EPC/RFID se prosazuje v sektoru módy
Výrazným trendem v dodavatelském řetězci pro oblast oděvního průmyslu, módních doplňků a obuvi je technologie automatické radiofrekvenční identifikace (RFID). Odvětví textilu představuje tu oblast maloobchodu, kde se standardní automatická identifikace na bázi EPC/RFID rozvíjí nejrychleji.
Hlavní rozdíl mezi odvětvím módy a ostatními retailovými sektory spočívá především v obrovském množství jednotlivých druhů zboží a jejich typů. Módní zboží, založené na sezónním vlivu, se v obchodech navíc velmi často mění. Frekvence doplňování zboží na sklad je vysoká, odvětví se vyznačuje častými inventurami. Personál musí neustále sledovat zboží na skladech či v prodejnách a tato činnost je při využívání stále dominantního konceptu čárových kódů časově velmi náročná.
Zatímco pomocí standardního čárového kódu je možno popsat pouze druh daného oblečení, díky EPC kódu (Electronic Product Code) s využitím standardu sGTIN (serializované globální číslo obchodní položky) je možné identifikovat každý jednotlivý kus - barvu, velikost či jinou variantu. To je spolu s výrazně rychlejším snímáním položek klíčový faktor úspěchu standardu EPC v sektoru módy.
Riziko obávané situace - není skladem - lze snížit k nule
Personál skladů nebo prodejen vybavený ručními terminály s RFID čtečkami načítá více kusů zboží najednou bez nutnosti vizuálního kontaktu čtečky s čárovým kódem. Často opakované inventury tak zastane jeden pracovník, a to při zanedbatelné chybovosti. Právě okamžitý přehled o stavu zásob na prodejní ploše motivuje společnosti k implementaci RFID: bezchybné řízení zásob v reálném čase spolu s automatizovanými objednávkami druhů zboží, jehož zásoby se blíží vyčerpání, snižuje riziko obávané situace „out of stock“ k nule. Každý kus zboží v každé velikosti, popř. barevné variantě, je skladem vždy. Plná a okamžitá dostupnost zboží na prodejní ploše zajišťuje větší objemy prodejů (až o desítky procent). Dalšími efekty je snížení ztrát zboží v logistickém řetězci (výrobky jsou RFID tagy označovány již ve výrobě) i jeho ochrana před krádeží na prodejní ploše. V případě, že výrobek s tagem není prodán a je vyřazen z databáze, nemůže opustit prodejní plochu bez spuštění alarmu. To spolu s výrazným potenciálem pro marketing motivovalo řadu značek k implementaci EPC/RFID.
EPC a marketing
Vyjít vstříc zákazníkovi umožňuje technologie EPC/RFID i jinak: např. atraktivním a marketingově velmi zajímavým konceptem tzv. chytrých zrcadel, které zákazníkovi pomáhají při nákupu zboží. Nakupující si v kabinkách mohou pomocí interaktivního monitoru zobrazit dostupné velikosti na skladě, případné alternativy k vybranému zboží, a taktéž doplňky k danému kusu oblečení.
Budoucí rozvoj využívání RFID technologie se může týkat i poprodejních služeb a řešení reklamací, a to i v souvislosti s prudkým rozvojem využívání internetových obchodů. Futuristické koncepty tzv. chytrých praček jsou reálné již dnes. Pračka vybavená RFID čtečkou nahlásí přítomnost nevhodného kusu oblečení označeného EPC tagem pro zvolený prací program (např. barevného prádla mezi bílým či oděvů citlivých na vysokou teplotu).
Úspěšné projekty z celého světa
Loňský rok přinesl mnoho zajímavých příkladů praktického využití EPC/RFID v sektoru módy z celého světa. Např. hongkongský výrobce kabelek, obuvi a kožených doplňků pod značkou Fortune Duck využívá pasivní UHF EPC RFID tagy ke sledování zboží z výroby až po prodejny. Technologie významně zefektivnila procesy příjmu a expedice zboží na straně skladu: načtení dvou set označených položek v přepravním boxu pouhým projetím RFID branou si vyžádá méně než 5 sekund. To je přibližně 10krát rychleji než při ruční evidenci každé položky. Každodenní kontrola stavu zboží na prodejní ploše je nyní velmi rychlá a přesná a zastane ji jediný pracovník. Management společnosti v další fázi plánuje instalaci RFID regálů v prodejnách. Tzv. chytré police budou schopné v reálném čase poskytovat informace o aktuálním stavu zásob v prodejně.
