asseco Aimtec murr

Rychlost - hlavní téma českých železnic

V červnových dnech zahajujících druhou polovinu tohoto měsíce se ostravské nákladové nádraží změní ve frekventovanou stanici, i když vlaky a železniční technika stojící na 1200 m tamních kolejí nikam nejedou - jde o stacionární exponáty. Od 17. do 19. června tam totiž probíhá tradiční Mezinárodní veletrh drážní techniky, výrobků a služeb pro potřeby železniční a městské kolejové dopravy - Czech Raildays 2014. 

 

Za třináct let od roku 2000, které zaznamenávají statistiky veletrhu, vzrostl počet vystavovatelů z původních 56 na 187 (v roce 2013), tzn., že se více než ztrojnásobil. Vzrostl i počet návštěvníků - z 3785 většinou profesních odborníků (v roce 2000) na 5248, které přilákal veletrh v loňském roce. Což je sice o něco méně, než v letech 2009 - 2012, kdy na Czech Raildays pravidelně zavítalo více než 6000 návštěvníků, ovšem organizátoři si rozhodně nestěžují. Změnila se poněkud jejich struktura, jak uvádí manažer veletrhu Ing. Stanislav Zapletal, v posledních letech „ubylo sběratelů propisovaček a suvenýrů, ve prospěch odborné veřejnosti, která nyní představuje stabilně kolem 80 % návštěvníků veletrhu.
Tradičně se zde představují novinky, kterých bylo na předchozích ročnících k vidění poměrně dost - např. motorová lokomotiva nové řady z produkce společnosti CZ LOKO, nové železniční soupravy Railjet pro České dráhy, vlaky pro regionální spoje ČR (vlaky RegioShark polské provenience, nové jednotky RegioPanter z produkce Škody Transportation apod.),a i letošní ročník by neměl být výjimkou.
Czech Raildays však nepřináší jen přehlídku novinek v podobě exponátů na kolejích a stovek dalších na stáncích vystavovatelů. Výstavu železniční techniky tradičně doplňují i specializované doprovodné akce - semináře a konference. Zatímco loni to byly odborné konference a semináře Česká železnice v roce 2030 a Trendy v oblasti infrastruktury a kolejových vozidel 2013, letošní Czech Raildays budou ve znamení rychlosti. Hlavními lákadly budou konference Budování vysokorychlostního železničního systému v ČR, která si klade za cíl prezentovat konkrétní kroky nezbytné pro budování „rychlých spojení“ a současně zainteresovat český železniční průmysl, a seminář Trendy v oblasti infrastruktury a kolejových vozidel 2014.
Předchozí ročníky se zabývaly koncepcí železniční dopravy prakticky ve všech vazbách (městská - příměstská - regionální - dálková/osobní, nákladní), a modernizací českých železnic. Nyní se veletrh zaměřuje především na jedno vysoce aktuální téma. Fenomén, kolem kterého se modernizační úvahy nejčastěji točí, nese název Vysokorychlostní železniční trať, neboli VRT. Stojí za pozornost připomenout, že téma vysokorychlostní železnice se objevuje už několik dekád (první studie byla zpracována v polovině 80. let, minulého století, v rámci vyhledávací studie koordinované ČSAV byl také zpracován v letech 1990 - 92 projekt vysokorychlostního vlaku ŠKODA …) a vláda jej nyní zařadila na seznam svých priorit. Ovšem příklady z minulosti ukazují, že přes všechny proklamace bylo v této oblasti dosaženou prakticky nulového pokroku. Modernizace železnic se nyní zaměřuje zejména na budování koridorů umožňujících cestovní rychlost 160 km.h-1, což je však hodnota, která parametry VRT, jež počítají s výrazně vyšší rychlostí, nesplňuje. U modernizovaných starších tratí počítá s rychlostí 200 km.h-1 a více, u nově budovaných tratí až 250 km.h-1. V roce 2025 by mělo podle studie High Speed lines in the World (Union Internationale des Chemins de fer) být na světě 51 800 km vysokorychlostních tratí. Ovšem zda bude jejich součástí i ČR, je zatím stále ve hvězdách… /joe/
 

 
Publikováno: 21. 7. 2014 | Počet zobrazení: 2563 článek mě zaujal 579
Zaujal Vás tento článek?
Ano