Leasing jako zrcadlo ekonomiky
Poměrně spolehlivým barometrem ekonomiky bývají statistiky finančních institucí a stav využívání různých finančních nástrojů. V průmyslu (ale nejen tam) patřil mezi nejrozšířenější leasing v nejrůznějších podobách. Je tomu tak i dnes? Odráží leasing, který se sám vyvíjí v závislosti na hospodářském a právním rámci dané země, trendy a charakteristiku její hospodářské situace?
O názory jsme požádali zástupce hlavních finančních a leasingových institucí působících na českém trhu. Oslovení odpovídali na tři základní otázky, které by měly poskytnout obraz o jeho vývoji.
1 - Podle aktuálních statistik ČLFA vzrostl v prvním čtvrtletí meziročně leasing o 17,5 procenta, podnikatelské úvěry o 18 %. Jde o jasný signál zájmu českých firem o financování investic. Je to podle vás známka, že firemní sektor se zotavuje z krize a začíná místo škrtů a úspor pomýšlet na rozvoj? Jak je na tuto poptávku připravena vaše společnost, co nového firmám můžete nabídnout?
2 - Podle těchto výsledků však stagnoval růst operativního leasingu, který v minulých letech dynamicky rostl. Jak tento fakt hodnotíte?
3 - Je už český trh nasycený tímto produktem (operativní leasing), případně v jaké komoditě vidíte jeho výraznější uplatnění a proč?
Ing. Zdeněk Kejval, ředitel pro strategii a marketing, SG Equipment Finance Czech Republic s.r.o.
1 - Leasingový trh vykazuje oživení již od 3. čtvrtletí roku 2013. Pozitivní je, že oživení je tažené zejména investicemi do výrobních prostředků - tahačů, návěsů, strojů a zařízení. Vidíme, že investiční chuť roste ve většině odvětví.
SGEF je specializovanou společností na financování dopravní techniky, strojů a zařízení a speciálních komodit (letadla, vagóny). Disponujeme plnou paletou produktů (finanční leasing, operativní leasing, úvěr, splátkový prodej) doplněnou komplexní nabídkou pojištění. Jsme dlouhodobým partnerem Evropské investiční banky a zajišťujeme našim klientům přístup k jejím podpůrným investičním programům. Z tohoto pohledu jsme určitě připraveni reagovat flexibilně na zvýšenou poptávku. Pro nás je důležitý zejména individuální přístup, abychom se dokázali přizpůsobit potřebám našich klientů.
2 - Stagnace operativního leasingu v prvním čtvrtletí je ovlivněna tím, že tento produkt je využíván zejména v oblasti financování osobních automobilů. Tato komodita mírně zaostala v prvním čtvrtletí za ostatními. Podle našeho názoru se jedná o jednorázový výkyv.
3 - Produkt operativní leasing má podle našeho názoru perspektivu a budoucnost. Očekáváme jeho další rozvoj nejen v oblasti osobních automobilů, ale také v dalších komoditách, například v těžké dopravní technice či stavebních strojích.
Ing. Vladan Rojíček, generální ředitel společnosti FCE Credit, s.r.o.
1- Vozy Ford jsou dlouhodobě velmi využívány podnikatelskou sférou. I v případě Ford Credit tedy většinu našich zákazníků tvoří podnikatelské subjekty. Těší nás rostoucí trend v poměru podnikatelů. Ford Credit má širokou škálu produktů od úvěrových, přes finanční leasing, až po nabídku operativního a full service leasingu. Máme produkty připravené přímo na míru firemním zákazníkům. Za všechny můžeme třeba zmínit akční nabídku úvěru 3,99 , který momentálně nabízíme pro užitkové vozy Ford.
2- Naše společnost začala nabízet produkt značkového operativního leasingu Ford Lease v minulém roce. Myslíme si, že poptávka po operativním leasingu bude vyšší, a to především z řad menších firem a podnikatelů, kteří tuto formu financování v minulosti nevyužívali.
