi s termoplastem. Obsah AGP ve směsi dosahuje množství až 80 % z celkového objemu materiálu a právě AGP zajišťuje díky své elasticitě vyšší životnost a odolnost materiálu proti tvorbě trhlin a vlivům působících okolních podmínek.

Směsi AGP s termoplastem
Nový materiál by měl představovat řešení s vyššími pevnostními vlastnostmi vozovky, zvýšenou odolností proti ztrátě adheze mezi pojivem vozovky a tím taktéž mezi vozovkou a pneumatikou vozidla. Jednou z nejúčinnějších možností, jak zvýšit strukturní pevnost a adhezní vlastnosti vozovky, je modifikace asfaltu aktivními pojivy. Pojivy modifikované asfalty mohou dosáhnout vyšší odolnosti proti dynamické únavě materiálu, zvýšené životnosti a lepších adhezních vlastností. Nový produkt vykazuje zvýšenou odolnost proti vlivům povětrnostních podmínek a proti vlivům okolního prostředí (teplota, voda, mráz, atd.).
Směs na nový typ asfaltu je vyráběna v podobě granulátu o velikosti cca 4 mm. Ve směsi je obsažen speciálně vyrobený aktivní gumový prach, který je míchán s termoplastickým granulátem a dalšími aktivními přísadami pro zvýšení adhezních účinků pojiva, kontaktního místa povrchu vozovky s pneumatikou a zlepšení mechanických vlastností vozovky.
 

 
Publikováno: 14. 4. 2014 | Počet zobrazení: 2393 článek mě zaujal 541
Zaujal Vás tento článek?
Ano