rossleor asseco murr

CNG se stává součástí běžného života

Zatímco dříve bylo nutné přemýšlet o dojezdové vzdálenosti a místě dalšího tankování, v současné době je dojezd CNG vozidel 400 - 500 km, takže si řidič již může i vybírat, kde bude tankovat, než aby se zabýval otázkou, zda někam dojede. 

 

CNG se dostává stále více do povědomí a společnost E.ON nyní zaznamenává denně dotazy zákazníků, žádající informace o CNG. Loni se prodalo v ČR téměř 22 mil. m3 zemního plynu, což je ekvivalent 22 mil. l benzínu. Množství odebraného zemního plynu tak vzrostlo meziročně skoro dvojnásobně, a se vstupem vozu Škoda Octavia G-TEC na trh se očekává další vzestup zájmu o vozy na CNG.
Zemní plyn má vyšší výhřevnost (ekvivalent oktanového čísla 128), proto se u těchto motorů dosahuje vyššího výkonu. Vozidla na tento pohon jsou i podstatně tišší než vozy na benzín a naftu, a CNG nelze natankovat do kanystru a palivo zcizit. I dnes je možné vozy s benzinovým pohonem dovybavit pro CNG, ale u většiny nových vozidel může dojít k pozbytí záruky poskytované výrobcem. Samotná vestavba není příliš finančně náročná (cca 35 000 Kč), ale zákazník se většinou ošidí o zavazadlový prostor, zatímco nové sériově vyráběné CNG vozy jej mají zachován v plném rozsahu. Tlakové lahve jsou uloženy v podvozkové části. Rozdíly v cenách vozidel na CNG a běžná paliva (benzín, nafta) za posledních 12 měsíců v České republice významně poklesly. Automobil na zemní plyn dnes koupíte v některých případech již za prakticky stejné částky jako naftové a benzínové verze.
V současnosti je v ČR na 55 plnicích stanic CNG a řada dalších je ve výstavbě, nově jsou budovány v prostorech veřejných čerpacích stanic. Optimální počet plniček počítá s číslem 150 – 200. Některé neumožňují platbu v hotovosti nebo platební kartou, ale vyžadují tzv. CNG kartu, kterou vystavuje 6 signatářů (E.ON Energie, Pražská plynárenská, Bonett Gas Investment, Vítkovice doprava, RWE Energo a Vemex). Při jejím použití se automaticky načítá načerpané množství plynu, a držiteli karty se jednou měsíčně vystaví faktura. Odpadají starosti s nutností platit při každém tankování, karta umožňuje často i vjezd do areálu s plnicí stanicí a tak umožní i 24hodinový přístup.
Kromě CNG existují i např. LPG, LNG apod. LNG (zkapalněný zemní plyn) má smysl spíše pro mezinárodní kamionovou dopravu nebo námořní přepravu. Proces zkapalňování je energeticky značně nákladný a v ČR zatím nemá smysl budovat zkapalňovací stanici (takto vyrobené LNG bude vždy dražší než CNG). Naopak v případě přímořských států, kde je LNG dopravován loděmi, bude tento pohon dobře využitelný.
Další alternativou jsou elektromobily, považované za perspektivní, ale auta na CNG mají oproti nim jistou výhodu: Na jedno plnění lze přejet i celou republiku, a další palivo doplnit během 5 minut na plnicí stanici. Nové elektromobily mají sice také dojezd asi 450 km, ale pak řidič musí čekat na nabití i několik hodin. Do budoucna by měl všechna paliva nahradit vodík. Problémem ale je, že zatím ho neumíme zpracovávat a skladovat za dostatečně výhodných podmínek.
 

 
Publikováno: 25. 9. 2014 | Počet zobrazení: 2219 článek mě zaujal 551
Zaujal Vás tento článek?
Ano