3- Trh operativního leasingu dle našeho názoru nasycen zdaleka není, a proto i naše nabídka značkového operativního leasingu Ford Lease je připravena podpořit prodej široké palety užitkových vozů Ford na českém trhu.
Ing. Martin Tichý, 3V Leasing a.s.
1 - Domnívám se, že se jedná o výsledek, který je ovlivněn objemem outsourcingu / operativního leasingu a následně pasivitou bank působících na území ČR. Podle mých odhadů jde o finanční prostředky směřované do velkých společností, protože střední a malé firmy v současné době nemají v mnoha případech žádnou jistotu dalšího vývoje. Naše společnost se zabývá financováním konkrétních specializovaných technologií a tudíž změny ve vývoji příliš nezaznamenává.
2- Nemyslím si, že by stagnoval. Je pravděpodobné, že trh je tímto produktem naplněn a nyní dochází k obměně, tedy k normálnímu průběhu operativního leasingu, k rovnoměrné obměně např. vozového parku. Navíc u institucionálních investorů již došlo ke zjištění, že operativním leasingem se obcházejí některé hospodářské ukazatele.
3 - Podle mého názoru není trh nasycen. V příštích letech bude poptávka po tomto produktu růst, zejména z důvodu přenosu rizika z podnikatelského subjektu na subjekt financující a dodavatelský. Je však otázkou, jak se k tomuto faktu bude stavět subjekt financující a dodavatelský.
Petr Abrahámek, vedoucí marketingu a obchodu, ŠkoFIN
1 - Ekonomický vývoj v 1. Q. 2014 vnímám velmi pozitivně, registrace osobních a užitkových vozů vzrostly o téměř 19%. Značky koncernu Volkswagen rostly dokonce o 20,4%. My jsme zaznamenali růst, jak v retailovém, tak ve fleetovém segmentu. Konkrétně objem nově uzavřených smluv v 1. Q. 2014 vzrostl o 18,9% oproti stejnému období loňského roku. Na rostoucí poptávku jsme velmi dobře připraveni. V loňském roce jsme rozšířili produktovou řádu operativního leasingu a jsme tak schopni pokrýt požadavky zákazníků napříč segmenty. Rozšířili jsme naši nabídku o ŠKODA Pojištění zajištující komplexní pojistné krytí a prodlouženou záruku na ojeté vozy programů Škoda Plus a DasWeltAuto. V nedávné době jsme zavedli online reporting pro fleetové zákazníky a pracujeme na dalších inovacích. Pro nefiremní, tedy retailové, zákazníky jsme spustili produkt ŠKODA bez starosti. Auto si můžete na 2 roky pronajmout, nepotřebujete akontaci a nemusíte se o nic starat.
2 - Podíváme-li se na finanční objem nově uzavřených obchodů v operativním leasingu v 1. Q. 2014 dle ČLFA tak čísla hovoří o opaku. Vývoj operativní leasingu hodnotím pozitivně a ŠkoFIN na poli operativního leasingu rostě již několik let. Věřím, že tomu tak bude v i dalších měsících a i letech.
3 - Hovoříme-li o automobilovém sektoru, rozhodně si nemyslím, že je trh nasycen operativním leasingem. Naopak ve srovnání s ekonomikou západní Evropy, kde je na automobil pohlíženo jako na službu, vidím v tomto segmentu prostor pro další růst, a to hlavně v segmentu SME, tedy v oblasti malých a středních firem. Velmi si slibuji od úzké spolupráce se značkami a dealerskou sítí koncernu Volkswagen v regionech. Operativní leasing se stává správnou volbou i pro retailového zákazníka. Nedávno uvedli na trh inovativní produkt operativního leasingu pro spotřebitele ŠKODA bez starostí, který si velmi rychle získal oblibu a jeho prodej nás příjemně překvapil.
Ing. Josef Kubánek, STABLE JK spol. s r.o.
