asseco Aimtec murr

CNG ve službách červených ještěrek

Stlačený zemní plyn (CNG) je v současné době řazen mezi nejperspektivnější paliva. Pohon na CNG přináší finanční úspory, spolehlivost a zároveň je šetrný k životnímu prostředí. Neuplatňuje se však jen v silniční dopravě. Jeho výhody oceňují i výrobci a uživatelé manipulační techniky, konkrétně vysokozdvižných vozíků. V Česku takových jezdí už stovky a jejich počty rychle přibývají.

 

Společnost Linde Material Handling (Linde MH) je příkladem využití CNG ve všech směrech - je jednak výrobcem vysokozdvižných vozíků poháněných motory na toto palivo, jednak provozovatelem flotily služebních vozů na CNG a také uživatelem vlastní plnicí stanice na stlačený zemní plyn.
Vysokozdvižné vozíky s pohonem na CNG nabízí Linde MH už od roku 2005, a za tu dobu se staly významnou součástí nabídky jejího produktového portfolia. Kromě jiného přinesly i cenné rozsáhlé zkušenosti i s instalací plnicích stanic. V nabídce Linde MH je v současné době hned několik modelů vysokozdvižných vozíků na stlačený zemní plyn, které výrobce charakterizuje jako nejúspornější vysokozdvižné vozíky na trhu - jde o čelní vysokozdvižné vozíky H 14 – H 20 s nosností od 1,4 do 2 t a jejich výkonnější bratříčky H 25, 35 a řady H 40 – 50 zabírající pracovní rozsah od 2,5 do 5 t. Firma je však schopna „zařídit“ i velké vozíky s nosností až 8 t, i když nejsou ve standardní nabídce české pobočky, pokud zákazník projeví zájem o takovouto extrémní nosnost.
Linde MH nejen dodává manipulační techniku na CNG a zajišťuje její servis, ale v rámci CNG projektů může fungovat i v roli generálního dodavatele a zajišťuje např. i dodávky plnicích stanic, potřebných při provozování flotily vozíků.

Malá čísla generují velké úspory
Vozíky s CNG pohonem o nosnosti 3 t mají např. spotřebu 2,6 kg stlačeného zemního plynu na hodinu, což je nejen méně, než 3 l nafty, které spotřebovávají jejich nejúspornější dieselové alternativy, ale při cenách tohoto paliva tak mohou klesnout provozní náklady až o polovinu. Náklady jsou v celkovém souhrnu velmi výrazné, zejména u velkých flotil, „kouzlo tkví v malých číslech, které ve finálním součtu představují opravdu přesvědčivé úspory“, konstatuje Martin Petřík, vedoucí oddělení marketingu společnosti Linde MH.
Výsledky, a především právě významné úspory, kterých dosahovaly vozíky Linde MH s pohonem na CNG, se staly i podnětem pro rozhodnutí postavit vlastní plnicí stanici, a modernizovat i flotilu služebních vozů tímto směrem. Plnička je využívána pro plnění pronajímaných CNG vozíků, plnění nových vozíků před expedicí klientům, ale také pro zásobení flotily služebních vozů, což v konečném důsledku znamená ještě větší snižování provozních nákladů. Cena CNG z vlastní plnicí stanice je nižší než na té veřejné a investice do výstavby se vrátí velmi rychle. Ani výstavba samotná není nijak problematická. Výhodou je, že vybudovat vlastní plnicí stanici je možné prakticky kdekoliv, kde je v areálu k dispozici rozvod zemního plynu o dostatečné kapacitě, přičemž její kapacita (a tím i pořizovací cena) je vždy přizpůsobena konkrétním potřebám a může být v případě potřeby díky modulárnímu řešení průběžně rozšiřována. Plnicí stanici určenou pro vysokozdvižné vozíky je tak možné následně použít i pro plnění osobních vozů. Výstavba vlastní plničky je optimálním řešením i v případě, že firma chce být zcela nezávislá na běžné distribuční síti.

CNG kam se podíváš
A když už byla plnička v pražském areálu Linde MH zřízena, bylo jen dalším logickým krokem vybavení firemní flotily služebních vozů automobily právě na tento pohon. Volba padla na značku Volkswagen, která má ve své nabídce výběr několika typů vozidel na CNG využitelných pro různé účely. Ve službách české pobočky Linde MH tak nyní jezdí celkem 35 vozů na CNG, které firma pořizovala postupně od poloviny roku 2012. Firemní flotila aktuálně čítá 19 vozů VW Touran, 5 vozů VW Passat, 6 vozů VW Golf, 2 vozy VW Caddy a 3 zástupce nejmenšího modelu VW up! Pořízení dalších vozů na CNG firma dále plánuje - do roku 2016 by měla jezdit na plyn více než polovina služebních vozidel.

