Drony mohou pomoci zachraňovat životy
I když boom létajících dronů může vyvolávat k této technologické novince i nepříjemné reakce, kdy se řada lidí začíná obávat ztráty soukromí, přece jen nelze upřít, že v mnoha ohledech může být nasazení dronů užitečné.
Jedním z takových případů je projekt, na němž pracuje nizozemská Technologická univerzita v Delftu. Má název Ambulance Drone a ukazuje, jak může být technologie bezpilotních,robotů použita k záchraně lidských životů. Základem je univerzální sada první pomoci, kterou může létající, dálkově ovládaný robot rychle přepravit na místo potřeby, kde je vyžadován okamžitý lékařský zásah, a pomáhat i občanům, kteří třeba jinak technice příliš neholdují, objasnit srozumitelný návod technického postupu při čekání na odbornou pomoc.
Záchranná sada vytvořená pracovníkem Delftské technologické univerzity Alexem Montonem, kterou nese ambulanční dron, obsahuje kompaktní defibrilátor, CPR resuscitační pomůcky, léky a další zásoby, které mohou použít běžní lidé v případě akutní nedostupnosti skutečné ambulance, mezitím než k zásahu dorazí kvalifikovaní specialisté. Když první člověk, který se u takovéhoto případu vyskytne, inicializuje volání na záchrannou linku (ta mezinárodní nizozemská má číslo 911, v Česku je to 155, ale z ní vám zatím ambulantní dron nepošlou), trvá výjezd sanitky i ve městě s rozvinutou medicínskou infrastrukturou několik minut (podle dopravní situace) i déle. Robot může ale dorazit i během minuty. A to je v případech např. mozkové či srdeční příhody, kdy jde doslova o sekundy, nezřídka příslovečná hranice mezi životem a smrtí. Dron má také vestavěné přenosové technologie (mikrofon a reproduktory), aby měl volající pomáhající člověk volné ruce, a umožňuje přenášet živé video, které streamuje zpět dohlížejícímu lékařskému týmu.
Podobně může pro záchranu života posloužit další projekt s názvem Ryptide, který testuje využití dronů v záchranné službě pobřežní hlídky - namísto člunů nebo profesionálních plavců-záchranářů, by tonoucím mohl létající robot rychle dopravit a shodit záchranný kruh, který se následně nafoukne přiloženou kapslí se stlačeným plynem.
Ve Francii zase zvažují možnost využití dronů vybavených infrakamerou schopnou vidět v mracích či v mlze při pátrání po ztracených lyžařích. Firma Delta Drone k tomu hodlá využít speciální kvadrokoptéru určenou pro operace v horském prostředí s delšími rotorovými listy, schopnou operovat v řídkém vzduchu při teplotách až –30 oC a ve výškách až 3500 m. Je také vybavena reproduktorem pro komunikaci a instruktáž v angličtině, francouzštině a ruštině.
Francie se také loni stala první zemí, která povolila na svém území provoz civilních bezpilotních prostředků. Ministerstvo dopravy už udělilo na 220 licencí pro provozovatele leteckých operací, umožňující také provoz prototypů. Razí ovšem politiku posuzovat licence "případ od případu", prostřednictvím generálního ředitelství pro civilní letectví (DGCA), takže použití dronů je stále vysoce regulované.