1 - Dle mého názoru se nejedná o signál, že se firemní sektor zotavuje z krize a že se začíná pomýšlet na rozvoj, nárůsty v leasingu zřejmě budou způsobeny ojedinělými obchody ve větších finančních objemech, které si vyžádaly nutné investice. Domnívám se, že firem, které se již zcela zotavily po krizi a cíleně se investicemi věnují rozvoji, ještě není mnoho a jedná se pouze o velké společnosti a korporace, menší a střední podnikatelé v současné době ještě stabilizují své firmy a provádějí pouze nejnutnější investice. Nárůst podnikatelských úvěrů souvisí s větším zájmem firem o tento druh financování z daňových důvodů a také s financováním nepodnikatelské sféry, které se řeší již výhradně úvěry.
Naše společnost nabízí standardní možnosti financování ve spolupráci s ostatními leasingovými společnostmi a nově se snažíme nabídnout menší výhody začínajícím podnikatelům. U stávajících klientů je důležitá cena služby a její dostupnost a rychlost realizace, proto se snažíme vyhovět všem individuálním požadavkům našich klientů.
2 - Růst operativního leasingu se v současnosti zastavil, protože dle mého názoru je již v současné době trh opravdu nasycen, tímto produktem a souvisí to i s tím, že se většina středních a malých firem opravdu snaží provádět pouze nutné investice a k tomu není tento produkt vhodný. Jedná se o současný stav, ale budoucnost operativního leasingu a jeho potenciál zde je a dle mého názoru, až opravdu dozní krize a její důsledky a opravdu se i střední a malé firmy úplně zotaví, potom začne tento produkt opět růst.
3 - Jak jsem psal, jedná se pouze o přechodný jev nasycenosti trhu a operativní leasing bude v budoucnu určitě růst, protože si postupně jeho výhody uvědomuje více klientů. Začíná se výrazněji uplatňovat i v nákladní autodopravě, což je dle mého názoru komodita, kterou časem zcela ovládne, protože bude mít proti finančnímu leasingu nesporné přednosti, to se stane, ale až bude ekonomika zcela zdravá a budou o tom přesvědčeny i menší a střední firmy, které tento produkt začnou ve větší míře používat, nyní z toho mají ještě obavy.
Ing. Petr Šesták, oborový ředitel stroje a technologie, VB Leasing CZ, spol. s r.o.
1 - Musím konstatovat, že poslední dva roky se situace na trhu poměrně zklidnila, i když naprosto rekordní roky 2006 a 2007 se asi nebudou opakovat. Dle našeho názoru nynější situace představuje asi průměrnou hladinu z hlediska prodejů strojů a technologií na území České republiky. Na další roky nepředpokládáme žádný raketový nárůst prodejů v tomto segmentu. Na druhou stranu se ale velké množství firem nebojí investovat do nových technologií a čím dál tím více se prosazuje trend zefektivnění výroby prostřednictvím různé formy automatizace. VB Leasing jako dlouhodobě etablovaná společnost na českém leasingovém trhu je připravena plně podporovat „inovační apetit“ našich firem a svými produkty (finanční leasing, úvěr a operativní leasing) pomoci firmám k obnově a rozšiřování strojního parku.
2 - Nepřekvapuje mě to. Nikdy jsme nebyli průkopníci operativního leasingu v segmentu financování strojů a technologií. V prostředí české kotliny totiž moc nefunguje model známý ze zahraničí, kdy firmy podstatně častěji obnovují svoje strojní vybavení a to i před koncem jejich technické životnosti. Naše podniky jsou spíše zvyklé vlastnit obráběcí stroje v průměru 10 let a někdy i více. Potom při obvyklé délce financování pohybující se okolo 5 let, ztrácí operativní leasing zcela svůj smysl. Jediný typ společností, které stále tento produkt vyžadují, jsou firmy se zahraniční majetkovou účastí, kde je tento produkt nutností z hlediska propojení účetních systémů s mateřskými společnostmi.
3 - Dle mého názoru je pravým místem pro uplatnění operativního leasingu komodita financování osobních a nákladních vozidel. V této komoditě totiž dochází k výrazně častější obnově vozového parku.
..................................