rossleor asseco murr

3D zvuk oživuje virtuální předměty

Podobně, jako nová generace brýlí pro virtuální realitu ve video hrách, se chystá oslovit trh i zdokonalený zvuk. Výzkumníci Microsoftu chtějí přijít s tím, co se zdá jako ideální audio doprovod - a cesta, jak z obyčejných sluchátek získat realistickou iluzi zvuku vycházejícího z konkrétních míst v prostoru. 

 

Při demonstraci technologie ve své laboratoři v Silicon Valley představila společnost bezdrátová sluchátka, která jakoby oživovala blízké objekty. Jako kdyby posluchač šel kolem, a zvuky se měnily podle jejich pozice vzhledem k jeho uším.
To vše umožňuje 3D senzor Kinect. Podle toho, jak uživatel otáčí hlavu doprava a doleva, vytváří speciální software trojrozměrný model jeho hlavy a ramen, a poté použije tento model pro výpočet individuálního filtru. Ten umožňuje oklamat sluchové smysly posluchače. Poté, co byl filtr zaznamenán, může být použito mnoho různých typů zařízení nebo softwaru pro vytváření virtuální a rozšířené reality, říká Ivan Tashev, výzkumník firmy Microsoft.
Tento výzkumný projekt nabízí dvě technologie: renderované osobní přenosové funkce související sledováním hlavy (head-related transfer functions - HRTF), syntetizované pomocí antropometrických údajů přizpůsobených audio vstupům konkrétního jednotlivého uživatele, a vytvoření pohlcujícího zážitku ze zvuku prostřednictvím sluchátek.
Projekt vytváří personalizované HRTF skenováním osoby používající systém MS Kinect a pak pomocí náhlavní soupravy identifikuje předdefinovanou oblast. To umožňuje interakci s virtuálním souborem fyzických objektů, jako je AM rádio, figurína, telefon, nebo televize, které začnou přehrávat hudbu, mluvit, zvonit apod. Uživatel se může volně pohybovat, otáčet hlavu a přiblížit si tak každý jednotlivý zdroj zvuku ve virtuálním světě.
 

 
Publikováno: 25. 9. 2014 | Počet zobrazení: 3068 článek mě zaujal 671
Zaujal Vás tento článek?
Ano