Rozšířená realita v oblasti logistiky
I když je technologie tzv. rozšířené reality (Augmented reality – AR) v logistice teprve v relativně raných fázích přijetí, může nabídnout značné výhody – např. dát poskytovatelům logistických služeb rychlý přístup k předpokládaným informacím. To je zásadní z hlediska budoucího a přesného plánování úkolů, jako je dodávka a optimalizace nákladů, a má zásadní význam pro zajištění vyšší úrovně zákaznických služeb.
Studie DHL Trend Research přenáší do logistiky osvědčené postupy z jiných odvětvích, včetně několika případů použití pro AR v tomto oboru. Jsou to:
• Skladové operace
• Dopravní optimalizace
• Dodávka do „poslední míle“
• Vylepšené služby s přidanou hodnotou
Skladové operace
Zatím nejslibnější se AR jeví pro logistiku ve skladových operacích, které se odhadují na asi 20 % všech logistických nákladů, a pro úkoly týkající se vychystávání, odhadované na 55 až 65 % z celkových nákladů. To znamená, že AR má potenciál výrazně snížit náklady tím, že zlepší tyto procesy a může také pomoci s výcvikem nových a příležitostných skladníků a plánování skladu.
Pick-by-Vision: Optimalizované vychystávání
V oblasti logistiky je nejvíce hmatatelný přínos AR řešení pro optimalizaci procesu vychystávání. Drtivá většina skladů v rozvinutém světě stále používá přístup založený na papírových seznamech, ale toto řešení je pomalé a náchylné k chybám.
Systémy firem Knapp, SAP a Ubimax jsou v současné době v závěru testovací fáze. Základem jsou hlavně mobilní AR systémy, jako průhledový namontovaný displej (HMD), kamery, nositelný počítač a akumulátory, které poskytují dostatek energie pro nejméně jednu směnu. Vizualizční vychystávací software nabízí rozpoznávání v reálném čase, čtení čárových kódů, vnitřní navigaci a integraci informací se systémem řízení skladu (WMS). Hlavní výhodou vizuálních systémů vychystávání je poskytnutí hands-free intuitivní digitální podpory pracovníkům při ručním vychystávání zboží.
Pomocí systémů AR může každý pracovník vidět digitální seznam objektů k vychystání ve svém zorném poli a díky navigačním funkcím k nim najít i nejlepší trasu. Automatické skenování čárových kódů rozeznávacím softwarem umožňuje zkontrolovat, zda pracovník dorazil na správné místo, a navést ho rychle ke správné položce na polici. Pracovník pak může položku naskenovat a zaregistrovat, přičemž tento proces se současně přenáší do systému řízení skladu, který umožňuje v reálném čase aktualizace akcí.
Plánování skladu
AR také pravděpodobně ovlivní skladově-plánovací procesy. Dnešní sklady jsou používány nejen jako skladové a distribuční centrum, ale stále více i pro služby s přidanou hodnotou, od montáže výrobku, balení či přebalování a opravy.
To znamená, že musí být přepracovány tak, aby tyto nové služby mohly pojmout. AR může být použita pro vizualizaci plánované přestavby v plném rozsahu, rozmístění interaktivní digitální reprezentace navrhovaných změn v reálném prostředí skladu. Plánovači tak mohou vyzkoušet, zda se uvažované úpravy na dané místo vejdou, a modelovat nové pracovní postupy. Cílem je podporovat a snížit náklady na redesign a plánování skladu.
Optimalizace přepravy
Za posledních 10 let se využitím moderních informačních technologií poskytovatelům logistických služeb výrazně zlepšila výkonnost, spolehlivost a zabezpečení nákladu s dopravou. AR má potenciál k dalšímu optimalizování silniční nákladní dopravy v oblastech, jako je kontrola úplnosti, mezinárodní obchod, navigace řidiče, vytěžování apod.
