asseco Aimtec murr

Šance na úspěch vede přes automatizaci

Boj o zákazníka si vyžaduje neustálou modernizaci a zlepšování, což se týká i jablonecké společnosti Megatech, která je jedním z významných českých dodavatelů pro automobilky. Proto nedávno investovala do pořízení nových robotů pro obsluhu vstřikolisů, s cílem výrobu ještě více zautomatizovat a zefektivnit.  

 

Automobilový průmysl představuje ve své současné podobě extrémně konkurenční prostředí s obrovským tlakem na dodavatele, a neméně extrémními nároky na kvalitu, řízení procesů apod., vše samozřejmě podloženo příslušnými audity a certifikacemi, jejichž získání rozhodně není jednoduchá záležitost a splnění těchto požadavků také nezvládne každá firma.
V březnu oslavila společnost Megatech pět let svého působení na českém trhu, a má ambice stát se jedním z významných hráčů ve zdejším plastikářském byznysu. Až donedávna provozovala v Česku tři závody: v Liberci, Jablonci a Hlinsku. Liberecké výrobní provozy byly však kvůli nevyhovujícím podmínkám nedávno převedeny do zbývajících dvou továren. Hlinsko dělá díly pro Audi TT a T6, VW Transporter, komponenty pro Valeo, Schneider, Auto Lighting, apod. Zákazníky jabloneckého závodu jsou zase VW, Škoda Auto, Hyundai a Kia, k nimž nedávno přibyla i značka Porsche. V Evropě má Megatech ještě tři závody a technické centrum ve Španělsku, výrobní závod v Portugalsku a další technická centra v Německu a v Rumunsku, která mají na starosti zejména přípravu získaných projektů a jejich zavedení v co nejkratší době do výroby. Což byl ostatně i případ jablonecké továrny.
Závod v Jablonci, který získal certifikaci A, jež má značnou váhu, a je pro rozhodování o projektech pro automobilky významným favoritem, stejně jako ekonomické výsledky. Jenže právě to byla před časem Achillova pata jablonecké továrny – firma, která přestože má potřebnou certifikaci pro svůj obor, ale nevydělává, má nadbytek zaměstnanců a není pro své vlastníky přínosem. Před dvěma roky, přestože měla velmi lukrativní projekt – Golf A7, měla také přezaměstnanost (asi o 100 lidí víc než dnes při stejných tržbách), značné ztráty, vysoké procento zmetkovitosti (18 %, tzn. bezmála pětina výroby!, zatímco dnešní činí max. kolem 2 %), takže majitelé chtěli provoz zavřít. Jablonecká továrna měla tehdy opravdu namále.

Nové projekty, nové stroje
Druhou šanci však dostala s nástupem nových projektů. „Zlomový byl rok 2102, kdy byla převzata i výroba krytů kol a lettering, jejichž náběhem se firma posunula úplně jinam, než jak fungovala do té doby," říká vedoucí technolog Petr Růžička. Výroba komponentů do aut, znamená splnění přísných požadavků automotive standardů, kde je kladen mimořádný důraz na kvalitu a spolehlivost. A tak přišla i nutnost modernizace výroby.
„Firma se dostala do situace, kdy bylo potřeba posun kupředu. Získali jsme nové projekty a audity, které nikdy dříve firma neměla. A jakákoli nová technologie, které firmu posouvá kupředu, je vítaná, protože výroba s poloautomatickými stroji, které už přestávají stačit požadavkům, je dnes už problematická. Navíc vliv lidského faktoru na kvalitu dílů je v dnešní době tak velký, že všechny firmy se snaží pokud možno o co největší podíl automatizovaných provozů. A nejde jen o odebírání dílů z formy, snahou je, pokud to výrobní proces vyžaduje, zapojit automatizované řešení i do montáže komponentů a subsystémů,“ říká ředitel závodu Luis Garcia. Mimochodem bezchybnou češtinou, s níž se u zahraničních manažerů tohoto ranku obvykle nesetkáváme příliš často.
S novými projekty tak přišly do továrny v podhůří Jizerských hor i moderní 6osé roboty Fanuc. Nové roboty, které v Megatechu fungují od roku 2012 s náběhem dvou výrob (projekt VW Golf  a stěžejní Škoda Rapid) montovali Španělé, ale údržbu a servis bude mít už na starosti české zastoupení Fanucu. V pražském středisku firmy tak byli zaškoleni technici z Megatechu, ale rozhýbání robota, jeho nastavení a servis už probíhalo v Jablonci. V případě problému nejdříve zkusí vyškolení pracovníci diagnostikovat problém a vyřešit ho vlastními silami, nebo pomocí konzultace na hotline, pokud by to nebylo v jejich možnostech, následuje servisní zásah specialistů ze společnosti Fanuc.

