asseco Aimtec murr

Revoluční crossover Citroën C4 Cactus

Francouzská automobilka Citroën představila koncem léta kompaktní crossover C4 Cactus, který od uvedení moderní řady DS představuje asi největší revoluci v současném portfoliu značky. Nekonvenčním způsobem se automobilka snaží čelit vzrůstající konkurenci v segmentu malých crossoverů. Originálním designem, zajímavými nápady a nízkou cenou by Cactus mohl navázat na úspěch poválečného modelu 2CV tzv. „kachnu".  

 

Když si v druhé polovině minulého století pořídilo „kachnu" velké množství farmářů francouzského venkova, bylo to hlavně pro jeho nízkou cenu a neotřelý jednoduchý design, což jsou také jedny z argumentů pro pořízení nového modelu C4 Cactus.
Jeho nižší cena byla zřejmě i argumentem pro to, že C4 Cactus nedostal novou platformu EMP2, jako hatchback C4, ale využívá levnější prodlouženou platformu 1, kterou sdílí s menším modelem C3 a DS3 nebo se sesterským Peugeotem 2008, ale s použitím některých prvků z EMP2. Na délku měří Cactus 4157 mm a rozvor náprav se zvětšil až na 2595 mm. Široký je 1729 mm a vysoký 1480 mm. Jde tedy o typického představitele nižší střední třídy s objemem zavazadlového prostoru jen 358 l. Variabilní elektrický posilovač řízení umožňuje dosáhnout stopový průměr zatáčení 10,9 m. Při své délce má hmotnost jen 985 kg. Je o celých 200 kg lehčí než hatchback C4. Zásluhu na tom má jak platforma 1, použití vysokopevnostních ocelí, hliníku a lehkých plastů, ale také díky novým postupům při laserovém svařování. O velkém snížení hmotnosti se zasloužilo také vynechání některých prvků, o nichž je automobilka přesvědčená, že je zákazníci nevyžadují, např. místo stahovacích zadních oken jsou posuvná či místo zadních sedaček je nedělená lavice. Tato zjednodušení se neodrážejí jen v celkové hmotnosti, ale hlavně v ceně.

Airbump
Jednoduchý design je nadčasový. Těží z prostých a zároveň harmonických proporcí s detaily ze starších modelů značky. Mezi originální prvky designu patří ochranné desky po obvodu karoserie s názvem Airbump, které jednak přitahují pozornost a pak mají chránit boky karoserie např. na parkovišti hypermarketů před „ťukanci" nákupních vozíků nebo při drobných kolizích do rychlosti 4 km.h-1. Jde o termoplastové polyuretanové panely se vzduchovými polštáři, které se po stlačení rychle vrátí do původního tvaru. V případě větší kolize jsou desky lehce vyměnitelné, jejich provedení je nabízeno ve čtyřech barevných variantách.
Retro interiér
Interiér překvapí jednoduchostí v částečném designu retro v kombinaci s moderními technologiemi. Místo klasické kapličky s budíky je k dispozici rozměrný LCD displej s digitálním zobrazováním. Nad středovým panelem je umístěn 7" dotykový displej pro nastavení audio systému, navigace, klimatizace, palubního počítače apod. s komunikací v českém jazyce. Pro větší prostornost jsou přední sedadla i zadní lavice ve stylu pohodlných a širokých křesel. Retro styl je umocněn koženými madly dveří či odkládací skříňkou před spolujezdcem. U verzí s pilotovanou převodovkou je místo klasického voliče na středovém tunelu originální kruhový ovladač pod palubní deskou. Technicky zajímavé řešení je u čelního airbagu spolujezdce, který se z přístrojové desky přesunul nad hlavu do střešního nosníku. Bezpečnost je zajištěna větším objemem vaku a vzniklo tak více místa pro nohy spolujezdce a zvětšila se schránka v palubní desce. Další zajímavá věc je v podobě stěračů se zabudovanou hadičkou ostřikovače, která zajistila lepší funkci čištění skla s menší dávkou kapaliny.

Úsporný pohon
Citroën C4 Cactus je vybaven nejnovějšími generacemi úsporných motorů. V případě benzínových variant jde výhradně o tříválce zdvihového objemu 1,2 l řady PureTech o výkonech od 55 do 81 kW. Dieselové čtyřválcové motory řady BlueHDi 1,6 l nabízejí výkon od 68 do 73 kW.
Na českém trhu se model C4 Cactus prodává od září letošního roku a jeho základní cena začíná na necelých 330 000 Kč pro verzi s motorem 1,2 Pure Tech 82 ve výbavě Live s manuální převodovkou. Díky zajímavému nekonvenčnímu designu nezůstane tento malý crossover bez povšimnutí. /ks/
 

 
Publikováno: 20. 11. 2014 | Počet zobrazení: 2830 článek mě zaujal 631
Zaujal Vás tento článek?
Ano