asseco Aimtec murr

Jak funguje systém číslování železničních přejezdů?

Každý železniční přejezd, označený přechod a vlečka má přiděleno jedinečné číslo, ke kterému jsou přiřazeny souřadnice. Při hrozícím nebezpečí může jakákoliv osoba nahlásit na linku 112 nebo 150 číslo přejezdu operátorovi Integrovaného záchranného systému ČR a tento je schopen přesné identifikace železničního přejezdu a zařídit potřebná opatření k záchraně lidských životů a k odvrácení hrozícího nebezpečí.

 

Systém číslování spustila státní organizace SŽDC (Správa železniční dopravní cesty) v roce 2009 kvůli větší bezpečnosti na železničních přejezdech, jenž umožňují jejich jednotnou a jednoduchou identifikaci.
Číslování se týká přejezdů, které se nacházejí na celostátní dráze a na regionálních drahách ve vlastnictví státu, dále pak na drahách regionálních nevlastněných státem a na vlečkách. Neoznačené výjimky tvoří pouze přejezdy na vlečkách v uzavřených areálech a přechody v železničních stanicích neoznačeny výstražným křížem.
Vlastní číslování
Každý železniční přejezd na dráze celostátní a na drahách regionálních ve vlastnictví státu má přidělené svoje číslo. Tvar čísla je v případě přejezdu na dráze vlastněné státem P1, P2, P3 až P9000. V případě železničního přejezdu na regionální dráze nevlastněné státem má přiřazené číslo přejezdu tvar P9001 až P9999. V případě železničního přejezdu na vlečce má označení tvar P10000 až P99999, tedy 5místné číslo.
Umístění čísla

Číslo přejezdu, které je jedinečné a nezaměnitelné, je napsáno černým písmem na bílé, samolepící, reflexní fólii, která se nachází:
- na rubové straně ramene každého výstražného kříže - u přejezdů zabezpečených pouze výstražným křížem nebo přejezdovým zabezpečovacím zařízením mechanickým,
- na rubové straně světelné skříně a to na všech výstražnících - u přejezdů zabezpečených přejezdovým zabezpečovacím zařízením světelným bez závor nebo se závorami.
Jak postupovat
- zjistí-li osoba potřebu zastavit železniční provoz (např. řidič auta uvízlého na přejezdu), zavolá na některou z tísňových linek 112 nebo 150,
- operátor záchranného systému navede volajícího k tomu, aby mu sdělil číslo přejezdu,
- zástupce integrovaného záchranného systému zavolá podle tabulky výpravčího (dispečera) a sdělí mu požadavek na zastavení železničního provozu,
- výpravčí (dispečer) identifikuje podle tabulky konkrétní přejezd a traťový úsek a učiní nutná opatření.
Dle údajů SŽDC je zavedený systém číslování železničních přejezdů v České republice úspěšný a přispívá ke zvýšení bezpečnosti provozu nejen na železnici, ale  i silnici.
 

 
Publikováno: 21. 7. 2014 | Počet zobrazení: 2922 článek mě zaujal 574
Zaujal Vás tento článek?
Ano