asseco Aimtec murr

Propojení Helios Green se skladovým systémem Kardex

Společnost SQS Vláknová optika, výrobce komponentů vláknové optiky a optoelektroniky, která produkuje individuální zákaznická řešení s vysokou přidanou hodnotou, dokázala efektivně propojit informační systém se skladovým systémem Kardex. Jak se vypořádali s propojením obou systémů a jaké přínosy získali s jeho používáním, popisuje následující případová studie.

 

SQS Vláknová optika byla založena v roce 1994 v Nové Pace. V současnosti firma zaměstnává 220 pracovníků a v loňském roce dosáhla obratu 260 mil. Kč. Zisk akcionáři reinvestovali do nových výrobních technologií, laboratorní a měřicí techniky, do inovací výrobních procesů a produktového portfolia, které se v současné době skládá ze čtyř oblastí: vláknová optika, optoelektronika, mikroobrábění a výzkum a vývoj.  V nabídce firmy jsou tak nyní kompletní výrobní služby, od technického vývoje, vzorkování, výroby prototypů, testování a měření, až po výrobu samotnou. Hlavní konkurenční výhodou SQS byla a je schopnost dodat kompletní řešení tzv. integrované optiky podle požadavků zákazníka, včetně řešení pro náročné aplikace, např. v automobilním, leteckém, chemickém nebo lékařském průmyslu.

IS Helios Green – komplexní řešení
Přestože původní systém byl neustále optimalizován a rozšiřován dle rostoucích potřeb, čím dál více se naráželo na jeho technické možnosti, zejména během zavádění nových výrobků a technologií a při optimalizaci podnikových procesů. V roce 2008 se proto společnost rozhodla nahradit tehdejší již nevyhovující informační systém novým komplexním řešením. Hlavní požadavky na nový informační systém byly:
● otevřenost – možnost pružně reagovat na změny (úpravy SW vlastními silami, rozšíření o další moduly, atd.),
● přehlednost uživatelského prostředí a efektivní komunikace mezi jednotlivými moduly,
● dlouhodobá udržitelnost informačního systému a propojitelnost s jinými ERP.
Na základě výběrového řízení bylo zvoleno řešení Helios Green a implementační společnost ASV Náchod. Implementace systému začala v listopadu 2008. Nejdříve byl implementován finanční modul, se startem ostrého provozu k 1.1. 2009. Do implementace zbývajících modulů pracovaly oba systémy souběžně. Moduly nákupu, skladového hospodářství, obchodu, TPV a řízení výroby byly spuštěny do ostrého provozu v dubnu 2009.


Úspěšná implementace a správnost výběru informačního systému byla potvrzena krátce poté, kdy bylo potřeba rychle rozšířit informační systém tak, aby vyhověl požadavkům hromadné výroby nově vzniklé divize Optoelektronika. Přestože se s tímto požadavkem původně nepočítalo, ukázal se systém jako dostatečně otevřený a pružný.

Modulární systém Kardex
Hlavními důvody vedoucími k přechodu na automatický skladový systém byla optimalizace skladového systému a logistických toků a také úspora skladových prostor. To zahrnovalo především následující cíle: zavést adresy / lokace zboží ve skladu a tím snížit nároky na  pracovníky skladu, zrychlit časy výdejů a snížit chybovost, lépe zajistit pohyb zboží dle metody FIFO a také sledování expirací. Důležitá byla i úspora místa – sklad byl přestěhován blíže výrobám a byl zjednodušen přístup dodavatelů a přepravců na příjem a expedici.
Jako dodavatel skladového systému byla vybrána firma Kardex a její řešení počítačem řízeného, automatizovaného regálového systému Shuttle XP. Modulární konstrukce regálů umožňuje maximální přizpůsobení se prostorovým požadavkům. Systém funguje na principu „zboží k obsluze“, to znamená, že zboží je vždy přivezeno obsluze do požadovaného výdejového otvoru. Zboží je uloženo v konkrétních pozicích na jednotlivých policích. Zařízení ukládá police se zbožím v přední nebo zadní skladovací části. Mezi těmito dvěma prostory se pohybuje tzv. extraktor, který vždy vyjme polici a doveze ji do výdejového otvoru nebo ji umístí na nejvhodnější skladové místo v rámci systému.
Bylo instalováno celkem 6 věží, tři samostatné a tři sloučené v jednom stroji. Vznikly tak čtyři stroje, kde každý má své specifické vlastnosti a určení. Každá věž je vysoká cca 12 m a prochází třemi podlažími, takže celkem je k dispozici 12 výdejových oken na 4 strojích ve 3 podlažích.
Tato konfigurace umožňuje skladování od materiálu na paletách přes těžší materiál až po velmi drobný materiál. Na každém podlaží lze vyskladňovat a naskladňovat nezávisle na ostatních, dokonce i paralelně při činnosti na stejném stroji v jiném podlaží. Vertikální konfigurace dovoluje stroje využívat také jako nákladní výtah do jiných pater, bez nutnosti vstupu do vymezených zón čistých pracovních prostor. Každý stroj má daný počet polic, který lze v případě potřeby měnit podle charakteru a množství skladovaného materiálu.

