asseco Aimtec murr

Ars logistica neboli umění spolehlivosti

Čas předvánočních a vánočních svátků je obvykle prezentován jako doba nejlepší pro relax, zklidnění a rozjímání. Brutální realita hektické komerční současnosti pro toto období je ovšem zcela odlišná a zejména pro spediční a logistické firmy je doslova a do písmene zatěžkávací zkouškou spolehlivosti jejich systémů.  

 

Zatímco Ježíšek naděluje blíže nepopisovaným mysteriózním způsobem, anglosaský Santa Claus, francouzský Père Noël a další bodří braši v kožešinkou lemovaných oblecích už pojímají vánoce profesionálně logistickým způsobem: skřítkové v továrně za polárním kruhem jedou na plné obrátky s výrobou a balením dárků a ty jsou následně v příslušné dodací lhůtě dané lokálními vánočními pravidly distribuovány obdarovaným.
Ale jestliže se Santa Claus a jeho kolegové potýkají s extrémním náporem zakázek jednou za rok, pro průmyslové výrobce je takováto situace běžná i vícekrát do roka a v některých případech i běžnou celoroční praxí. Většina velkých průmyslových firem, zejména pokud jsou součástí nadnárodních výrobních a dodavatelských řetězců a uskupení, musí řešit tyto situace průběžně a vyrovnávat se s plánovanými i neplánovanými požadavky tak, aby proces dodávky zboží zákazníkům nebyl nikde ani na moment narušen. A právě to je úkolem logistických společností a systémů.
K dispozici mají dnes naštěstí vyspělé moderní technologie nabízející řadu nástrojů a podpůrných systémů, které usnadňují a zjednodušují různé logistické operace a dávají potřebný komplexní přehled o jejich průběhu, nejlépe v reálném čase. Patří sem zejména počítačové systémy, identifikace, vysokovýkonné automatizované třídicí linky, standardizované kontejnery a obaly, rychlé bezdrátové datové přenosy a globální informační sítě umožňující detailní přehled o trase, pohybu a stavu každého kusu zboží či zásilky až do momentu předání koncovému zákazníkovi či odběrateli.

Velká webová revoluce
Skutečnou revoluci do logistických systémů přinesl však hlavně nástup internetu, a to nejen z pohledu zákazníka (možnost objednat si prakticky cokoli, kdykoli, a odkudkoli, široké možnosti výběru a porovnání nabídek k získání té nejvýhodnější apod.), ale i provozovatele logistických a kurýrních služeb (globální řízení a kontrola operací a procesů, detailní přehled, možnosti komunikace, on-line přístup k informacím, flexibilita dříve nedosažitelná). Fenomén webu dnes prostupuje snad všemi součástmi logistického řetězce.
Pro rozsáhlé operace globálního rozsahu je však neocenitelný a neodmyslitelný pomocník internet zároveň i Achillovou patou - vše je totiž podřízeno skutečnosti, že bez problémů funguje a hypotetická možnost výpadku sítě je noční můrou všech logistických firem i průmyslových výrobců, kteří na web převedli svůj byznys. Proto je mimořádné úsilí věnováno otázce bezpečnosti datových center i spolehlivosti komunikačních kanálů, vše je obvykle několikanásobně jištěno a právě investice do zabezpečení představují nemalou část nákladů. Firmy si dnes v podstatě kupují čas a jistotu, za něž jsou ochotny zaplatit nemalé peníze.
Součástí tohoto byznysu jsou vyspělé informační technologie v podobě řídicích a kontrolních systémů. Kromě specializovaných logistických řešení výrobci softwaru zakomponovávají jejich principy a návaznost na ně do všech hlavních podnikových řešení - logistické moduly či rozhraní umožňující jejich propojení jsou dnes už neodmyslitelnou součástí ERP systémů výrobních podniků, vše se odehrává pod bedlivým dohledem počítačů.

Just in time - správné věci ve správný čas
Klíčovým požadavkem moderní logistiky je přesnost, a to zejména, pokud jde o kontinuální procesy, kde není možné si dovolit ani minimální zdržení či výpadek v zásobovacích tocích. Typickým příkladem je třeba moderní automobilový průmysl, kde vládne neúprosný trend dodávat na přesné místo v přesném čase přímo do výrobního procesu, a minimalizovat potřebu udržování skladových zásob, které jsou jakousi pojistkou pro nepřetržitou kontinuitu výroby. To samozřejmě klade i extrémní nároky na dodavatele a subdodavatele, propojené do složitých řetězců, kde na sebe navazují nejrůznější operace. Sankce za porušení pravidel jsou přísné, a firma, která jim nedokáže dostát za všech okolností, už zpravidla druhou příležitost nedostane. Selhání se nepřipouští a netoleruje.
V poslední době však do hry vstupuje i další fenomén: ekologie a dnes módní mantra „udržitelný rozvoj“. Jinými slovy, už nestačí být jen rychlý a spolehlivý, ale žádoucí je poskytovat tyto služby s minimální uhlíkovou stopou, což do své strategie už zakomponovali i všichni hlavní hráči v logistickém byznysu. Jinými slovy: vozové parky začínají doplňovat elektromobily a auta na CNG, šetrná doprava neznečišťující životní prostředí apod. Kvalitní služby a rychlou přepravu už v současnosti dokáže nabídnout řada firem, důležité je proto se odlišit a získat možnost konkurenční výhody. Takže pod tlakem ekologicky zaměřené současné společnosti může významnou roli v neúprosném konkurenčním soupeření sehrát i image k životnímu prostředí vstřícné „zelené“ firmy.

Poslední míle a kouzlo detailu
Stejně spolehlivě jako celé transporty kontejnerů nejrůznějšího zboží, nově vyrobených automobilů apod. však musí doputovat k novým majitelům i drobnosti - ať už jde o knížku, balíček se vzorkem nebo dokumenty, či krabici s pizzou. K posledním novinkám mezi spedičními technologiemi v této oblasti patří atraktivní mediální hit: drony. Bezpilotní robotičtí doručovatelé schopní v automatickém režimu na základě naprogramovaných údajů o dodávce doručit menší zásilky doslova až před dveře či na zahradní párty, rychle a bez rizika, že kurýr uvízne v dopravní zácpě, která je typickým problémem velkých měst a aglomerací a noční můrou logistických plánovačů. A to dokonce i do míst, která jsou pro běžné spediční služby komplikovanou (a tudíž drahou) záležitostí, nebo i dokonce nedostupná - teoreticky třeba výzkumníkům na odlehlém ostrově na druhém konci světa lze tímto způsobem doručit součástku pro opravu specializovaného přístroje, aniž by dopravce musel připravovat auta, letadla, lodě s jejich draze placenou obsluhou, a třeba ještě domorodého nosiče, který dokáže potřebné na příslušné místo dopravit. To vše za zlomek nákladů, které by si podobná operace vyžádala v provedení tradičním způsobem. Nicméně i tato slibná budoucnost logistiky má ještě své háčky a nedořešené problémy - především legislativní. Jejich překonání však už není zásadním technickým problémem, ale spíše jen otázkou času - technika a technologie, které přinášejí revoluční průlom, jsou k dispozici už dnes.  /vj/
 

 
Publikováno: 4. 2. 2015 | Počet zobrazení: 1884 článek mě zaujal 537
Zaujal Vás tento článek?
Ano