Jak vybírat a financovat firemní automobil?
Vhodná forma financování vozových parků, resp. způsob pořízení vozidla, je část procesu při správě vozových parků, která může při nesprávné volbě generovat zvýšené náklady, či naopak při správném nastavení generovat zajímavé úspory. K této problematice se nám vyjádřil Jan Jandečka ze společnosti Fleet Consulting Group.
V zásadě existují dvě formy pořízení – buď do majetku společnosti, anebo pronájem (krátkodobý či dlouhodobý). Pořízení do majetku můžeme dále dělit podle toho, zda vozidla financujeme vlastními prostředky či cizími. Pořízení do majetku je ale v dnešní době spíše na ústupu a ztrácí zejména na úkor dlouhodobého pronájmu neboli operativního leasingu.
Dříve využívaly operativní leasing především dceřiné společnosti zahraničních firem, dnes již vidíme zřetelný posun i směrem k českým uživatelům, což je dáno mimo jiné i zatraktivněním leasingových podmínek a cen pronájmu. Je to určitě dobrý indikátor, neboť tuzemské firmy nepodléhají regulaci mateřských společností nadnárodních firem, kde přece jen mohou mnohdy převažovat globální zájmy z pohledu skupiny. Tuzemské společnosti jsou od těchto vlivů ušetřeny, a proto se mohou jednoduše rozhodovat pouze na základě racionálního porovnání výhodnosti té které formy pořízení.
Na otázku která z variant pořízení je výhodnější, neexistuje jednoznačná odpověď. Vždy existuje celá řada faktorů, které výhodnost ovlivňují. U pořízení do majetku není společnost vázána žádnou leasingovou smlouvou a může s vozidly nakládat podle libosti, zároveň ale veškerá péče o autopark, vyjednávání se všemi dodavateli (servisní práce, pneumatiky, pojištění atd.) zůstává také na jejích bedrech. Důležitým aspektem je i otázka prodeje vozidla po jeho vyřazení z majetku, kdy veškerá rizika spojená s prodejem zůstávají na majiteli vozu.
Nastavení smluvního vztahu nebývá jednoduché
Operativní leasing přináší komfort řešení většiny starostí přes nižší počet dodavatelů, zároveň ale také přináší zvýšenou náročnost nastavení vlastního smluvního vztahu s leasingovou společností.
Velkou výhodou operativního leasingu oproti vlastnění vozidla je však kromě jiného přenesení rizik na dodavatele a to zejména v souvislosti s odprodejem vozidla a jeho servisem během doby trvání kontraktu.
Nezanedbatelným faktorem, který přispívá ke stále se zvyšující oblibě operativního leasingu v jeho různých podobách, je i rostoucí počet poskytovatelů této služby, a tím i její další zkvalitňování. Jelikož mluvíme o službě, jde zejména o přístup, schopnost přizpůsobit se a flexibilně reagovat na individuální požadavky klienta.
Operativní leasing se změnil především ve vztahu k menším firmám
Právě ve schopnostech reagovat na individuální požadavky klienta dnes spatřujeme poměrně výrazný posun v nabídce služeb operativního leasingu i u menších společností. Samozřejmě ale platí, že střední a větší klienty je schopen obsluhovat zejména poskytovatel se silným a především stabilním finančním zázemím a dobře nastavenými procesy.
Menší poskytovatel tak někdy může narážet na svá vlastní kapacitní omezení, která jsou v rozsahu jeho služeb a portfolia klientů limitující. Na druhou stranu si tito dodavatelé poměrně přesně uvědomují své možnosti a zaměřují se především na individuální přístup ke svým zákazníkům a vysokou flexibilitu svých služeb.
Jak vybrat nejvhodnějšího dodavatele?
