asseco Aimtec murr

Nudíte se? Kupte si medvídka mývala – anebo ponorku…

Strýc Pepin z proslulých Postřižin Bohumíra Hrabala by z možností pro moderní movité znuděné občany byl nepochybně u vytržení. Pokud vás už nebaví kola, auta nebo motorky, a přemýšlíte, čím vyplnit čas lenošení na jachtě či na pláži o letošní dovolené, zkuste třeba ponorku – dnes už není problém podívat se do říše kapitána Nema vlastním soukromým podmořským plavidlem.  

 

Malé ponorky už nejsou jen experimentálními plavidly vyráběnými výhradně pro potřeby vojenského nebo vědeckého výzkumu, ale staly se už vcelku běžně dostupným zbožím, dodávaným komerčními výrobci, které si lze koupit třeba jako auto – tedy máte-li dostatek prostředků…

Obojživelník si dojede do vody sám
Pokud máte zbytečných 300 tisíc dolarů, můžete si za ně kromě jiných věcí pořídit třeba MSV Explorer (přesný název zní MSVEX MKIII Bigfoot Amphibian). To je částečně ponorné vozidlo umožňující jízdu po zemi i plavbu na hladině a pozorování pod ní. Do vody se přitom dostane bez nutnosti jeřábu, transportního plavidla nebo speciální základny, a nabízí do určité míry i vlastnosti ponorky pro operace v mělkých vodách. Skládá se z horního trupu, který se vznáší na vodě a obsahuje kabinu pro dvě osoby. Poskytuje výhled na povrch v rozsahu 180° a obrácené polokoule z průhledného akrylátu o tloušťce 4 cm, které nabízí dalším dvěma pasažérům cestování s výhledem pod vodní hladinu. Ta je usazena na pásovém, elektricky poháněném podvozku s dvěma robustními gumovými pásy, které stroji umožňují jízdu po zemi i přesné manévrování včetně otočení o 360°.
V kabině se nacházejí ovládací prvky pro dva horizontálně orientované podvodní motory, které umožňují pohyb rychlostí až 6 uzlů (11,1 km.h-1) vpřed a zpětný pohyb rychlostí 4 uzlů (7,4 km.h-1), stejně jako přesné manévrování včetně zatáčení o 360°.
Na zemi je každý z pozemních systémů pásového pohonu plavidla poháněn jedním z dvojice 48V ochlazovaných elektromotorů, z nichž každý poskytuje standardní výkon 28 kW. Těžkotonážní gumové pásy umožňují i přejezd do vody s až 30° náklonem např. z rampy, nebo ze břehu (a stejně tak výjezd z vody na souš). Dvě sady separátně řízených 24V lithiových baterií poskytují při plném nabití pomocí dodávaného síťového adaptéru energii pro až 110 hodin (!) provozu ve vodě (až 8 hodin na zemi).

Osobní ponorka, aneb „we all live in the yellow submarine…“
Pro skutečnou „žlutou ponorku“ bude muset ovšem zájemce sáhnout výrazně hlouběji do kapsy. V tom případě však můžete získat opravdové dvoumístné miniaturní podmořské plavidlo Triton 1000, schopné sestupovat až do hloubky tisíc stop, což představuje ponor do hloubky 300 m. Zcela průhledná tlakovaná kulová kabina z 8,25 cm silného akrylátu udržuje průzkumníky v bezpečí, zatímco se ponořují do hlubin mesopelagické zóny, a nabízí možnost vidět i exotické bioluminiscenční druhy, jako je např. „lucernová ryba“. Téměř 1,5 m velký vnitřní průměr sférické kulové kabiny umožňuje posádce pohodlné, vzpřímené sezení. Ponorka je napájena sadou baterií 120 a 24 V DC, které ji udělují maximální rychlost tří uzlů (5,5 km.h-1), a umožňují až 6 hodin operovat pod vodou. Plavidlo je poháněno dvěma hlavními pohonnými jednotkami o výkonu 2240 W, které ovládají pohyb přídě, zádě a umožňují směrové řízení a dvě vertikální / translační jednotky, které ovládají boční pohyb a plavbu směrem nahoru a dolů. Uprostřed umístěný joystick s nezávislým ovládáním hlavních i vertikálních / translačních pohonných prvků umožňuje přesné zaujetí pozice v blízkosti podmořských atrakcí. Dvoupontonová konstrukce plavidla a široká paluba zajišťují vynikající povrchovou stabilitu, a to i za nepříznivých námořních podmínek s vysokými vlnami. Při ponoření osvětlují objekty čtyři vnější 150W kvart-halogenové žárovky, zatímco xenonové bleskové světlo a RF maják upozorňuje další plavidla na přítomnost Tritonu. Na povrchu zajišťuje komunikaci VHF rádio, při ponoření pak podvodní telefon. Plavidlo je vybaveno sadou standardní instrumentace včetně barometru, teploměru či vlhkoměru. Ve vybavení nechybí hloubkoměry, feromagnetické a magnetické kompasy, mechanické klinometry, tlakoměry a GPS přijímač. Stroj o rozměrech 3,2 x 2,6 x 1,9 m a hmotnosti 3 t je plně klasifikován a certifikován Americkým plavebním úřadem (American Bureau of Shipping) jako osobní řízená ponorka kategorie +A1. Pořízení tohoto technologického klenotu zahrnuje kromě plavidla samotného i komplexní trénink k jeho používání.
 
