asseco Aimtec murr

EU řeší bioaliva: v dopravě jich bude použito méně

Členské země Evropské unie se dohodly na kompromisním řešení v otázce omezení výroby tradičních biopaliv - ta se na základě jednání ministrů odpovědných za dopravu a energetické otázky k roku 2020 mají podílet na spotřebě v dopravě nejvýše sedmi procenty.

 

Podle evropských pravidel z roku 2008 má v roce 2020 z obnovitelných zdrojů pocházet 10 % energie v dopravě, což by mělo snižovat skleníkové plyny i závislost na dovozu ropy a plynu. V té době se předpokládalo, že největší podíl na těchto 10 procentech ekologických zdrojů pro dopravní účely budou tvořit z největší části právě biopaliva, u nichž se ovšem tehdy ještě nerozlišoval jejich původ, který se později stal jedním z problematických aspektů. Po počáteční ekologické euforii přišlo tvrdé vystřízlivění, poté, co se zjistilo, že tradiční biopaliva, označovaná dnes jako tzv. první generace, vyráběná z potravinářských plodin přinesou v konečném součtu spíše více škody než užitku. Jejich nová generace je proto již vyráběna z alternativních zdrojů, jako jsou mořské řasy či odpadky. EU usiluje o přechod z tradičních biopaliv k jejich nové generaci především kvůli snaze omezit skleníkové plyny, které vznikají z rostoucího užívání zemědělské půdy k výrobě.
Europoslanci loni v září schválili návrh, podle něhož mají v roce 2020 pokročilá biopaliva představovat nejméně 2,5 % spotřeby, a klasická biopaliva měla ve stejném roce tvořit 6 % energie spotřebované v osobních a nákladních autech. O kompromisní dohodě, přijaté 15. června bude muset ještě jednat europarlament, nyní už v novém složení.
Nový trend omezování biopaliv se logicky příliš nelíbí jejich výrobcům, kteří se jej snaží zvrátit. Argumentují ztrátami pracovních míst v tomto průmyslovém odvětví  a poukazují na to, že je nutné rozlišovat mezi bioetanolem, který je z hlediska emisí podle studií relativně výhodný, a bionaftou, která se právě kvůli kontroverznímu „přínosu” týkajícího se i aspektu emisí, stala terčem kritiky. Povinné mísení biosložky do nafty se příliš nelíbí ani motoristům, a na tento trend už zareagovali i někteří výrobci paliv, kteří začali nabízet pohonné hmoty bez těchto složek, v podobě prémiových, dražších typů.

 

 
Publikováno: 25. 9. 2014 | Počet zobrazení: 2464 článek mě zaujal 542
Zaujal Vás tento článek?
Ano