rossleor asseco murr

Alternativou v dopravě bude také LNG

LNG se zatím v evropské dálkové nákladní dopravě prosazuje velice pomalu, v celé EU je dosud registrováno jen asi 500 vozidel s pohonem na LNG, přičemž 80 % z nich je v Británii a Beneluxu, zbytek je z Francie, Itálie, Polska, Skandinávie a Španělska. V ČR zatím není registrováno žádné LNG vozidlo.

 

V celé EU je v současné době asi 75 LNG stanic, ale do konce roku 2016 bych jich mělo být až o 50 více, z čehož 2-3 by měly být právě v ČR a na Slovensku. Svůj podíl na tom má schválení Směrnice o zavedení infrastruktury pro alternativní paliva, která stanovila i maximální vzdálenost mezi plnicími stanicemi LNG na 400 km a také povinnost členských států předložit do dvou let od jejího schválení svůj vlastní plán na podporu rozvoje vozidel na alternativní paliva.
Perspektiva alternativního paliva zkapalněného zemního plynu (LNG) je podle společností Vemex a Vemex Energo Slovensko velmi příznivá, a tak plánují významně pomoci Gazpromu Germania v záměru vybudovat první LNG plnicí stanice i v ČR a na Slovensku. Jak uvedl Hugo Kysilka, marketingový ředitel společnosti Vemex, bude v roce 2016 potřebovat ČR první LNG stanici na zkapalněný zemní plyn. Do 5 - 10 let by se měl LNG v ČR začít využívat poměrně výrazně, a to zejména pro nákladní dopravu. Ve střednědobém horizontu budou vozidla dálkové přepravy, tedy kamionové dopravy na LNG, velmi rychle přibývat, protože zde jsou úspory pro společnosti opravdu výrazné a návratnost velmi krátká. „Česká republika má k tomu navíc i několik výrazných předpokladů. Leží ve středu Evropy a projíždí přes její území velká část dopravy přepravních firem. Navíc má v ČR sídlo jeden z nejvýznamnějších evropských dodavatelů této technologie a tím je společnost Chart-Ferox Děčín,“ doplňuje Hugo Kysilka.
Výhody LNG představili v únoru na Slovensku zástupci firem Gazprom Germania a Danube LNG, kde prezentovali zájemcům ze soukromých společností v Dunajské Strede tankování paliva LNG do nádrže autobusu pomocí mobilní čerpací stanice. Polský výrobce autobusů SolBus představil inovativní model autobusu Solcity 12, jehož palivová nádrž s objemem 367 l byla naplněna zhruba 35 kg LNG. Autobus byl zapůjčen dopravci SAD Dunajská Streda na testování v běžném provozu. Dojezd vykazoval až 600 km na jednu nádrž se spotřebou maximálně 35 l na 100 km. Zkapalněním (LNG) se objem zemního plynu zmenší třikrát více, než jeho stlačením (CNG) a vůz na zkapalněný LNG tedy ujede třikrát větší vzdálenost, než vůz se stejně velkou nádrží na CNG.
 

 
Publikováno: 12. 5. 2015 | Počet zobrazení: 2002 článek mě zaujal 525
Zaujal Vás tento článek?
Ano