DPF filtr pevných částic - ano či ne
DPF filtr je, stručně řečeno, určité síto zachycující do sebe nečistoty, které putují po spálení ve válcích výfukem, aby se nedostali do ovzduší. Ve chvíli, kdy řídicí jednotka vyhodnotí, že je filtr příliš zanesen, aktivuje proces regenerace filtru - zvýší se teplota výfukových plynů a obsah filtru při velmi vysoké teplotě projde dalším spalovacím procesem. Tento systém pomohl docílit snížení emisí a vyhovět stále přísnějším normám EU.
V poslední době se ale šíří obchodní nabídky na odstranění DPF filtrů pevných částic z vozidel vybavených dieselovými motory. Takové úpravy jsou nelegální a zatěžují životní prostředí. I náš zákon ohledně odstraňování DPF filtru mluví jasně v tom, že po odstranění filtru DPF se automobil stává nezpůsobilý k dalšímu provozu. Doposud však není dost kontrolních pracovišť, která by se tímto problémem zabývala a tak pro majitele takových vozů nehrozí skoro žádný postih.
Podle vyjádření a odhadu Martina Sládka ze servisního střediska českého Fordu „jezdí dnes po českých silnicích více než 75 000 vozů Ford původně vybavených filtrem pevných částic. Bez DPF filtru je v praxi nemožné vyhovět přísným emisním limitům – a to již podle normy Euro 4, platné od roku 2006, o aktuálním Euru 5 ani nemluvě.“
Je proto zarážející, že se na trhu prezentuje několik desítek firem, které veřejně nabízejí majitelům těchto vozů odstranění DPF filtrů a přeprogramování továrního nastavení řídicí jednotky. Po takovém neodborném zásahu ovšem automobil nesplňuje podmínky nutné pro homologaci – a bez toho nesmí být provozován na veřejných komunikacích.
Přesto toto nelegální počínání zatím nevzbudilo dostatečnou pozornost státní správy. „Je to skutečně paradoxní,“ komentuje situaci Josef Förster, velkoobchodní specialista českého zastoupení Ford. „Na jedné straně od nás legislativa žádá stále ekologičtější auta, jejichž vývoj stojí miliardy dolarů, což se pochopitelně odráží i v ceně vozu. Na druhé straně jsou však odpovědné orgány při kontrole dodržování ekologických předpisů a homologačních požadavků prakticky nečinné. Podle našeho průzkumu tu následkem tohoto přístupu jezdí desetitisíce vozů, které jsou provozovány v příkrém rozporu s českými právními předpisy a jednoznačně nepatří na silnice,“ dodává Josef Förster.
Značnému riziku se pak provozovatel vozidla s odstraněným filtrem vystavuje např. v sousedním Německu či Rakousku. Tam totiž policie přítomnost filtrů DPF ve voze pravidelně kontroluje – a hříšníka v případě jejich absence čeká trest ve formě pokuty 1000 eur, spojený se zákazem další jízdy. Očekává se, že od 1. ledna 2016 příslušné sankce výrazně přitvrdí i u nás.
Aby se aspoň částečně dala situace řešit, přišla společnost Ford v ČR se speciální servisní nabídkou, jejíž součástí je: Kontrola přítomnosti/účinnosti filtru DPF ve voze, odborná regenerace zaneseného DPF filtru a opětné namontování DPF filtru, pokud byl neodborně odstraněn.
Tato servisní nabídka platí ve všech autorizovaných servisech Ford v ČR a pro vozy starší 5 let se na potřebné díly vztahuje sleva 20 %, přičemž na všechny nutné servisní práce platí speciální snížené sazby.
„Neodborné vymontovávání DPF filtrů je velmi vážným problémem s negativními ekologickými dopady – český Ford se ve spolupráci s ostatními importéry bude v rámci Svazu dovozců automobilů snažit intenzivně působit na orgány státní správy, abychom toto změnili,“ dodal Jan Laube, generální ředitel českého Fordu.