Možnosti propojení
Maximálního využití potenciálu automatického skladového systému bylo možné pouze při jeho plném propojení s informačním systémem. I když tento požadavek byl zřejmý a vypadal jednoduše, v praxi se nabízely v podstatě jen tři možnosti propojení:
● využít interface pro přímou jízdu extraktoru; logiku stroje řešit v současném informačním systému,
● využít SW firmy Kardex pro řízení pohybu strojů; správu skladových míst řešit na straně informačního systému,
● využít SW firmy Kardex pro komplexní řízení WMS (informační systém by v tomto případě předával pouze informace o zboží, které požaduje naskladnit/vyskladnit).
Implementační tým musel zjistit a zvážit výhody a nevýhody jednotlivých řešení.
Analýza – Vybrána byla první možnost, tedy využití interface pro přímou jízdu strojů, který čeká na zvoleném komunikačním kanálu na pokyn pro jízdu stroje, přiváží do otvoru polici a předává informaci o jejím dojezdu. Správa skladových míst a celá logika jízdy strojů je tedy na straně informačního systému. Hlavními důvody byla opět otevřenost a pružnost řešení. Výhodou se jevila také existence pouze jedné databáze. Druhé řešení by vyžadovalo databáze dvě, v informačním systému a v SW Kardex, přičemž dávková aktualizace by mohla do systému vnášet nepřesnosti.

Implementace
Základním prvkem systému byl určen tzv. bin, který se dá zjednodušeně popsat jako „krabice“ dané velikosti. V konkrétním binu lze uskladnit určitý počet daného zboží, proto musela být provedena analýza zboží na skladě a na jejím základě byly navrženy typy binů a jejich počet.
Během implementace se muselo provést mnoho kroků, byl vytvořen číselník typů binů, skladových lokací, číselník polic, číselník věží. V neposlední řadě byl vytvořen číselník strategií a byly nadefinovány jednotlivé strategie (FIFO dle data příjmu, výrobních dat, atd.). Bylo nutné doplnit kmenové karty zboží a materiálu o další atributy, aby obsahovaly informace o preferovaném binu, alternativním binu
a maximální množství zboží v těchto binech, použité skladovací strategii a další. Musely se také upravit procesy a zavést např. nový atribut Uvolnit pro Kardex, který se vyplňuje funkcí a slouží jako článek workflow, kdy zadavatel dokladu dává signál, že lze doklad vyřídit v Kardexu a nebude již dále editován.
Dále byl vytvořen grafický interface, který přímo na počítači „navádí“ obsluhu na konkrétní lokaci (souřadnice X a Y). Grafický interface slouží také k přehlednému editování binů na polici (definice polic, správa lokací).
Spolupráce se systémem probíhá v případě výdeje materiálu následovně: nad zavedeným a uvolněným dokladem výdejky je spuštěna funkce „naskladnění do Kardexu“, která ovládá fyzické věže a police, navádí obsluhu na konkrétní lokaci.
Display nad výdejovým oknem zobrazuje číslo materiálu, číslo výdejky, pozici X a Y, počet kusů výdeje. Obsluha po odběru potvrdí výdej přímo na věži, tím dojde k realizaci výdejky přímo v informačním systému a stroj může pokračovat další položkou v dokladu.
… a její možná úskalí
Pro zajištění úspěšné implementace bylo důležité se vyvarovat potencionálních chyb a nepodcenit možná rizika, jako například:
● podcenění analýzy materiálu na skladě – špatná definice polic, binů, nákup zbytečných binů, strategií WMS, špatně rozvrženo umístění mezi stroji,
● nedostatečná komunikace s uživateli během implementace – špatné nastavení WMS strategií, opomenuté potřebné funkcionality,
● nedostatečné školení uživatelů Helios Green a obsluhy Kardex – zanesení chyb, zastavení činnosti skladu / riziko poškození stroje, hrozba zastavení chodu skladu, vysoké náklady na opravy způsobené obsluhou.

Hlavní přínosy nového systému
● jednodušší přístup do skladu z výrobních dílen:
sklad je uprostřed výrobního areálu, výdejová okna jsou ve všech patrech, snížení průchodů z různých čistých zón a snížení rizika kontaminace výrobních prostor,
● úspora prostoru: plocha skladu byla zmenšena o cca 45 %,
● navýšení skladovací plochy (ložná plocha polic v Kardexu vůči ploše regálů původního skladu) o 220 %,
● rychlejší vychystávání materiálu: čas nalezení a přepravy artiklu se snížil o více než 60 %,
● dodržování FIFO je zajištěno automaticky a umožňuje řízení dle strategií (čas, šarže, možnost volby časového rozlišení),
● sledování expirace – není možné vydat prošlý materiál bez zvláštního přístupu,
●l imitovaný přístup na základě přístupových práv, evidence veškerých skladových pohybů a fyzicky znemožněný výdej materiálů/zboží zablokovaných oddělením kvality,
● zvýšení bezpečnosti a menší nároky na personál (dříve si musela obsluha pamatovat místo uložení materiálu ve skladě),
● podstatné snížení rizika chyb při výdeji materiálu (záměna materiálu),
● možnost paralelní práce ve třech patrech (problém nastává pouze, pokud chceme vydávat ze stejné police ve více oknech – k tomu ale v praxi moc často nedochází),
● fotografie důležitých komponent přímo v Helios Green (3000 fotografií).
Závěrem je potřeba zmínit, že jak implementace, tak i přeskladnění všeho materiálu proběhlo „za provozu“ bez nutnosti zastavit výrobu. Důležitým momentem v procesu implementace byla podrobná analýza jednotlivých variant řešení. Instalace skladového systému Kardex a jeho napojení na informační systém Helios Green splnila očekávání, přinesla úsporu nákladů v oblasti lidských zdrojů, nároků na prostor, energie a čas, zlepšila kvalitu logistických toků ve společnosti a otevřela prostor pro další nadstavbová řešení výroby a vývoje produktů s vysokou přidanou hodnotou.  

 
Publikováno: 12. 5. 2014 | Počet zobrazení: 2458 článek mě zaujal 545
Zaujal Vás tento článek?
Ano