Čísla předčila očekávání
I když, jak přiznává Martin Petřík, ne všichni zaměstnanci měli zpočátku k rozšíření firemního autoparku o CNG vozy důvěru, zejména z obavy, že síť plnicích stanic zatím není tak hustá, aby nemuseli spoléhat jen na podnikovou plničku, tyto pochybnosti se časem rychle rozptýlit, a z firemního pohledu přinesl tento krok jednoznačně pozitivní výsledky - čísla ostatně hovoří sama za sebe.
Na dojezdy k CNG plničkám absolvují na benzín pouze necelých 5 % (4,8 %) ze souhrnného počtu najetých kilometrů - a těch mají za sebou jejich řidiči už více než dost. Ve druhé polovině loňského roku měly CNG vozy Linde MH na tachometrech už milion najetých kilometrů a letos k nim přibyl další milion.
Firemní flotila služebních vozů spotřebovala už přes 100 tun CNG a celkové úspory firma vyčísluje na více než 1,25 mil. Kč. Průměrný náklad firemní flotily na jeden kilometr činí 1,33 Kč, což představuje úspory ve srovnání s většinou nejúspornějšími diesely od cca 40 do 70 haléřů za ujetý kilometr. „Tyto úspory jsou ale vyčísleny pro ceny u veřejných plnicích stanic. Pokud se firma rozhodně zřídit si vlastní plnicí stanici, může být snížení nákladů na PHM ještě výraznější, protože v praxi se ukázalo, že 1 kg CNG je možné při použití vlastní plnicí stanice vyprodukovat za cenu 16-20 korun za kilogram, zatímco u veřejných plnicích stanic je obvyklá cena 25-26 Kč za kilogram,“ říká Jindřich Kotyza, ředitel a jednatel Linde MH Česká republika.
Oproti dieselovému vozu se spotřebou nafty 5,5 l na 100 km může vůz na CNG se spotřebou 5 kg CNG (což je třeba případ motoru 1,4 TSI) ušetřit při běžných cenách těchto paliv 70-120 Kč na 100 km (v závislosti na typu vozu, stylu jízdy řidiče apod.). U referentských vozů na CNG, které např. najezdí za rok zhruba 40 000 km se tak v praxi úspora na nákladech za pohonné hmoty pohybuje v reálných podmínkách za toto období kolem 25-30 000 Kč, úspory jsou tím vyšší, čím více vozů flotila zahrnuje.
Pokud firma využívá ve svých provozech také vysokozdvižné vozíky, úspory se s přechodem na CNG ještě dále zvyšují, a vyplatí se zřídit vlastní plnicí CNG stanici, čímž lze dosáhnout ještě výraznější snížení provozních nákladů, vzhledem k tomu, že ceny stlačeného zemního plynu pro větší, podnikové odběratele jsou nižší, než za jaké tankuje běžný spotřebitel u veřejných plnicích stanic. Pohon na zemní plyn může zajistit snížení provozních nákladů na manipulační techniku o 50 % i více.
Jak ukazuje příklad Linde MH, roční provoz CNG flotily vozíků i vozidel ukázal, že původní projekce úspor ve výši 35 % byla spíše opatrná, a reálné úspory nákladů na pohonné hmoty dosahují oproti předchozímu stavu ve skutečnosti dokonce až 65 %! Investice 2,3 mil. Kč do vlastní plničky se firmě tedy vyplatila.

Vlastní plnicí stanice: Kdy se vyplatí?
Rozhodujícím faktorem pro investici je samozřejmě rozsah flotily, která bude plnicí stanici využívat. Pro menší firmy disponující jedním až třemi vozy může stačit i základní varianta s jedním kompresorem, která začíná na necelých 150 tisících Kč, což je zpravidla méně než polovina ceny vozidla na CNG. Pro potřeby větších firem se zhruba 5 - 10 a více vozy už je potřeba počítat s většími stanicemi s několika kompresory, jejichž výstavba se pohybuje v řádech několika set tisíc Kč. Pokud by měla stanice obsluhovat flotilu v řádu desítek vozidel a vysokozdvižných vozíků, vyžádá si to zřízení velké výkonné CNG plnicí stanice s rychlými kompresory, kde je nutno počítat už s investicí přes milion Kč (obvykle 2 - 3 mil. Kč). Návratnost těchto větších projektů však bývá díky odpovídajícím vysokým úsporám na nákladech za pohonné hmoty relativně rychlá (1 - 2 roky). Další výhodou v tomto případě je, že oproti tzv. pomalým plnicím stanicím využívaným spíše k doplnění nádrže přes noc během několika hodin, zde probíhá v časech srovnatelných s běžným tankováním.
Základem pro rozhodování by měly být samozřejmě důsledná a detailní analýza a nákladový propočet: Kolik km najezdí služební vozy ve firmě? Vyplatí se investice, pokud by náklady na PHM klesly ve srovnání s naftou zhruba o polovinu, resp. o 40 - 60 %? Pokud firma provozuje vysokozdvižné vozíky, platí u nich to samé: jaké prostředky vynakládá provozovatel na pohonné hmoty? Má k dispozici dostatečně dimenzovanou plynovou přípojku? A ve finále může hrát roli i ekologický aspekt - pozitivní image u zákazníků je také cenným bonusem. O více než třetinu nižší emise ve srovnání s naftou a téměř o 95 % menší CO2 než u benzínových motorů je rovněž přesvědčivý argument pro přechod na CNG.

CNG (nejen) pro vozíky
Pro provozovatele s 5 vysokozdvižnými vozíky ve dvousměnném provozu s ročním nájezdem do 7500 motohodin je obvyklé použití stanice se dvěma kompresory a tlakovými zásobníky o objemu 500 - 600 l. Náklady na pořízení takové stanice se pohybují od 350 000 do přibližně 850 000 Kč.
Pro zákazníka s 10 vysokozdvižnými vozíky ve dvousměnném provozu s ročním nájezdem do 15 000 motohodin je obvyklé použití stanice se čtyřmi kompresory a tlakovými zásobníky o objemu 800 - 900 l. Náklady na pořízení takové stanice se pohybují od cca 1 100 000 Kč do přibližně 1 350 000 Kč (náklady v uvedených příkladech jsou počítány bez započtení stavebních úprav, plynové a elektrické přípojky).
 

 
Publikováno: 31. 8. 2015 | Počet zobrazení: 2523 článek mě zaujal 466
Zaujal Vás tento článek?
Ano