Kontrola v sériové výrobě
Enormní nárůst produkce automobilů je možný zejména zvyšováním sériovosti výroby jednotlivých součástek a komponentů. Montážní linka automobilu se nesmí zastavit v důsledku zmetků a přirozeně je hlavní důraz kladen na připojovací rozměry.
Jednotlivé díly jsou u subdodavatelů již také vyráběny linkově, a to se zabudovanými kontrolními a testovacími zařízeními. Tato technika doznala v poslední době velký pokrok a její vývoj se všeobecně řídí pravidly formulovanými německými automobilkami a Fraunhoferovým institutem na veletrhu CONTROL ve Stuttgartu na přelomu tohoto desetiletí. S obavami tehdy přijímané požadavky se nakonec ukázaly být splnitelnými.
Jelikož širší veřejnost není o této zajímavé a nároční technice moc informována, proto se pokusíme nyní tímto článkem přiblížit ....
Prioritu má 100 % kontrola přímo ve výrobním procesu
Zejména technicky nejnáročnější parametry – úchylky kruhovitosti, drsnosti atd. se dosud kontrolovaly hlavně namátkově laboratorními přístroji v provozních měrových střediscích. Měření byla zdlouhavá, neumožňovala proměření všech součástek a kontrolu prováděli vysoce kvalifikovaní specialisté. To dál ale není možné. Výrobní linky musí být urychleně vybavovány měřidly, které zkontrolují všechny součástky na tyto parametry. Dosud používané kontaktní metody jsou nahrazovány nově vyvíjenými systémy, využívajícími zejména bezkontaktní systémy.
Rozměrová kontrola, včetně měření ovality, kuželovitosti, čelního a radiálního házení a také souososti se soustřeďuje do poloautomatických (s ruční manipulací) nebo plně automatických stanic, ale i krátkých linek. Dynamické měření za protáčení je dnes již samozřejmostí.
Tato zařízení využívají převážně kontaktní metody s indukčnostními snímači. Zejména pro přesnostně méně náročnou kontrolu se ale začínají prosazovat bezkontaktní optické metody (triangulační, stínové, kamerové atd.). Nejsložitější vícemístné stanice, nebo dokonce samostatné krátké kontrolní linky, jsou běžně osazovány několika měřicími systémy.
Přesnost linkových měřicích zařízení musí být na úrovni laboratorní techniky
To je základní metrologický předpoklad naplňování vizí formulovaných před čtyřmi roky. Je to možné hlavně díky rychlému rozvoji nových měřicích metod a stavebních prvků; obrat nastal zaváděním disperzních optických metod, které pracují s nanometrickou citlivostí, výsledky jsou minimálně závislé na přesnosti rotačních i lineárních pohybových prvků, minimální vliv na přesnost mají vibrace okolního prostředí a rychlost měření i zpracování dat je obdivuhodná. Shodnost měření s klasickými metodami na bázi přesných vřeten a přímovodů předčila také očekávání. Nové záměry jsou realizovatelné díky již citované disperzní metodě, jejíž přínos nebyl zatím ještě doceněn.
Rychlost kontroly musí být v souladu s taktem výroby
Nové metody musí splňovat i tento požadavek, který není také techniky jednoduchý. Závisí to opět na nových měřicích metodách, ale i na používaných prvcích, ke kterým patří např. vřetena, přímovody, ale i použité konstrukční materiály s minimální hmotností, teplotní délkovou roztažností, ale třeba i tvrdostí. Nutno uvést uhlíkové kompozity, práškovou technologií vyráběné hliníkové slitiny, keramiku a třeba i diamanty.
Zkontrolovat se musí co největší část funkční plochy
To je jeden z nejnověji formulovaných požadavků zejména při kontrole ložiskových ploch vytvářených přímo na motorových a převodovkových hřídelích, prvků řízení, ale třeba také koulí kyčelních kloubů, které jsou již dnes vyráběny také velkosériově.
Velkou roli při pořizování investic hraje termín dodávek a cena
Dnes je běžné, že zákazník požaduje dodání i mimořádně komplikované automatické stanice či krátké linky do 5 měsíců. V takových případech nebývá čas na vývoj metody a prvků a výrobci této speciální techniky musí uvažovat v předstihu. Mimořádnou roli hraje i cena a dodavatelé jsou nuceni maximálně používat sériově vyráběné prvky, přičemž si řadu z nich sami nejen vyvíjejí, ale i vyrábějí.
Situace v ČR
Česká republika je na absolutním vrcholu v produkci aut na hlavu. To se týká nejen montáže, ale již i výroby komponentů. Proto se náš automobilový průmysl neobejde bez dodavatelů potřebné kontrolní techniky, která je řešena zakázkově. K jejím významným výrobcům patří i brněnská společnost MESING, která většinu své produkce exportuje od Ameriky až po Asii. Potřebné prvky si firma přirozeně také vyvíjí a velký důraz klade zejména na řešení nových typů indukčnostních snímačů, vhodných do nepříznivých provozních podmínek, a to za cenově výhodných relací. Dnes již není neobvyklá stanice s nainstalovanými 50 snímači. Na obrázcích jsou příklady měřicích zařízení firmy MESING, která spolupracuje s předními specializovanými pracovišti v Evropě, ale i s vysokými školami a ústavy AV ČR. Celý vývoj firmy MESING je řešen za grantové podpory MPO v projektu FRTI 2 / 705.
Ing. Jan Kůr, Michal Chamrád, Ing. Martin Weigl, www.mesing.cz