asseco Aimtec murr

ERP v průmyslu - trochu jinak...

Už zase? Další článek na téma podnikových systémů, kterých nám rukama už přece prošlo tolik? Ano, jenže tentokráte se na ně zkusíme podívat z poněkud jiného pohledu než obvykle nabízejí jejich výrobci a dodavatelé. Tedy ne jako tradiční souhrn výhod a nezbytností, které byste si měli pořídit, pakliže má firma bezvadně fungovat - jak je zpravidla prezentují obchodníci a marketing - ale dovolíme si trochu filosofie.  

 

Proč? poprvé
Právě to asi napadne většinu čtenářů po shlédnutí titulku tohoto článku. A proč tedy? Neb na toto téma již opravdu bylo napsáno nespočet článků, úvah či odborných studií. Přesto bychom se mohli společně podívat na tuto problematiku z jiné perspektivy.
Obecná definice říká, že ERP (Enterprise Resource Planning) znamená informační systém, neboli software, které pokrývá všechny (či většinu) oblasti ve společnosti a podporuje jejich řízení. Ať jde o účetnictví, sklady, výrobu, dopravu či manažerský reporting. Pokud bych použil paralelu, tak např. definice automobilu by byla asi taková, že automobil je dvoustopý silniční dopravní prostředek umožňující přepravu osob či nákladů z bodu A do bodu B. Automobily se dělí dle pohonu, účelu, apod.

Co je tedy ERP?
Osobně jsem přesvědčen, že ERP je ve svém důsledku především nástroj pro uspokojení potřeb. Je to nástroj pro snadnější, jednodušší a efektivnější organizaci, realizaci a vyhodnocení činností, spojených s vykonáváním v rámci podnikových aktivit. Počínaje dělnickou profesí, obchodním zástupcem, účetní, vedoucím výroby, až po TOP manažera.
Nyní si pomohu pyramidou lidských potřeb od Abrahama Maslowa, kterou si porovnáme s pořízením citovaného automobilu.

Pro většinu podnikatelů a řídicích pracovníků, nejen v komerční sféře, je cílem efektivně fungující organizace dosahující výsledků, pro které byla zřízena. Ať se jedná o zisk, poskytování služeb neziskového charakteru či jiné aktivity. Ne všichni si však uvědomují nevyužitou příležitost, jakou pro ně dobře fungující ERP systém může představovat.

Proč? podruhé
Vraťme se ale do průmyslu, tedy výrobně orientovaných společností. Bohužel i v dnešní době nejsou výjimečné názory, že potřeby výrobních firem jsou primárně orientované na výrobní prostředky. Což znamená, že primární zájem jak z pohledu investičního, inovativního či organizačního se orientuje na samotný výrobní proces. Tedy stroje a zařízení, kvalita zaměstnanců, prostředí, apod.
Ano, jsou to bezesporu kritické faktory, ale neméně kritickým faktorem je, jak efektivně a účelově tato zařízení, či lidské stroje využiji.
Velkým hendikepem ERP systémů ve výrobních společnostech bývá skutečnost, že téma ERP je zde vnímáno pouze na základní úrovni výše uvedené Maslowovy pyramidy potřeb, tedy fyziologické potřeby. Tj. musím pořídit „nějaký“ software, aby účetní spočítala …, abych uměl objednat, fakturovat, či byl schopen dohledat tu či onu informaci. Stejně jako již nechodíme pěšky, ale jezdíme v autech, tak víme, že počítače jsou lepší, nežli papír a tužka.
Někteří se dokážou posunout do druhé úrovně tj. potřeba bezpečí a jistoty. Tedy především řídicí pracovníci již chtějí mít věci „pod kontrolou“, možným nepříjemným situacím přecházet a pokud možno je dokázat také zavčas predikovat. Důvodem je často negativní zkušenost, např. z významných přesčasů při uzávěrkách či inventurách, zpětné zjištění nerentability již realizované zakázky, či zjištění, že vaši zaměstnanci nedělají to, co mají.
Další úroveň označená jako potřeba lásky a sounáležitosti je často dána konfrontací s externím světem. Vaši odběratelé vyžadují garanci včasné dodávky, přesné plánování kooperací či odvolávek, v rámci obchodních řetězců je vyžadována EDI komunikace, apod. A bez splnění těchto standardů jste automaticky znevýhodněni a kvalita vašich produktů, resp. celého výrobního procesu často není vůbec podstatná.
Již výjimečně se výrobní společnosti při výběru a implementaci nového ERP systému zaměřují na splnění vyšších úrovní pomyslné pyramidy. Tedy potřeby uznání a respektu, popř. seberealizace.
I takové firmy ale existují, což mohu potvrdit mj. i proto, že řada z nich je našimi dlouholetými zákazníky. Bohužel jsou to stále jen výjimky a těmto není potřeba vysvětlovat proč a jak využívat ERP. Naopak oni toto vědí zcela přesně a patří tak samozřejmě mezi velmi náročné uživatele.      
A jaké znaky splňují společnosti, které jsou často leadeři ve svém oboru, inovátory a průkopníky, manažeři jsou respektované a vážené osobnosti? Mezi hlavní můžeme zařadit:

