asseco Aimtec murr

Senzory budou hlídat řidiče

Současné systémy rozpoznají a dokážou vyhodnotit, zda je řidič unavený nebo nedostatečně pozorný. Ale dle nového výzkumu, který provádí společnost Volvo, budou senzory monitorovat celkové chování řidiče, aby byla budoucí vozidla úzce spjata s řidičem, aby auta svého řidiče dokonale znala...  

 

Díky novým senzorům, které např. rozpoznají a dokážou sledovat, na co a jakým směrem se řidič právě dívá, zda se mu nezačínají zavírat oči nebo v jakém směru a úhlu má nakloněnou hlavu, můžou konstruktéři ve Volvu vyvinout precizní bezpečnostní systémy sledující chování řidiče. Ty budou současně umět v případě nutnosti zasáhnout do řízení vozu. Takový vůz nejenže zajistí, aby neopustil svůj jízdní pruh nebo se příliš nepřiblížil k automobilu před sebou, ale bude zároveň také schopen vzbudit řidiče, který za volantem usne.
Jde o technologie, jejichž činnost se odvíjí od informací získaných ze senzoru umístěného v palubní desce před řidičem. Řidič bude osvícen infračerveným světlem, vycházejícím z malé LED diody a zároveň bude sledován senzorem. Použité infračervené záření bude mimo rozsah, které dokáže zachytit lidské oko, takže řidiče nebude nic rozptylovat. Senzory ale nabízejí i další možnosti. Na základě sledování pohybů oka může vůz přizpůsobit vnitřní a vnější osvětlení, aby měl řidič zajištěny co nejpříjemnější podmínky k jízdě. Díky senzorům rozpoznávajících osoby (dle monitoringu různých bodů v obličeji) bude vůz třeba schopen nastavit automaticky polohu sedadla řidiče.
„Pokud vůz umí zjistit, zda řidič věnuje řízení potřebnou pozornost, mohou se bezpečnostní systémy dané situaci lépe přizpůsobit. Například je-li člověk za volantem dostatečně pozorný, aktivují se systémy na podporu řidiče později; jestliže se naopak na řízení adekvátně nesoustředí, aktivují se o něco dříve,“ vysvětluje Per Landfors, konstruktér společnosti Volvo a vedoucí projektu, který se soustředí na funkce podporující řidiče.
Tyto technologie, jejichž součástí jsou některé aktuálně využívané systémy (např. systém udržení vozidla v jízdním pruhu, systém upozornění na nebezpečí kolize s funkcí automatického brzdění nebo adaptivní tempomat s asistentem pro jízdu v kolonách),  jsou již aplikovány v testovacích vozech. Společnost Volvo ve spolupráci s Vysokou školou technickou Chalmers provádí výzkum s cílem zjistit, jak nejefektivněji rozpoznat únavu nebo nepozornost. Analýza chování řidiče, díky senzorům, je jedním z pilířů, na jejichž základě by mohla fungovat automaticky řízená vozidla budoucnosti.
Díky těmto technologiím by se chtěla společnost Volvo přiblížit vytčenému cíli, aby se v roce 2020 v nových vozech Volvo nikdo vážně nezranil ani nebyl usmrcen.
 

 
Publikováno: 18. 6. 2014 | Počet zobrazení: 2718 článek mě zaujal 606
Zaujal Vás tento článek?
Ano