Lineární vs. šestiosí
Roboty Fanuc, které odebírají výlisky, jsou ve výrobních prostorách Megatechu čtyři, a to dvou typů. Tři z nich na tonáže 900 t s přejezdem do přední části stroje, aby mohly přejet s výlisky až do zadní části na odkládání, odkud jsou přemísťovány na pás pro další manipulaci. Tři přejížděcí roboty nejsou přímo součástí stroje, ale jsou k němu přidány, sahají do něj a komunikují s ním. Mají svou vlastní konzolu, na které se pohybují, aby mohly dostat vyrobené díly za stroj. Čtvrtý, stacionární na 1300 t uzavírací síly, je umístěn přímo nahoře na stroji, takže je jeho integrální součástí a odkládá výlisky do boku.
Výlisky po vyjmutí (lidmi nebo robotem) jdou na pásový dopravník, následuje vizuální kontrola, montáž dílů podle specifikací zákazníka, balení podle balicího předpisu a expedice. U krytů kol to může být ještě lakování, které provádí vlastní lakovna. I do ní by měly časem k dnešnímu poloautomatickému provozu přibýt roboty, a převést jej na plně automatizovaný, pokud bude zájem zákazníků, byť dnes už začíná růst zájem spíše o alu disky, zatímco odběr klasických kol se snižuje - loni klesl zájem výrobců o ocelové disky asi o pětinu.
U ostatních vstřikolisů jsou lineární roboty. U klasických lineárních robotů, které jsou v podstatě součástí stroje, fungují principy obsluhy a programování obdobně i u různých výrobců, je ale nutné propočítat všechny parametry pohybu a vzít v úvahu i jejich limity či jiná omezení. U 6osého robota, kde jsou osy navíc, je to jinak. Typ instalovaný v Megatechu se např. skládáním ramene dostane až do výšky 2,2 m, vyjmutí hotových výlisků i manipulaci s dílem za strojem zvládá 6osý lépe. Výlisky jsou variabilní, firma vyrábí pro různé vozy různé typy dílů, čemuž se přizpůsobuje i režim robotů. Aktuálně postačuje jednoduché uživatelské prostředí, protože není zatím zapotřebí žádné zakládání či přesné centrování, které lze manipulátorem dělat, ale v případě potřeby jsou roboty na tyto operace připraveny.
„Všechno má své, ale šestiosí roboti jsou komfortnější, lze je lépe programovat, vylaďování os je pro ně daleko jednodušší, dokážou se dostat z pozic lépe než lineární. Jejich velkou výhodou je i výrazně lepší využitelnost a možnosti v závislosti na rozšiřování výroby. Lineární robot je klasický standard vstřikovacího stroje, zatímco 6osý není koncepčně řešen jen pro vstřikovací stroj, ale pro jakékoli další činnosti. Je mnohem variabilnější, chová se prakticky jako lidská ruka a dá se naprogramovat s vysokou přesností, na desetiny milimetru,“ konstatuje Petr Růžička. „Máme i spojené formy, což vyžaduje spojené úchopy. Lineární robot musí mít určité dispozice, aby zvládl to, co 6osý, překonávat určité vzdálenosti, zatímco skládaná ramena umožňují daleko variabilnější pohyb v prostoru.“
Právě tyto dvojité formy jsou specialitou Megatechu, inovátora, pokud jde o vývoj a výrobu forem – patentovaný systém, s nímž firma přišla jako první na trhu automobilového průmyslu, nabíhal v Jablonci přímo s výrobou jako novinka. Přes jednu formu se vstřikuje zároveň do druhé, výhodou tohoto řešení je i to, že při jakékoli poruše či modifikaci lze formy oddělit a použít jako standardní výrobní proces. Forma typu 2+2 tak v jednom zdvihu zvládá čtyři výlisky zároveň, v případě poruchy lze jednu formu odpojit a na druhé dál pokračovat ve výrobě. Nehrozí tak úplné (a drahé) zastavení výrobního procesu, jako v případě standardních forem, a tím nezřídka k ohrožení zákazníka, dojde jen k jejímu kapacitnímu omezení.

