asseco Aimtec murr

Vyplatí se neriskovat

Vysoké letošní teploty svádí k vodě a tím pádem i k plánovaným cestám na dovolenou a letním radovánkám. Ale abychom si tento čas užili, musíme pro to také něco udělat. V první řadě je potřeba se postarat o motorové vozidlo, kterým plánujeme absolvovat cesty v letních měsících a k tomu samozřejmě patří i správné obutí.

 

Podle posledního průzkumu společnosti Goodyear Dunlop totiž na letní pneumatiky přezouvá pravidelně pouhých 55 % řidičů. Přitom, byť je tato záležitost mediálně dostatečně prezentována, používání zimních pneumatik v letním období negativně ovlivňuje jak brzdnou dráhu, hlučnost, spotřebu, ovladatelnost na mokru, tak i větší opotřebení pneumatik. Jízda na zimních pneumatikách při denních teplotách nad 7 °C má nepříznivý vliv na řidičův jízdní komfort a hlavně na jeho bezpečí.
Ačkoli používání zimních pneumatik v létě není zákonem zakázané, každý typ pneumatiky je vyvinutý pro podmínky odpovídající dané části roku, proto jízda na nesprávném obutí může mít pro řidiče neblahé následky.
„Řidiči, kteří v letním období nepoužívají letní pneumatiky, se musí připravit nejen na vyšší spotřebu, hlučnost a  rychlejší opotřebovávání, ale hlavně na delší brzdnou dráhu a horší ovladatelnost na mokru, což jsou zásadní parametry ovlivňující bezpečnost posádky automobilu i ostatních účastníků silničního provozu,“ upozorňuje Lenka Majková, Marketing Coordinator CZ/SK společnosti Goodyear Dunlop Tires.

S jakými negativními vlivy musíme počítat při nesprávném obutí pneumatik:
Brzdná dráha - používáním zimních pneumatik v létě se prodlužuje, jelikož složení směsi zimních pneumatik je navrženo pro používání při teplotách do 7 °C a v porovnání s letní směsí je měkčí.  Pokud je teplota vyšší, pneumatika se začne přehřívat a ztrácí své optimální vlastnosti. Při brzdění z rychlosti 100 km.h-1 na zimních pneumatikách je brzdná dráha automobilu při teplotě 20 °C o 6 m delší než v případě použití letních pneumatik. To znamená, že na místě, kde by automobil na letních pneumatikách již zcela zastavil, pojede automobil na zimních pneumatikách stále rychlostí 37 km.h-1.
Hlučnost - zimní pneumatiky jsou vybaveny velkým množstvím mikrolamel, které v zimních podmínkách napomáhají vozidlu při jízdě na sněhu a ledu. Díky těmto lamelám poskytuje zimní pneumatika více záběrových hran než pneumatika letní, což se projevuje především při záběru a brzdění v zimních podmínkách. V letním období však toto není potřeba a proto jízda na zimních pneumatikách v létě vykazuje vyšší hlučnost ve srovnání s pneumatikami letními.
Spotřeba - pneumatiky mají velký vliv na spotřebu pohonných hmot. Aby automobil dosahoval co nejnižší spotřeby, musí být pneumatika správně nahuštěna, směs pneumatiky a typ dezénu musí odpovídat příslušnému ročnímu období. Složení směsi letních pneumatik je tužší, aby mohly poskytovat optimální výkony při teplotách nad 7 °C. Více záběrových hran na zimní pneumatice naopak v létě zvyšuje její valivý odpor, a tím negativně působí na spotřebu pohonných hmot.
Ovládání na mokru - pro letní pneumatiky jsou specifické hluboké drážky navržené tak, aby lépe odváděly vodu. To má za následek menší pravděpodobnost výskytu aquaplaningu a celkově lepší ovladatelnost automobilu na mokru.
Opotřebení - měkčí směs zimních pneumatik způsobuje jejich rychlejší sjíždění při pravidelné jízdě v teplotách nad 7 °C. Letní směs, která je určena do teplot nad 7 °C, zajišťuje nejen delší životnost pneumatik, ale i jejich lepší celkové vlastnosti.
 

 
Publikováno: 25. 8. 2014 | Počet zobrazení: 2545 článek mě zaujal 580
Zaujal Vás tento článek?
Ano