Budou se rajčata používat v automobilech?
Automobily a rajčata nemají mnoho společného, jak by se mohlo zdát, ale výzkumníci společností Ford a Heinz to vidí jinak. Automobilka si dala závazek, že bude neustále zvyšovat podíl recyklovaných materiálů ve svých vozech. Závazek je součástí celosvětové strategie na snížení ekologického dopadu veškerých činností firmy.
Odborníci z Ford Motor Company a H.J. Heinz Company zkoumají, zda je možné vyrábět z rajčat kompozity použitelné v automobilovém průmyslu. Jde konkrétně o sušené rajčatové slupky, které by mohly posloužit jako materiál pro výrobu svorek kabeláže či držáků na mince.
Před dvěma lety začal Ford spolupracovat se společnostmi Heinz, The Coca-Cola Company, NIKE, Inc. a Procter & Gamble na vývoji 100procentního rostlinného plastu, ze kterého by šlo vyrábět všechno od tkanin až po obaly, které se vyrábějí převážně z ropných látek. Díky tomuto vývoji by se snížilo používání petrochemikálií ve výrobě automobilů.
Ve společnosti Heinz hledali inovativní způsoby recyklace slupek, stopek a semen z více než dvou milionů tun rajčat, které firma každoročně potřebuje k výrobě svého nejprodávanějšího produktu, kečupu.
„Zda se tento vedlejší produkt potravinářského průmyslu hodí pro automobilový průmysl,nyní zjišťujeme“ řekla Ellen Lee, technická specialistka Fordu na výzkum plastů. „Naším cílem je vyvinout pevný a lehký materiál, jenž by splňoval naše požadavky, ale současně zmenšil naši ekologickou stopu.“
„Technologie prokázala svůj potenciál,“ řekl Vidhu Nagpal, zástupce ředitele vývoje obalů ve společnosti Heinz. „Nacházíme se sice ve velmi rané fázi výzkumu a stále zůstává nezodpovězena řada otázek, ale jsme nadšeni možnostmi, jež se zde otevírají pro Heinz i Ford.“
V uplynulých letech Ford začal více využívat recyklované nekovové a biologické materiály. Od loňska například používá součásti zpevněné celulózovými vlákny nebo vyplněné rýžovými slupkami. Celkem se při výrobě vozů Ford uplatňuje 8 biomateriálů. Jako další příklady lze uvést kompozity z kokosu, koberce a tkaniny z recyklované bavlny či hlavové opěrky a výplně sedadel ze sójové pěny.