asseco Aimtec murr

České lokomotivy na podmořské trati mezi Evropou a Asií

Na istambulských kolejích je sice běžně neuvidíte, ale přesto tvoří důležitou součást dopravní infrastruktury propojující dva kontinenty. Dieselelektrické lokomotivy společnosti CZ LOKO už urazily po evropských železnicích spoustu kilometrů a přepravily lecjaký náklad, ale až v unikátním tureckém podmořském tunelu pod Bosporskou úžinou získaly ojedinělou roli záchranných lokomotiv.  

 

Tedy lokomotiv, které nejezdí v pravidelném rytmu z jednoho místa na druhé, ale jsou na každé straně tunelu připraveny k vyproštění osobního vlaku v případě, že by se ve strmém podzemí porouchal nebo dostal do potíží.
„Je to unikátní místo. Zpočátku si připadáte jako v pražském metru, ale když zdoláváte stoupaní sedmnácti promile a uprostřed tunelu vidíte terénní zlom, dojde vám, že jde o mimořádnou stavbu. Nejen proto, že vede pod hladinou moře, že spojuje Evropu s Asií, ale hlavně proto, jak byla technicky náročná,“ nezastírá dojmy Jakub Džurný, vedoucí technického marketingu CZ LOKO, který s kolegy obě lokomotivy 741.708-2 a 741.709-0 v Istanbulu předával a přitom je jako strojvůdce tunelem sám prováděl. 
Vedle českých lokomotiv se součástí dodávky staly také nákladní vagony. O obchod se starala brněnská společnost LOKO TRANS. „Díky dlouhodobým nadstandardním vztahům jsme tak získali důležitou referenční zakázku v zemi, kde se železniční doprava dynamicky rozvíjí. O tom jsme se koneckonců letos přesvědčili hned dvakrát - v březnu na veletrhu Eurasia Rail a v dubnu na MetroRail Forum & Exhibition,“ říká Josef Gulyás, obchodní ředitel CZ LOKO pro střední Evropu.

Lokomotivy přepravila společnost LOKO TRANS po kolejích přes Slovensko a Maďarsko do rumunského přístavu Constanta. Přes Černé moře pluly na námořní lodi do Istanbulu a v depu Hajdarpaš prošly před předáním provozovateli už pouze kontrolou, neboť z České Třebové, kde byly v závodě CZ LOKO vyrobeny, přijely plně funkční. Na místě se nastavily podvozky a přidaly tlumiče.
„Kompletní přejímka byla opravdu důkladná – každá lokomotiva se předávala celý den. Přejímal se materiál a následovala první noční zkušební jízda s přechodovým vagonem a elektrickou jednotkou „marmarou“ z evropské do asijské části Istanbulu. Pak následovala druhá,“ vypráví Jakub Džurný. „Sjelo se do nejhlubšího místa tunelu, kde se vlak zastavil. Následoval rozjezd na plný výkon do stoupání, které má 17 promile. A to už je docela kopec, když za sebou táhnete 850 tunový náklad. Rychlost se pohybovala od 15 do 30 km.h-1, takže časový limit na vyproštění soupravy jsme bez problémů splnili. Před každou zastávkou se musí houkat, takže v podzemí byl i zvukový doprovod. To je zážitek na celý život.“

Podmořský železniční tunel je součástí projektu s názvem Marmaray v hodnotě kolem 3,6 miliardy eur. A také naplněním dávného snu sultána Abdülhamida II, který se podobnou myšlenkou zabýval už před 150 lety. Je dlouhý 13,6 km, z nichž 1,4 km leží pod mořem v hloubce 60 metrů. To z něj dělá nejhlouběji položený tunel svého druhu na světě. Postavilo jej japonsko-turecké konsorcium Taisej Corporation. Vlaky by zde měly po dvou obousměrných tratích přepravovat asi 1,5 milionů lidí denně.
 

 
Publikováno: 3. 8. 2015 | Počet zobrazení: 2638 článek mě zaujal 490
Zaujal Vás tento článek?
Ano