Dalším příkladem úspěšného projektu na bázi EPC/RFID je případová studie z Norska. Projekt společnosti Front Systems dokazuje, že o RFID projevují zájem i malé firmy zaměřené na prodej exkluzivního zboží o menších objemech. Technologický partner dodal intuitivní RFID systém pro několik menších fashion řetězců (Tara - Espen Dronsett, Follestad a Hoyer). Dodaná řešení obchodníkům pomohla omezit ruční práci a těžit z výhod vysoké přesnosti skladových operací. Inventura zboží značeného čárovými kódy si ve středně velké prodejně vyžadovala v průměru 40 až 60 hodin, přičemž - bez ohledu na vynaloženou snahu a pečlivost pracovníka - přesnost byla překvapivě nízká (60-80 %). Podle Ken-Ole Olsena, manažera jednoho z obchodů sítě Follestad, byl nárůst efektivity obrovský. „Řešení nám zajistilo plnou kontrolu zboží. Inventuru zásob nyní provádíme pouze jednou měsíčně. Dosahujeme přesnosti 99,9 %, a přitom každá inventura zabere pouhých 60 až 80 minut. Před zavedením RFID jsme inventury prováděli celé dva dny a výsledky byly nevalné. S RFID můžeme vytvářet snáze a přesněji objednávky. Neustále máme okamžitý přehled o skladových zásobách na úrovni jednotlivých obchodů i celé sítě.“ V dalších fázích projektu se počítá s využíváním systému v boji proti ztrátám a krádežím zboží, ke sledování výrobků během dopravy a k jejich lokalizaci ve skladu a na prodejní ploše.
EPC/RFID tagy ve světě najdeme na oblečení globálních značek C&A, Macy’s, Galeria Kaufhof či Adidas (subbrand pro mladé NEO); technologii využívá také největší výrobce oděvního zboží v USA, Američan Apparel. Nejočekávanějším projektem je pak adopce standardu EPC v prodejnách Tesco ve Velké Británii.
Tesco zavede RFID v oděvech
Management sítě supermarketů Tesco, která má ve Velké Británii největší podíl na trhu, v segmentu oděvů aktuálně spatřuje největší potenciál technologie RFID. „Připravujeme zavedení RFID v prodejnách s oděvním zbožím značky F&F,“ potvrdil Mike McNamara, šéf oddělení IT Tesca a současně člen mezinárodního představenstva globální standardizační organizace GS1. „Pilotní projekt si vyžádá přibližně rok. RFID tagy jsou aplikovány přímo na výrobních linkách, které se většinou nacházejí na východě.“ Podle hlavního IT manažera postupné vybavování všech výrobních kapacit potřebnou HW infrastrukturou potrvá přibližně tři sezony. „Naším cílem je dosáhnout vyšší úrovně dostupnosti zboží a lepší inventarizace. Kvalitativní posun bude obrovský.“
Další z možností využití RFID v maloobchodním řetězci nastínili pracovníci analytické společnosti Dunnhumby, s níž Tesco dlouhodobě spolupracuje. RFID by podle nich měly pomoci bojovat s plýtváním potravinami, k němuž dochází v rámci dodavatelského řetězce. Úspory by se podle odhadů mohly pohybovat v řádu stamilionů liber, nemluvě o pozitivním dopadu na životní prostředí. Třetí potenciální oblastí pro aplikaci RFID je podle McNamary zamýšlený projekt nového prodejního kanálu tzv. in-car-shopping, spočívajícího ve výdeji objednaných potravin v režimu just in time zákazníkům v momentě jejich příjezdu k prodejně. Předpokladem pro realizaci pilotního projektu je dosažení minimálního množství automobilů s vestavěným připojením k internetu.
Mikuláš Černý, GS1
RFID napříč celým logistickým řetězcem
Procesy automatické identifikace s využitím EPC/RFID se týkají všech částí výrobního a logistického cyklu. Cyklus začíná označením štočků látek a dalších materiálů pro oděvnický průmysl, poté označením hotového produktu, pokračuje sledováním zboží v rámci logistických toků do obchodních řetězců, procesy identifikace zboží na straně dodavatele či distributora, následně maloobchodního subjektu, a nakonec sledováním zboží na prodejní ploše. Viditelnost v jednotlivých úsecích dodavatelského řetězce poskytuje cenná data pro výrobce, prodejce, ale i pro zákazníky.
Výhody EPC/RFID v číslech
- o 96 % snížení času potřebného na inventury,
- o 82 % snížení času potřebného na vyhledání zboží ve skladu,
- o 50 % snížení situací „není skladem“,
- zvýšení prodejů díky zajištění vyšší dostupnosti zboží o 5–20 %,
- o 60 % zrychlení průchodnosti jednotek zboží na kasách.