V kůži kytovců
Otázkou ovšem je, zde nenajdete pro dva miliony dolarů, které tato legrace stojí, jiné využití. Pokud by se vám ale tato suma zdála přece jen příliš, lze si pořídit levnější řešení v podobě miniponorky inspirované designem kosatky či delfína, která přijde „jen“ na 90 000 dolarů. Jde vlastně o speciální dvoumístný vodní skútr umožňující kromě dovádění na hladině i ponoření pod hladinu. Vodotěsná kabinka je z 1/2 " silné akrylové skořepiny, řízení obstarávají duální pedály, které ovládají vektorovaný tah 190 kW přeplňovaného motoru Rotax. To uděluje plavidlu na hladině rychlost až 90 km.h-1, pod hladinou dosahuje rychlosti poloviční. Šnorchl integrovaný ve hřbetní ploutvi zajišťuje přívod vzduchu do motoru při plavbě pod hladinou (až do hloubky 12,7 cm). Palubní deska obsahuje rychloměr, otáčkoměr motoru a tlaku vzduchu tlakoměry, a také LCD displej, který zobrazuje živé video z kamery vestavěné rovněž ve hřbetní ploutvi. Bezpečnost pilota a pasažéra zajišťují vinylová sedadla čalouněná speciální pěnou s uzavřenými buňkami a čtyřbodové závodní postroje.
Komu by dvoumístná ponorka nestačila, třeba pro vícečlennou rodinu, je tu možnost pořídit si 5místné podvodní plavidlo. Zvládá ponor do až 200metrové hloubky, což je podle výrobce dostatečné k návštěvě korálových útesů a potopených vraků, sledování života ryb a dalších obyvatel moří, či podobným podvodním dobrodružstvím. A to vše na rozdíl od klasického potápění v pohodlí a suchu, v bezpečí klimatizované přetlakované kabiny z průhledného, přes 8 cm silného pevného akrylátu, což nabízí i takový luxus jako je např. normální konverzace.
Plavidlo splňuje všechny bezpečnostní požadavky Mezinárodní námořní organizace a je certifikováno společností Germanischer Lloyd jako stroj kategorie se dvěma nezávislými systémy podpory života, které poskytují údaje o hloubce, vnitřním tlaku, teplotě, stavu baterie, deflektoru a ochranného obalu nádrže. Jeho dvě horizontální pohonné jednotky na přídi a na zádi umožňují kromě maximální ponořené rychlosti 2,5 uzlů (4,6 km.h-1, na hladině dosahuje ponorka rychlost až 4 uzly, tzn. téměř 7,5 km.h-1 ) směrové řízení, a dvě vertikální trysky obstarávají pohyb nahoru a dolů. Jeho 130 a 24 V Li-ion bateriové sady poskytují energii pro až 8 hodin nepřetržitého podmořského dobrodružství.

Nejhlouběji operující vícepasažérská ponorka na světě
Nejvyspělejší projekt floridské firmy Triton Submarines pro extrémní potápění nese typové označení Triton 36000/3, a je schopen ponoru do stejné hloubky ve stopách (tzn. 11 km!), které třímístné, relativně lehké, plavidlo s rychlostí 4 uzly (7,5 km.h-1) dodávané čtyřmi manévrovatelnými elektrickými pohonnými jednotkami dosáhne ve vertikální konfiguraci zhruba během 2 hodin. Pod vodou může operovat osminásobek této doby, svítí si LED světly, které šetří baterie. Kabina je ze speciálního, vysoce odolného skla s využitím proprietární technologie firmy Rayotek Scientific umožňující překonat omezení dosavadních výrobních postupů, které se osvědčilo už u předchozích hlubokomořských plavidel. Využívá mj. příměsi nekovových částic a skutečnosti, že sklo se stává s rostoucím tlakem odolnějším.
Zajímavost: potápí se vertikálně rychlostí 90 m/min, poloha sedadel je přizpůsobena poloze ponorky. Po ceně se radši neptejte – odpovídá extrémním parametrům plavidla, a pokud byste zatoužili po této hi-tech lahůdce umožňující výlet na nejhlubší místo planety, musíte počítat s 25 miliony dolarů…
 

 
Publikováno: 12. 5. 2015 | Počet zobrazení: 2979 článek mě zaujal 523
Zaujal Vás tento článek?
Ano