asseco Aimtec murr

Nokia Tyres radí: Jak optimalizovat pneumatiky, zvýšit bezpečnost a ještě ušetřit

Opotřebené pneumatiky nemohou zaručit bezpečnou jízdu na mokré vozovce, při profilu pneumatiky pod hranicí čtyř milimetrů hrozí aquaplaning. Důležitý je správný tlak v pneumatikách, který snižuje opotřebení, zvyšuje bezpečnost, šetří palivo a zvyšuje komfort. Pokud řidič jezdí klidně a zbytečně nebrzdí, vydrží pneumatiky déle. 

 

V zájmu zajištění optimální bezpečnosti by měl řidič pravidelně kontrolovat opotřebení, tlak v pneumatikách a hloubku profilu. Za mokrého počasí není pneumatika s profilem pod čtyři milimetry již bezpečná, protože její přilnavost a odolnost proti aquaplaningu jsou mnohem nižší. S opotřebenými pneumatikami, jak vyplývá z testů, vzniká aquaplaning již při rychlosti 76 km.h-1, s novými pneumatikami až při 96 km.h-1. Platí to pro hloubku profilu méně než 1,6 mm a pro 5 mm vrstvu vody na vozovce.
Hnaná kola se opotřebí výrazně rychleji než volně se otáčející pneumatiky, proto pro dosažení rovnoměrného opotřebení by řidiči měli přední pneumatiky vyměnit za zadní a v polovině sezony zase naopak. Profil pneumatiky může také podléhat nerovnoměrnému opotřebení. I při 6mm profilu v oblasti ramene pneumatiky mohou být drážky na vnitřní straně prakticky rovné. Příčinou silného otěru je často příliš nízký tlak v pneumatikách, špatně nastavený úhel řízení nebo vadné tlumiče.

Správný tlak zlepšuje komfort
Pokud budou pneumatiky nahuštěny na správný tlak a rovněž bude tlak přizpůsoben zatížení automobilu, zvýší se bezpečnost, životnost pneumatiky, spotřeba paliva i komfort jízdy. Pneumatiky se správným tlakem se komfortněji odvalují a mají dobré jízdní vlastnosti. Pokud je tlak příliš vysoký, pneumatika správně nepruží, čímž trpí pohodlí cestujících. Pokud je tlak naopak příliš nízký, nejede auto bezpečně a plynule.

Klidná jízda snižuje opotřebení
Opotřebovávání pneumatik ovlivňuje do značné míry i styl jízdy. Pokud jezdí řidič klidně a vyvaruje se zbytečného brzdění, vydrží pneumatiky déle. Správný tlak v pneumatikách značně snižuje jejich opotřebení a měl by být vždy přizpůsoben zatížení automobilu. U plně naloženého automobilu by se měl tlak v pneumatikách zvýšit. Pokud je tlak příliš nízký, auto se hůře řídí a pneumatiky se snadněji deformují. Důsledkem je pak dodatečný vývin tepla třením a vyšší opotřebení.
Jak ušetřit
Pokud chce řidič ušetřit palivo, měl by zvolit pneumatiky s co možná nejnižším valivým odporem. Pneumatiky s nízkým valivým odporem nahuštěné na správný tlak uspoří až půl litru pohonných hmot na 100 km. V létě tak při ujetí 10 000 km vznikne úspora ca 1800 Kč, pokud počítáme 35,6 Kč za litr benzínu. Jestliže nám pneumatiky slouží čtyři roky, ušetříme 7130 Kč a 200 l paliva, řekl Matti Morri, specialista na pneumatiky společnosti Nokian Tyres.

Co znamená údaj na pneumatice?
Nejdůležitější informace o vhodném obutí pro daný automobil jsou v osvědčení o registraci vozidla (technickém průkazu). Kombinace čísel a písmen, např. 205/55 R 16 94 V XL, informuje o vhodném typu pneumatik pro dané vozidlo.
Písmeno V udává index rychlosti, tj. nejvyšší povolenou rychlost pro tuto pneumatiku - 240 km.h-1. Při výběru indexu rychlosti by se řidiči měli řídit doporučením výrobce vozidla. Nízký index rychlosti jako například H s nejvyšší povolenou rychlostí 210 km.h-1 může zhoršit ovladatelnost vozidla, vyšší, např. W, odpovídající maximální rychlosti 270 km.h-1, snižuje jízdní komfort.
Číslo 205 označuje šířku pneumatiky v mm. Údaj 55 značí výšku pneumatiky v procentech její šířky průřezu. Široké pneumatiky se hodí pro sportovní jízdu, ale na druhou stranu jsou horší při jízdě po silnici s vyjetými kolejemi, proto by měl řidič, který jezdí rád komfortně, vybírat užší pneumatiky s vyšším průřezem. Kromě toho jsou užší pneumatiky bezpečnější na mokré vozovce, protože odvádějí vodu lépe než pneumatiky širší.
Životnost pneumatiky je doba od výroby v továrně do současnosti. Podle odborníků Nokian Tyres by životnost pneumatiky neměla přesáhnout 6 let, poté pneumatiky vykazují výrazně horší přilnavost na mokré silnici a pryž křehne. Zda pneumatiky překračují doporučenou životnost, se dá odvodit z údaje DOT na boční straně pneumatiky. Např. číslo 1314 znamená, že pneumatika byla vyrobena ve 13 týdne roku 2014.
 

 
Publikováno: 29. 12. 2014 | Počet zobrazení: 2869 článek mě zaujal 608
Zaujal Vás tento článek?
Ano