Nejmenší z Transitů s velkým objemem
Automobilka splnila svůj předchozí slib a v polovině května představila českým novinářům nejmenšího zástupce rodiny Transit. Jde o model malé dodávky s příznačným jménem Courier, který svým příchodem uzavírá kompletní modernizaci modelové řady užitkových Transitů.
V současnosti nabízí Ford už čtyři inovované modelové řady s označením Transit. O největším modelu Transit jsme psali v březnovém vydání, následuje model Custom, pak menší Connect a nakonec benjamínek Courier, který sdílí techniku s Fiestou a B-Maxem. I když je nejmenší, při své délce 4,16 m disponuje nákladovým prostorem o objemu 2,3 m3, který je v porovnání s přímými konkurenty o 10 % větší. Jeho výhodou je i delší ložná plocha a lepší přístup do nákladového prostoru rozměrnými bočními posuvnými dveřmi a asymetrickými dvoukřídlými zadními dveřmi s úhlem otevření až 158 stupňů. Pro upevnění nákladu jsou určena praktická oka na bocích, aby nenarušovaly plochu podlahy a několik přeinstalovaných kotevních bodů pro instalaci např. regálů. Užitečné zatížení Couriera činí až 660 kg a do svého úložiště pojme i náklad na standardní europaletě. Pro osvětlení nákladového prostoru lze objednat úsporné LED osvětlení s intenzivnějším světlem.
Podle šéfkonstruktéra Paola Giantaglia je Courier dynamická dodávka nabízející velmi hospodárnou spotřebu s prostorným nákladovým úložištěm. K dynamice přispívají výrazné boční linie karoserie s vysoko umístěnými velkými předními světlomety a vysoko položenou maskou chladiče, provedenou designovo v duchu značky. Konstrukce vozu je optimalizovaná tak, aby náklady na údržbu a opravy byly co nejnižší, např. zadní nárazník se skládá z několika dílů, aby se nemusel měnit při poškození celý nárazník, ale pouze patřičný díl. Nelakované nárazníky a boční lišty poskytují zvýšenou ochranu karoserie před drobnými kolizemi. Aby řidič nemohl natankovat omylem jiné palivo, je vůz vybaven bezzátkovým systémem Ford Easy Fuel.
V interiéru má řidič po ruce odkládací prostory od rozměrné schránka ve středové konzole, přes vrchní odkládací polici nad hlavami, až po praktický šuplík pod předním sedadlem. Navíc se Courier může pochlubit dokovací stanicí k nabíjení mobilních telefonů nebo navigací, a moderními komunikačními funkcemi Sync s automatickým tísňovým voláním.
Chloubou Couriera jsou ale hospodárné pohonné jednotky. Vznětový motor 1,6 Duratorq TDCi (70 kW) má udávanou kombinovanou spotřebu pouze 3,7 l/100 km a emise CO2 97 g/km. Přeplňovaný zážehový tříválec 1,0 l EcoBoost (74 kW) udává 5,2 l/100 km a 119 g/km. Další vznětová jednotka 1,5 TDCi (55 kW) se chlubí kombinovanou spotřebou 3,9 l/100 km a emisemi CO2 103 g/km. Pro všechny motorizace je na přání k dispozici Start-Stop systém. Díky pozměněnému převodu řízení a zadním pružinám by měl mít Courier, podle výrobce, nejlepší jízdní vlastnosti ve své třídě.
Na našem trhu bude malý Transit nabízen jako dvoumístná dodávka s označením Van, nebo jako Kombi Van s pěti sedadly, takže ji lze využít i jako rodinné auto. V případě potřeby se sklopí zadní sedadla a objem nákladového prostoru se zvětší na 1,69 m3. Obě karosářské varianty budou v jediném stupni výbavy Base.
Transit Courier může být vybaven moderními bezpečnostními systémy, jež se v segmentu malých dodávek dosud neobjevily. Jde např. o komplexní sadu airbagů (pro verzi Kombi Van), která obsahuje kromě čelních a bočních airbagů vpředu také stropní airbagy a kolenní airbag řidiče. Součástí sériově výbavy je ESP s asistentem pro rozjezd ve stoupání, či regulace prokluzu kol a ochrana proti převrácení. Vhodné jsou také omezovač rychlosti a systém monitorování tlaku v pneumatikách.
Evropský trh malých užitkových dodávek, který je zacílený na malé živnostníky a např. rozvážkovou službu, se utěšeně rozrůstá. Podíl Fordu na evropském trhu užitkového segmentu, díky celé modelové řadě Transit, vzrostl v prvním čtvrtletí letošního roku na 10,4 %, což je nejvyšší hodnota značky za posledních 16 let.