O lisech a lidech
Celkem je na výrobních linkách Megatechu 21 vstřikolisů s tonáží od 75 do 1700 t od firem Engel a Kraus Maffei. Výroba se postupně rozšiřuje s tím, jak přibývají nové projekty, které si vyžadují nové stroje a zařízení, nové formy i lidi.
Závod má aktuálně 270 zaměstnanců, najít správné lidi je ale dost těžké. Jak říká Luis Garcia, musí to být především takoví, kteří chtějí dělat. Další problém je kvalifikace a zkušenosti s prací v takovýchto provozech a pracovní návyky. Noví pracovníci musejí projít školicím střediskem, což je první filtr. Ti, kteří projdou, už většinou zůstávají. Je tu silná konkurence i velkých firem, a jejich často agresivní mzdová politika Megatechu pozici nijak neusnadňuje. Zhruba čtvrtinu personálu tvoří agenturní zaměstnanci, což je, jak konstatuje Luis Garcia zásada, které se firma snaží dodržovat a zachránila ji i před nejhorším dopadem poslední krize – při omezování počtu zaměstnanců nebylo nutné propouštět zkušené kmenové pracovníky, kteří tvoří stabilní jádro podniku a základ pro pružný rozvoj výroby v čase, kdy se situace zlepší a výroba jde nahoru, což se děje právě nyní.
Provoz vstřikovny je nepřetržitý, vstřikolisy fungují v automatickém režimu nonstop. Kontrakt je na 5 dnů v týdnu, tzn. 15 směn, ale po vozidlech, na které zde vyrábějí díly, je už od loňského roku velká poptávka, takže výroba běží celý týden, včetně sobot a nedělí. 
Výroba v Megatechu je v současné době rozdělena na tři sekce: vnitřní obložení pro automobilový průmysl (aktuálně pro vozy Škoda SK251 Rapid, Golf 371), dále lettering, což jsou chromové lišty a nápisy na auto (např. označení TDI, verze apod.), třetí skupinu představují kryty kol na disky. Stěžejní část produkce (ca 75 - 80 %), jejímiž hlavními odběrateli jsou značky VW,Škoda, Hyundai a KIA, tvoří vnitřní obložení sloupků, prakticky kompletní obložení C-sloupek, A-sloupek, B i ve spodních variantách, a některé další prvky (např. nástupní lišta pro VW Golf)
Projekt pro určitý typ vozu je plánován zhruba na 5 let, plus dva roky náběh nového modelu (pokud výrobce získá dodávky i pro jeho následovníky), a minimálně 15 let zajištění náhradních dílů. Výroba je tedy z pohledu dodavatelů plastových výlisků i automobilky dlouhodobou záležitostí. Běží s životností modelu.