•    Maximální snaha o automatizaci a efektivitu. Zaměstnanci nemají hlídat, analyzovat, zapisovat. To vše má obstarat ERP a zaměstnanci mají primárně vyrábět a manažeři mají organizovat a inovovat.
•    Absence nepostradatelnosti. Společnost, kde absence vedoucího pracovníka znamená „ochromení“ celého procesu, nejsou dobře řízené. Není cílem „udřít se k smrti“ a denně vykázat 12 odpracovaných hodin. Cílem je umět práci zorganizovat, uřídit a zkontrolovat v čase nezbytně nutném.
•    Jít ostatním příkladem. Zavádět inovace ulehčující práci nejen mně, ale i mým podřízeným. Inovace promítající se na úrovni nákladů, výnosů, konkurenceschopnosti a image.
•    Práce v těchto společnostech je pro řadu manažerů upokojením. Přináší jim radost, neb mají prostor „věci posouvat“, práce je baví.
•    Nebojí se investovat, ale přesně vědí proč.

Jak tedy dál?
Pokud jste dočetli až sem a dokázali jste se „najít“, patří vám mé poděkování. Sebepoznání je prvním krokem ke zlepšení.
Mojí snahou nebylo psát zde o vlastnostech ERP ve výrobních společnostech. Témat, jako jsou kapacitní plánování, kalkulace, CAD/CAM, Workflow, Business Inteligence, optimalizace výroby, odvádění operací v reálném čase, mobility, cloud, apod., je dnes plný internet a není třeba „nosit další dříví do lesa“.
Snahou tohoto článku je upozornit na skutečnost, že výběr a implementace ERP (nejen) do výrobních společností, je často realizována pouze na úrovni nezbytnosti. Tedy “musím”, nikoliv “chci”. A pokud chci, tak je výběr limitován větším či menším souborem funkcionálních požadavků ve smyslu: „Umíte FIFO, jak vystavím fakturu, proč je to okénko napravo a ne nalevo, jak udělám výrobní příkaz, apod..

Za optimální však považuji kvalifikované požadavky typu:
-    Jam můžeme společně snížit finanční hodnoty skladů
-    Jak zkrátit výrobní termíny
-    Jak včas a bezobslužně dodat zákazníkovi potřebné informace
-    Jak zajisti, aby moje účetní nemusela pracovat přesčas
-    Jak zajistit, abych mohl schvalovat bez nutnosti přítomnosti na pracovišti
-    Jak včas predikovat rizika či ohrožení, např. reálné náklady x plánované, termín dodání, apod.
-    Jak inovovat naše procesy s cílem snížit našim manažerům vytížení na operativních aktivitách z 90 % na 50 % ve prospěch strategických aktivit.
-    Apod..

Vybíráme ERP
Na závěr si dovolím zakončit radou, pramenící z mé téměř 15leté zkušenosti v oblasti ERP ve výrobních společnostech. Pokud se rozhodnete zavádět do vaší společnosti nový ERP systém, zaměřte se primárně na tyto oblasti:
1)    Nejprve identifikujte a detailně analyzujte aktuální problémy, s kterými se vaše společnost v oblasti řízení potýká.
2)    Hledejte, definujte přínosy, které vyřešení uvedených problémů vygeneruje. Tj. jaká přidaná hodnota / užitek vám vyřešení problému přinese jak po finanční, personální, časové, či komunikační stránce apod.
3)    Zajistěte si dostatečnou personální připravenost na straně implementačního týmu.
4)    Pečlivě vybírejte nejenom ERP, ale především jeho dodavatele. Zajímejte se nejenom o reference, ale také o kvalitu implementačního týmu na straně dodavatele, finanční stabilitu dodavatele a pečlivě vnímejte jeho přístup a zájem ve fázi presales. Je cílem dodavatele prodat vám SW, nebo společně identifikovat slabá místa, potřeby a přínosy řešení. Sebevíce kvalitní ERP systém nesplní svůj účel, pokud není dobře naimplementován a dostatečně rozvíjen včetně souvisejících služeb.

Univerzální řešení pravděpodobně neexistuje (i když se vás možná někdo bude občas snažit přesvědčit, že právě to jeho je takovýto případ), ale optimální lze s vynaložením určité snahy najít, nebo se k němu přinejmenším přiblížit. Důvod je nasnadě: Každá společnost je prostě svým způsobem unikátní a jejich požadavky na organizaci a řízení práce také. Z tohoto hlediska je také k výběru a implementaci ERP nutné přistupovat. Pokud tuto skutečnost nevnímá zadavatel a nerespektuje dodavatel, je malá pravděpodobnost, že se ERP stane nástrojem generujícím přidanou hodnotu, ale zůstane pravděpodobně pouze na úrovni obslužního SW.

Ing. Lukáš Ontl
Produktový manažer systémů HELIOS
Asseco Solutions, a.s.
 

 
Publikováno: 31. 8. 2015 | Počet zobrazení: 2513 článek mě zaujal 480
Zaujal Vás tento článek?
Ano