rossleor asseco murr

Návrat vzducholodí do letecké dopravy?

Britská společnost Hybrid Air Vehicles představila na počátku března obří vzducholoď, která by měla být uvedena do provozu už na konci roku a firma doufá, že během příštích let by mohlo nebe brázdit 600 až 1000 těchto vzdušných gigantů. 

 

Téměř stometrový (92 m) dvoutrupý stroj nazvaný AirLander měří na délku víc, než největší ve světě provozovaná letadla jako Airbus A380 nebo Boeing 747-8. Disponuje jak charakteristikami vzducholodě, tak letadla - na rozdíl od klasické vzducholodi je i plynem naplněná těžší než vzduch. Zhruba 60 % vztlaku vytvářejí balóny naplněné héliem, 40 % vztlaku pak samotný trup. AirLander není potřeba kotvit, ale může volně vzlétat a přistávat prakticky na jakémkoliv, alespoň trochu rovném, povrchu i na vodě. Navíc jej lze ovládat i dálkově, takže ani nemusí mít posádku.
Předvedený prototyp dokáže letět až tři týdny bez doplnění paliva a přepraví 1225 kg nákladu, na kratší vzdálenosti pak až pětitunový náklad. Hybrid Air Vehicles už ale pracuje na výkonnější verzi vzducholodi, která bude schopna přepravit až 50 t.
Projekt byl původně ještě s označením HAV340 určen pro americkou armádu, která chtěla vzducholodě využívat k průzkumným operacím, nicméně Američané od něj kvůli rozpočtovým škrtům ustoupili a vzducholoď se tak dostala do péče civilních vývojářů. Do projektu investoval i zpěvák britské hardrockové skupiny Iron Maiden Bruce Dickinson, který zdůrazňuje, že AirLander je o 70 % šetrnější k životnímu prostřední než nákladní letadlo.
 

 
Publikováno: 14. 4. 2014 | Počet zobrazení: 3047 článek mě zaujal 739
Zaujal Vás tento článek?
Ano