Dobře fungující podnik je lákadlem
„Všechno je o produktivitě – jakákoli automatizace zvyšuje efektivitu firmy a navíc, pokud je postavena na solidní značce, slouží následně i jako referenční vzorek a může otevřít dveře k dalším projektům a zakázkám. Firma je zařazena do kategorie »použitelných«, s příslušnými certifikacemi pro náročnou automotive výrobu a může se stát zajímavou i pro další zákazníky,“ říká Luis Garcia. „Dříve naši obchodní zástupci museli shánět projekty. Teď projekty už přicházejí samy. Firmy se dotazují: máte kapacity? Máte možnost vyrábět takovýto produkt? Dostali jsme se do stavu, kdy už můžeme odmítnout zakázky, které nejsou pro firmu dostatečně lukrativní, zatímco dříve jsme často museli brát doslova jakoukoli zakázku. Spokojení zákazníci posouvají firmu kupředu.“
„Reakce, flexibilita, a cena“ charakterizuje ředitel hlavní faktory úspěchu. Jsme teď schopní vyrábět díly špičkové kvality na špičkové vozy jako je třeba VW Golf. I když si hodně lidí myslí, že tento model je lidové vozidlo, úroveň kvality, které je u něj požadována, je až extrémní a není jednoduché ji zajistit, pro řadu firem může být nad jejich síly. Laťka je nastavena skutečně vysoko. Např. sloupky, které podléhají airbagovým výstřelům, musí splňovat nekompromisní požadavky.
Flexibilita obnáší i stálou modernizaci firmy a schopnost uspokojit nejrůznější požadavky zákazníků. Nové technologie, které přicházejí jako kašírování, při kterém je na plast nanášen látkový potah (letos začínající nový prestižní projekt pro Porsche A-díly modelů Booster a Cayenne), nebo dvou- a tříkomponentní vstřikování (které má přijít s novým projektem pro nové SUV Škoda), rozšiřují možnosti firmy. Příkladem je třeba střední sloupek nové Octavie, který byl dříve kovový, není ho nahrazuje dvou a tříkomponentní výlisek z odolného hi-tech plastu. A i když se to nezdá, u čtyř dveří nového modelu je úspora hmotnosti až 6,5 kg – a to je pro výrobce tlačené stále přísnějšími požadavky na snižování CO2 emisí už zajímavá hodnota. Další hmotnostní úspory může přinést technologie vstřikování s dusíkem, používaná při výrobě odolných lehčených plastů, kdy je do určitých segmentů vyráběných dílů při výrobě vstřikován dusík, aby vznikl dutý silnostěnný výlisek bez narušení struktury dílu. Používá se např. při výrobě plastových výplní dveří, větších dílů apod. a forma musí být již koncipována pro tuto technologii.
„V průběhu výroby jsme schopni kdykoli modifikace a úpravy forem provést pro modely, které se objeví za rok nebo za dva a musíme být připraveni ve velmi krátké době reagovat na jakoukoli modifikaci. A to navíc nejlevnějším a nejefektivnějším možným způsobem,“ říká Luis Garcia
Pokud jde o flexibilitu, v kontraktu je stanoven určitý objem výroby týdně +/- 15 %, ale může se kdykoli stát, že zákazník bude požadovat o 15 % více dílů a firma musí být schopna je dodat a požadavky pokrýt, což není maličkost.
Jindy zase mohou rozhodovat doslova maličkosti. Některé malé prvky (např. tečka nad „i“ v označení TDI) se malují ručně, což je práce, kterou v Evropě, jak zdůrazňuje ředitel Garcia, už dokážou nabídnout jen tři firmy. Megatech v Jablonci může využít tamní silné tradice sklářského průmyslu a výroby vánočních ozdob a zvládnout i tyto požadavky.
 

 
Publikováno: 31. 7. 2015 | Počet zobrazení: 2850 článek mě zaujal 502
Zaujal Vás tento článek?
Ano