EU chce regulovat bezpilotní letouny
V současnosti je zhruba 1/3 typů bezpilotních letadel vyvíjena v EU. Komise odhaduje, že během 10 let bude trh s drony představovat až 10 % leteckého průmyslu. Rozvoj bezpilotních letadel by dle odhadů měl vytvořit až 150 000 pracovních míst do roku 2050.
Pod názvem Nová éra letectví - Otevření leteckého trhu pro bezpečné a udržitelné civilní využití dálkově řízených letadlových systémů - navrhla EK v dubnu letošního roku svůj záměr regulace provozu civilních dálkově pilotovaných letadlových systémů (RPAS, tzv. dronů). Ty jsou charakterizovány jako člověkem řízená bezpilotní letadla, povolená pro využití ve vzdušném prostoru EU v rámci stávajícího právního rámce. Zamýšlená legislativa má napomoci rozvoji jejich civilního využití.
Komise se během letošního roku zaměří na 5 hlavních oblastí:
- Přísná celounijní pravidla pro bezpečnostní povolení;
- přísné kontrolování ochrany soukromí a ochrany údajů;
- přísné kontroly zabezpečení;
- jasný rámec pro odpovědnost a pojištění a
- zefektivnění výzkumu a vývoje a podporu nového průmyslu.
Bezpečností normy pro bezpilotní letadla budou muset zajistit rovnocennou úroveň bezpečnosti, jako klasická pilotovaná letadla. Konkrétní normy bude vypracovávat Evropská agentura pro bezpečnost letectví (EASA). Komise rovněž posoudí způsoby, jak zajistit, aby se pravidla pro ochranu osobních údajů vztahovala na dálkově pilotovaná letadla v plném rozsahu, zejména proto, že drony vybavené citlivými senzory jsou schopny monitorovat a sbírat data o pohybu osob a jejich majetku. Bezpilotní letadla se mohou stát terčem protiprávního jednání stejně jako klasická letadla, proto EK navrhne opatření, jež zaručí bezpečný přenos informací mezi letadly a všemi zúčastněnými aktéry.
Komise posoudí i konkrétní zvláštnosti bezpilotních letadel ve vztahu k jejich pojištění, jelikož u běžných letadel se minimální výše pojištění určuje na základě jejich hmotnosti od 500 kg. Současně uzpůsobí evropské prostředky pro výzkum a vývoj spravované společným podnikem SESAR (v rámci projektu Jednotného evropského nebe). Usnadněn by měl být i přístup zejména malým a středním podnikům k účinnému financování rozvoje v rámci programu Horizont 2020 a programu COSME. Komise zváží i podporu bezpilotních letadel v projektu Copernicus, kde by mohly doplňovat úlohu vesmírných družic v oblasti monitorování a dohledu.
Během roku 2014 EK provede hloubkovou analýzu včetně posouzení dopadů možného legislativního opatření, v mezidobí EASA může vypracovávat bezpečnostní normy pro bezpilotní letouny. Cílem je do roku 2016 plně začlenit bezpilotní letadlové systémy do vzdušného provozu.