Důležité je uvědomění si, že v případě full service leasingu jde o službu, u které již malé nuance v nastavení a nasmlouvání mohou hrát klíčovou roli při posouzení výhodnosti napříč jednotlivými dodavateli. Na začátku je vždy nezbytně důležité stanovit si vlastní priority, čeho chceme vyjednáváním dosáhnout. Každý samozřejmě chceme dosáhnout té nejlepší ceny, ale nejobtížnějším momentem je v takovém případě správné posouzení toho, která cena a od jakého dodavatele to vlastně je, a zda mi ji skutečně dodá a nejen přislíbí při vstupních jednáních. Tím, že v této oblasti na trhu neexistují dva zcela shodné produkty a každý se liší dle poskytovatele, vzniká tak dosti vysoká kombinace rozličných možností nastavení, přičemž nabídka, která je na první pohled nejvýhodnější, se při důkladném rozboru může ukázat jako ta nejméně výhodná a naopak. Proto je třeba zejména u takto komplexní a sofistikované služby dbát na to, aby výběr partnera pro spolupráci neprobíhal dle zaběhlých zvyklostí a šablonovitého přístupu, ale je třeba pochopit fungování služby jako celku včetně dopadů v případě odchýlení se od nasmlouvaného zadání. Tento bod je mimořádně důležitý, neboť takřka žádné vozidlo se nebude po dobu celého kontraktu chovat přesně tak, jak jsme si to na počátku naplánovali, a proto je třeba znát všechny eventuality, které v případě takové změny mohou nastat, a to jak již během doby trvání smlouvy, tak po jejím ukončení a následném zúčtování. V tomto okamžiku se projeví ti opravdu kvalitní partneři a vám se mnohonásobně zúročí mnohdy těžká počáteční jednání a diskuse při uzavírání smluv a dohod s vaším dodavatelem.
Externí konzultant může být vhodným východiskem
Stále častěji jsou i v této oblasti využívány služby externích konzultantů. Konzultanti dnes působí prakticky ve všech oborech, a není tedy divu, že jsou stále žádanější i v tomto nákladově velmi exponovaném a ne zcela jednoduchém oboru. Jako v každé oblasti, a zde snad ještě víc, jsou nezbytné reference a odborná erudice příslušného konzultanta, neboť dlouholeté praktické zkušenosti s danou problematikou jsou nezbytným základem pro získání skutečné přidané hodnoty.
A opět i zde platí jednoduché pravidlo, že na celou problematiku je třeba pohlížet jako na celek a vnímat dlouhodobost nasmlouvaného řešení a jeho finanční dopady za celé období trvání kontraktu. Zákazník by nikdy neměl usilovat jen o získání nejzajímavější výše splátky, ale také o způsob jejího zafixování včetně pravidel pro její změnu v čase (rekalkulace), nastavení rozsahu a vyúčtování zvolených služeb a pravidel vypořádání po skončení kontraktu ať již předčasného či regulérního včetně takových proměnných, jakou jsou nadměrné opotřebení, nadlimitní a podlimitní kilometry apod.
Dodavatelé, kteří nemají co skrývat a svoji transparentnost nejen deklarují, ale také reálně praktikují, jsou v tomto ohledu otevřeni férovým diskusím, jejichž cílem je vysvětlení jednotlivých smluvních ujednání. Ze zkušenosti můžeme potvrdit, že čím jsou jednání komplexnější na jejich počátku, tím více obvyklých problémů a možných zbytečných střetů se odfiltruje ještě před jejich uskutečněním, a tím pevnější vznikne pouto pro další spolupráci mezi oběma partnery.
E-nástroje versus praxe
Často diskutovaným a oblíbeným nástrojem v oblasti nákupu jsou rovněž e-nástroje. V tomto případě jsou nejvyužívanější tzv. e-aukce. Pro takto komplexní službu, jako je operativní leasing, skrývající v sobě mnoho dílčích služeb a rozmanitost jejich nastavení je však tento nástroj poměrně nevhodný a pro zadavatele někdy i dvousečný. K full service operativnímu leasingu je třeba přistupovat jako k celku a s důkladnou znalostí vzájemné provázanosti, kterou lze jen velmi těžko postihnout v zadáních e-aukcí. Zákazník si tak někdy sám vytváří prostor pro dvojí interpretaci některých parametrů dodavatelem, který je pak obvykle nucen volit z možné škály řešení to, které jej v „souboji“ na dálku neznevýhodní vůči ostatním dodavatelům.
Pro zvolení nejvhodnějšího dodavatele operativního leasingu lze určitě doporučit osobní setkání s jednotlivými dodavateli a nechat si detailně vysvětlit všechny aspekty a souvislosti dodavatelem nabízeného řešení. Smluvní vztahy v oblasti vozového parku jsou zpravidla dlouhodobé kontrakty a případné nejasnosti mohou nastat i několik let po uzavření smluv.
Ing. Jan Jandečka, Fleet Consulting Group s.r.o., ve spolupráci s BusinessCar
Společnost Fleet Consulting Group je etablovanou poradenskou společností působící
na trzích střední Evropy. Zaměřuje se na problematiku nákladovosti a provozu firemních autoparků vč. jejich správy. Klienty společnosti jsou především významné lokální i nadnárodní společnosti napříč všemi segmenty trhu. V současné
době realizuje projekty i pro společnosti s flotilami čítajícími několik tisíc vozidel, zaměřené především na zvyšování efektivity a snižování nákladů v oblasti autoparku.