Sběrní pracovníci vybavení systémy AR s pokročilou technologií rozpoznávání objektů mohou rychlým pohledem na náklad zkontrolovat, zda je kompletní, což v současné době vyžaduje manuální přepočítávání nebo časově náročné skenování čárových kódů. V budoucnu by mohli využívat přenosná AR zařízení snímačů v kombinací s hloubkovými 3D senzory pro určení počtu palet nebo jednotlivých balíků (skenování značek na každém z nich) nebo jejich celkový objem (pomocí měřicích přístrojů). AR systém může také skenovat položky ke zjištění poškození nebo poruchy.
Mezinárodní obchod
S globalizací světa se chystají ekonomicky vzkvétat dopravní toky, které se do rozvíjejících trhů výrazně zvyšují. To představuje velkou příležitost pro poskytovatele logistiky, ale také zvyšuje složitost, protože existují významné rozdíly v obchodních předpisech a požadavcích v různých zemích či regionech.
AR se tak pravděpodobně ukáže důležitá pro poskytovatele globálních obchodních služeb, kterým může usnadnit zpracování obchodní dokumentace a mezinárodní manipulaci s nákladem. Před odesláním by mohl systém AR napomáhat při zajišťování přepravy v souladu s příslušnými dovozními a vývozními předpisy, a zajistit správnou přípravu obchodní dokumentace. AR zařízení může skenovat obchodní dokumenty nebo zboží pro klíčová slova a automaticky navrhnout změny nebo opravit kód klasifikace zboží, zkontrolovat (vytisknout) obchodní doklady. Po odeslání může technologie AR výrazně snížit zpoždění ve skladištích a přístavech tím, že překládá obchodní text dokumentu, jako jsou např. obchodní podmínky, v reálném čase.
Dynamická dopravní podpora
Dopravní zácpy často brání hladkému průběhu řady ekonomických procesů, které jsou silně závislé na hladkém toku fyzického zboží. Odhaduje se, že každý rok stojí Evropu asi 1 % hrubého domácího produktu (HDP). A jak se zvyšují dopravní zácpy, roste i poptávka po řešení ke zlepšení přesnosti.
V budoucnu lze čekat stále větší využití tzv. dynamické podpory provozu s daty v reálném čase pro optimalizaci tras nebo přetrasování zásilky. Systémy AR budou nástupci současných navigací s klíčovou výhodou, že řidič nemusí spouštět oči ze silnice. AR systémy mu také mohou poskytnout řadu důležitých informačních podkladů o vozidle a nákladu (např. potvrzení teploty nákladu apod.).
Nákladní systém nebo logistický Tetris?
V současné době nákladní doprava vzduchem, vodou, i po silnicích rozsáhle využívá digitálních dat a plánovacího software pro optimální vytížení a využití vozidla. V úvahu se berou otázky, jako je obsah, hmotnost, velikost, místa určení a další zpracování pro každou položku. I když tam může být potenciál pro další zlepšení, překážkou je často samotný proces nakládání.
AR zařízení mohou pomoci tím, že nahradí potřebu tištěných seznamů nákladu a souvisejících pokynů (nabídnou i možnost jejich vytištění). Na předávací stanici by pak např. nakladač mohl získat informace v reálném čase na svém AR zařízení, o každé paletě a jejím přesném umístění ve vozidle, aby se nákladový prostor využil co nejlépe. AR zařízení může zobrazovat nakládací pokyny s šipkami nebo vyhledávat vhodné cílové zóny uvnitř vozidla. Druhý přístup je srovnatelný s populární hrou Tetris, kde je úkolem umístit další náhodné položky podle tvaru s cílem maximalizovat dostupný prostor a vyhnout se mezerám. Na rozdíl od běžných papírových seznamů by ale nákladní seznamy podporované AR také umožnily optimalizaci v reálném čase - už během procesu načítání.
Dodávka „poslední míle“…
Další důležitou oblastí použití AR je tzv. poslední míle. Rostoucí využívání e-commerce vedlo k rozmachu doručovacích služeb, které jsou posledním krokem v dodavatelském řetězci a často nejdražším. Proto je optimalizace dodávky v posledním úseku cestou, jak snížit náklady, slibnou oblastí aplikace AR.
