asseco Aimtec murr

Osm technologií pro úspornější vozidla

Moderní technologie v automobilech dokáží snížit nejen spotřebu pohonných hmot, ale jsou také šetrné k životnímu prostředí. Proto se již mnoho řidičů při rozhodování o koupi vozidla nezaměřuje primárně na pořizovací cenu vozu, ale také na úspory, které jim nové pohonné technologie pomůžou uspořit.

 

„Mnoho inovací od firmy Bosch pomáhá řidičům šetřit palivo a tím také peníze s každým ujetým kilometrem,“ říká Stefan Seiberth, prezident divize Zážehové systémy společnosti Robert Bosch GmbH. Úsporné funkce nemusejí být vždy drahé; některé technologie, jako např. systém start/stop, jsou již ve standardní výbavě mnohých modelů automobilek. Nebo adaptivní tempomat, díky držení konstantní rychlosti přispívá k úspoře. U automatické převodovky je ještě dodnes zažitý názor, že zvyšuje spotřebu paliva o cca jeden litr na 100 km. To však neplatí o převodovce s plynule měnitelným převodem (CVT), která šetří palivo díky neustálé optimalizaci otáček motoru.
Přímé vstřikování common-rail – snižuje spotřebu o ca 12 %. Technologie common-rail přinesla v roce 2000 revoluci pro automobily se vznětovým motorem. Byly ekonomičtější a dnes je každé druhé prodané vozidlo vybaveno vznětovým motorem. U zážehových motorů přímé vstřikování benzínu, pro snížení spotřeby paliva a tím i emisí CO2, pracuje s tzv. downsizingem a přeplňováním. Vozidla jsou výkonnější a pro řidiče přináší větší radost z jízdy.
Převodovka s plynule měnitelným převodem (CVT) – snížení spotřeby až o 7 %. Jelikož je motor neustále udržován ve svém nejefektivnějším stavu, dokáže automatická převodovka CVT uspořit nejen v městském provozu, ale vhodným přeřazováním a volením rychlosti i ve stoupání po točité horské silnici. Rozšířené verze nyní nabízejí pro efektivnější jízdu až 9 rychlostních stupňů. Převodovka s plynule měnitelným převodem (CVT) dokonce pracuje bez pevně stanovených bodů řazení. Výsledkem je plynulá jízda s konstantní trakcí a rychlostí motoru.
Systém start/stop – sníží spotřebu i o 5 %. Každý druhý nový vůz vyrobený v západní Evropě je vybaven tímto systémem. U mnoha modelů je již v základní výbavě a bez příplatku. Úspora vychází dle Nového evropského jízdního cyklu (NEDC), že systém start/stop sníží spotřebu paliva a tudíž i emise CO2 až o 5 % a pro městský NEDC až o 8 %.
Alternativní pohon – na CNG se vyplatí od 7000 km výše. Pohon na stlačený zemní plyn (CNG) je nyní alternativou i pro sériově vyráběná vozidla. U osobních vozidel se vyplatí již od 7000 ujetých kilometrů za rok. Stlačený zemní plyn je o 50 % levnější než benzín. Ve srovnání s konvenčním zážehovým motorem při stejném výkonu uvolňuje o 25 % emisí CO2 méně, což je způsobeno chemickými vlastnostmi tohoto paliva. Systém od Bosche lze spustit v režimu CNG i v zimě. Jiné systémy musejí pro zahřátí v počáteční fázi použít dražší benzín.
Elektrifikace – snížení spotřeby až o 60 %. Díky současným silným hybridním systémům lze ušetřit spotřebu v NEDC o 15 až 25 %. V současnosti vyjde hybridní vůz jen s mírným navýšením ceny, někdy stojí stejně jako ekvivalentní vůz se vznětovým motorem. Hybridy typu plug-in stojí v současné době podstatně více. Ty ale dokážou snížit náklady na energii až o 90 % za předpokladu, že je uživatel nezapomene nabít. Jsou vhodné především pro střední segment jako jsou elektrická SUV a sportovní vozy.
Jízda setrvačností – zastavení motoru při jízdě snižuje spotřebu o 10 %. Systém start/stop s funkcí jízda setrvačností od Bosche umožňuje i vozidlům s motorem s vnitřním spalováním ujet dlouhé vzdálenosti bez vytváření emisí nebo hluku a jen s malým odporem. Tato inovativní technologie zastaví při jízdě motor, což znamená, že ten pak nespotřebovává palivo. Motor se zastaví bez povšimnutí řidiče kdykoliv je vozidlo schopné si udržet svou rychlost setrvačností – například při jízdě z mírného svahu. Jakmile řidič sešlápne plynový nebo brzdový pedál, motor se znovu nastartuje.
Prediktivní navigace – úmyslná jízda setrvačností umožňuje ušetřit až 15 % paliva. Prediktivní navigace spojuje data z map s pohonem vozidla. Systém řízení motoru používá náhled trasy, jak ve svých dynamických výpočtech kolik energie pohon spotřebuje, tak i pro prediktivní řízení motoru s vnitřním spalováním nebo elektromotoru. Například když navigační software vidí, že následující dvoukilometrový sestupný úsek vede k zastavěné oblasti, dokáže vozidlu přikázat, aby vstoupil do režimu úsporné jízdy setrvačností nebo vyrobil více energie pro elektrický pohon.
Adaptivní tempomat (ACC) – jízda konstantní rychlostí snižuje spotřebu až o 5 %. Systém udržuje danou rychlost s ohledem na vozidla před ním a udržuje od nich bezpečnou vzdálenost. Radarové senzory sledují provoz a podle toho se upravuje rychlost. ACC je k dispozici i jako nadstandardní doplněk pro mnohá kompaktní vozidla. Úspora je díky udržování konstantní rychlosti a zajištění, že motor vždy pracuje v nejefektivnější rychlosti.
Uvedené potenciální úspory paliva se vždy týkají popisovaného systému.
 

 
Publikováno: 14. 4. 2014 | Počet zobrazení: 3018 článek mě zaujal 759
Zaujal Vás tento článek?
Ano