Nepříjemnému skřípání vlaků a tramvají odzvonilo
Skřípajícímu, sluch trhajícímu zvuku, který vydávají vlaková či tramvajová kola, pomůže zabránit nový inteligentní systém mazání okolků kolejových vozidel, tedy mazání mezi kolem a kolejnicí, který vyvinuli brněnští vědci z Ústavu konstruování na Fakultě strojního inženýrství VUT v Brně ve spolupráci se společností Tribotec.
Kolejové dopravě, která hraje i přes neustále se zvyšující automobilový provoz nezastupitelnou roli v moderních dopravních systémech, patří, vzhledem ke své účinnosti a šetrnosti k životnímu prostředí, budoucnost. Jak se zvyšují nároky na rychlost a komfort kolejové přepravy, roste i množství sofistikovaných systémů, které však zůstávají očím cestujících skryty.
Jedním z nich je zařízení na mazání okolků, které významně snižuje negativa velkého tření mezi okolkem kola a kolejnicí při průjezdu traťovým obloukem, jako jsou zejména zvýšené opotřebení kol i kolejnic a nepříjemné skřípění, které obtěžuje cestující i obyvatele lokalit v blízkosti tratí. S rostoucími požadavky na ochranu životního prostředí rovněž rostou požadavky na co nejúspornější dávkování maziva. Ve světě i u nás se zatím obvykle používá zařízení, které v pravidelných intervalech vstřikuje mazadlo na kolo. Nevýhodou je příliš vysoká spotřeba drahého maziva, a to i tam, kde to není zapotřebí.
Unikátní mazání s pomoci GPS dat
Vědci z Ústavu konstruování FSI VUT v Brně se proto zaměřili na vývoj systému, který sám dokáže rozhodnout o tom, kolik maziva bude pro dané kolo v daném místě trati právě potřeba. Výsledkem je unikátní zařízení, instalované na vozidlo, které s pomocí GPS dat, automaticky vytvořených mapových podkladů, informací o aktuálních provozních podmínkách, a řídicích algoritmů, za jízdy průběžně optimalizuje a řídí celý proces mazání. Rozloží dávkování maziva po trati tak, aby bylo co nejefektivnější a na správném místě.
Opotřebení kolejnic je běžné, a zcela zamezit mu prozatím nelze. Optimalizací systému mazání však může být opotřebení významně omezeno a současně snížena environmentální zátěž, protože se nadbytečné množství maziva neuvolňuje do okolí.
Zkouška v provozu
Systém, který byl vyroben ve spolupráci s firmou Tribotec, byl poprvé představen v září na největším evropském veletrhu železniční techniky InnoTrans v Berlíně. Úspěšně se odzkoušel v provozu tramvajové linky č. 4 DP města Brna. „Linka č. 4 poskytla vzhledem k velkému množství ostrých zatáček a zajímavému výškovému profilu ideální příležitost ověřit vlastnosti systému v praxi,“ upřesnil vedoucí výzkumného projektu Michal Vašíček z firmy Tribotec.