Odhady naznačují, že řidiči stráví 40 a 60 % svého času, kdy jsou mimo distribuční centrum tím, že hledají umístění správných políček v rámci svého vozu pro další dodávky. V současné době musí řidiči při nakládání v distribučním centru spoléhat na svou paměť, ale v budoucnu by mohl dostat důležité informace o konkrétní zásilce a jejím místě určení při pohledu na ni se svým AR zařízením. Tyto informace mohou zahrnovat druh přepravovaného zboží, váhu každého balíku, dodací adresu, a zda je křehký nebo vyžaduje zvláštní polohy, aby nedošlo k poškození. Zařízení by pak mohlo vypočítat požadavky na prostor pro každý balík v reálném čase, vyhledávat vhodná volná místa ve vozidle a pak označit jeho optimální umístění s ohledem na plánovanou trasu, což by výrazně zrychlilo doručování zásilek.
… a problémy „posledního metru“
Dalším úkolem je nalezení konkrétní budovy, což často komplikuje dodací lhůty, protože se může vyskytnout mnoho problémových faktorů, jako skrytá nebo chybějící čísla domů či názvy ulic nebo, jak je tomu v mnoha rozvojových zemích, žádný strukturovaný systém pojmenování ulic a budov. A právě tady by mohly být systémy AR velmi užitečné - ukázat řidiči příslušnou budovu nebo blok budov, a zobrazit informace, jako je např. Google Street View, a omezit tak hledání a prodlužování dodací lhůty. AR zařízení může být také použito k umístění značek, a tím budování nezávislé databáze v průběhu času pro další doručení na stejné adrese.
Někdy doručení na „poslední metr“ vyžaduje vnitřní navigaci. Zatímco navigace na bázi GPS funguje dobře venku, budovy někdy způsobují vážné rušení signálu. Řešením by mohlo být umístění LLA značky (zeměpisná šířka, délka, nadmořská výška) v různých vnitřních bodech.
Vybavení zaměstnanců AR systémy by mohlo také zvýšit bezpečnost a zlepšit kvalitu kontaktu se zákazníkem. Pomocí technologie rozpoznávání obličeje by osoba, která přijímá balíček, mohla být jednoznačně identifikována, aniž by musela předkládat nějaký doklad totožnosti. AR zařízení by mohlo příjemce vyfotit a automaticky porovnat obraz se záznamem v zabezpečené databázi. Vzhledem k předpisům na ochranu osobních údajů, by však bylo nutné, aby příjemce dal předem svolení k
použití této technologie. Tato služba by se mohla uplatnit hlavně u zásilek s mimořádně vysokou hodnotou, kde uživatelé ocení vyšší úroveň zabezpečení.
Balíkové služby
V blízké budoucnosti by mohla rozšířená aplikace balíkové služby využívající AR umožnit zákazníkům naskenovat a změřit objem zboží, které má být odesláno, odhadnout váhu a stanovit správnou velikost pro nejnižší ceny balíkových zásilek od svého poskytovatele logistických služeb. Navíc by tato aplikace mohla ukázat různé přepravní a pojišťovací cenové možnosti.
I když taková propracovaná aplikace není dnes ještě k dispozici, její jednodušší verze je už používána - DHL Paketassistent11 umožňuje uživateli vytisknout dokument obsahující ikonu, která je podobná QR kódu. Pomocí webové kamery jsou pak promítnuty hologramy dostupných balíkových krabic DHL, aby si zákazník mohl zvolit správnou velikost obalu pro své zboží.
AR má v odvětví logistiky slibnou budoucnost a je jasné, že může hrát významnou roli v téměř každém kroku logistického hodnotového řetězce. I když jsou v současné době vyvíjeny jen některé z těchto aplikací, jsou první příznaky přijetí AR v odvětví logistiky povzbudivé. Tento trend bude i nadále růst a i když není snadné odhadnout, jak rychlý tento nástup AR bude, je docela možné, že tato zařízení budou jednoho dne tak normální a rozšířená jako smartphony.