asseco Aimtec murr

Báječný pohyblivý svět

Najdeme je v nejrůznějších zařízeních kolem nás od běžných domácích zařízení, jako jsou mixéry a pračky až po obráběcí stroje a složitá důlní zařízení. Nepohnuly by se bez nich žádné dopravní prostředky na nichž je závislý náš každodenní život od „rudlíků” ve skladech přes automobily a vlaky až po nejmodernější letadla. Společným jmenovatelem pro veškerou tuto techniku jsou - ložiska. 

 

Od dob, kdy renesanční génius Leonardo da Vinci nakreslil zařízení využívající princip valivých součástí, pradědečka všech moderních ložisek, vyvinuli jeho následovníci konstrukční řešení celé řady různých typů, která představuje široké spektrum současných ložisek. Mimochodem ani Leonardo nebyl vynálezcem ložiska, byť je díky jeho „modernímu” technickému nákresu za něj někdy považován - použití ložiska je zaznamenáno už v antice, kdy je s ním spojován řecký vojenský inženýr Diadés z Pely (kolem 330 před n. l.) proslulý jako konstruktér obléhacích věží, beranidel apod. - a možná ani on nebyl první, jen se o tom prostě nedochovaly informace.

Diadés by se divil
Dnes rozdělujeme pestrou škálu ložisek podle různých kritérií na axiální a radiální (podle působení sil ve vztahu k ose otáčení), kluzná, valivá, magnetická či lineární, mazaná a bezmazná a většina z těchto skupin se dělí dále detailněji na další podskupiny - např. valivá ložiska zahrnují sama o sobě ještě kuličková, válečková, jehlová, kuželíková či soudečková. Základem jsou samozřejmě stále především valivá ložiska, která tvoří většinu jejich současné produkce, ale na trhu najdeme různé typy a provedení. Objevila se i řada speciálních řešení, zaměřených na různé aplikace, aby poskytovala maximální výkon a efektivitu pro daný účel. Příkladem mohou být třeba železniční ložiska, včetně variant pro vysokorychlostní vlaky, nebo vozy Formule 1. Kromě průmyslových aplikací a dopravního segmentu tvoří podstatnou část současné produkce také ložiska pro sportovní vybavení jako jsou např. kola nebo kolečkové brusle. I pro ně je však společné jedno: Uživatelé, kteří požadují špičkový výkon a parametry jsou ochotni za ně zaplatit, stejně jako např. výrobci obráběcích strojů renomovaných značek, kteří nechtějí riskovat jejich renomé použitím levnějších klonů, či dokonce kopií pochybné provenience. Ti, kdo se zaměřují na co nejnižší cenu v případě klíčových součástí jako jsou ložiska, riskují poškození drahých zařízení, které jim může způsobit škody mnohonásobně převyšující „úspory” dosažené na úkor garantované kvality.
Ke špičkovým produktům, k nimž dospěl vývoj moderních ložisek patří např. ložiska dělená, která lze měnit přímo za provozu nebo ve lhůtách, jež nevyžadují technologickou odstávku, což významně urychluje montáž a výměnu (a tím i snižuje náklady na instalaci, pracovní prostoje a údržbu) zejména u těžkých průmyslových zařízení, jako jsou válcovací stolice či důlní výtahy, kde každá prodleva znamená značné finanční ztráty. Tato ložiska jsou technologicky jeden z nejsložitějších typů a jejich výrobu zvládá jen několik firem.
Uplatňují se nové pokročilé materiály (speciální slitiny, plasty či keramika), které dávají ložiskům dříve nedosažitelné vlastnosti. Zvyšuje se jejich odolnost, životnost apod., dosahují unikátní provozní parametry a vysokou efektivitu. Případně nové materiály a technologie umožňují výrobu pro zcela přesně určený účel, zajišťující extrémní spolehlivost pro dané aplikace. To se uplatňuje zejména v případech, kdy jde o technicky náročnou montáž či demontáž, na špatně přístupných místech apod., jako jsou např. ložiska pro větrné elektrárny na moři, která musí odolávat extrémním podmínkám, či ta, která jsou používána na hlubinných dolech, kam je doprava nového ložiska a jeho výměna velice náročnou a nákladnou záležitostí. O extrémních aplikacích jako je např. uplatnění v letectví nebo v různých zařízeních na vesmírných projektech typu satelitů či mezinárodní kosmické stanice ISS ani nemluvě.

Produkty v „komplexním” balení
Výrobci ložisek se však začali specializovat nejen na jejich vývoj a výrobu, ale také na související služby - např. SKF, jako jeden z předních dodavatelů, využilo své mnohaleté zkušenosti z vývoje a provozu ložisek pro speciální služby, které umožňují monitoring klíčových parametrů a predikci potřeby servisních zásahů, údržby, optimalizaci mazání nebo navrhování celých systémů s ohledem na jejich maximální efektivitu a minimální potřebu údržby apod. Což opět pomáhá významně prodloužit servisní intervaly a snížit celkové životní náklady ložisek a jimi vybavených zařízení. Z původně prostých mechanických zařízení umožňujících lepší pohyb kol a různých strojních součástí se stala skutečná věda.
 

 
Publikováno: 21. 7. 2014 | Počet zobrazení: 2190 článek mě zaujal 536
Zaujal Vás tento článek?
Ano