asseco Aimtec murr

Peugeot Partner: nejen užitečný pomocník

Pro letošní rok připravilo české zastoupení značky Peugeot ve svém portfoliu několik zajímavých premiér. Mezi jinými také inovované modely Partner Tepee a užitkovou verzi Partner. Oba modely nabízejí moderní prvky výbavy a úsporné, přitom výkonnější motorové jednotky splňující emisní normu Euro6. Kdo se již jednou setkal s těmito modely, pak ví, že jejich devizou je spolehlivost, flexibilita a velké modularita. 

 

Podívejme se ale nejdřív do historie těchto modelů, abychom si vytvořili obrázek, jakou cestou musela vozidla projít, než si získala oblibu a uznání nejen řemeslníků a malých živnostníků, ale i mladých rodin.

Ohlédnutí do historie
Předchůdce řady Partner, model Type 13, teda spíše „pradědeček" těchto užitkových modelů, se začal vyrábět od roku 1895. Šlo o malou a lehkou dodávku, tehdy označovanou jako „rozvážkový dostavník“. Tento první užitkový model byl poháněn dvouválcovým dieselovým motorem do V značky Daimler a propojen byl se čtyřrychlostní řetězovou převodovkou. Kola byla s celogumovým ráfkem nebo s plášťovými pneumatikami Michelin. Jelikož se ho vyrobilo pouze 5 ks, jeho výroba skončila už v roce 1896.
K užitkovým modelům se francouzská automobilka Peugeot vrací v devadesátých letech, kdy nastartuje ve svém portfoliu zcela novou éru. Počínaje rokem 1994 uvádí postupně na trh novou řadu užitkových modelů pod názvy Boxer, Expert a Partner. Pro značku to byla dobrá volba, díky které se v období mezi rokem 1994 a 2005 podařilo na Evropských trzích zvýšit prodeje o 97 %.
Nejmladším z této kategorie lehkých dodávek a také nejmenším, byl model Partner, s jehož výrobou se začalo v roce 1996 ve výrobním závodě ve Španělsku. Tato první generace nabízela prostor pro náklad až 3 m3 a užitečnou hmotnost 600-800 kg. Druhá generace přišla o 6 let později, v roce 2002, a třetí generace na sebe nechala čekat dalších 6 let. Definici koncepce dodávky obohatila právě druhá a třetí generace, jejíž přepravní kapacita, komfort a modularita byly vždy referencí. Model Partner s jednoprostorovou odolnou karoserií byl právě ten model, se kterým Peugeot slavil obrovské úspěchy po celém světě. Automobilka vycházela vstříc nárokům řidičů z povolání, aby vozidlo bylo efektivní, odolné a prostorné. Celkově se od roku 1996 až do loňského roku prodalo přes 2,4 mil. ks užitkových i osobních Partnerů po celém světě, z toho má evropský trh 70% podíl. Firmy si totiž model Partner volily především kvůli jeho užitným vlastnostem, rozměrům, spolehlivosti a ceně.
Čtyři roky po představení třetí generace, tj. v roce 2012, prodělal Partner facelift a o tři roky později přichází současná omlazovací kůra.

Zpět do současnosti
Nově představený Partner nabízí kromě nových hospodárnějších motorů nový design, variabilnější interiér a vetší možnosti konektivity.
Přední část vozidla je výraznější s dominující maskou chladiče a lvíčkem uprostřed. Lvíček - logo značky, se opět po několika letech přestěhoval z kapoty motoru zpět na masku chladiče, v návaznosti na současný moderní design modelů Peugeot. Robustnost přední části posilují tzv. „záplaty“ na nárazníku (jejich výhodou je snadná výměna při drobné kolizi), v kterých jsou od 2. úrovně výbavy zabudované mlhovky a denní LED světla. K celkovému designu přispěly i nové světlomety.
Řidiči se naskýtá optimální výhled z vyšší pozice sedadla a také díky výškově i podélně nastavitelnému volantu (v tomto segmentu ojedinělé) možnost si i pohodlně nastavit svůj posed. Absencí řadicí páky, která je umístěna na palubní desce v podobě otočného ovladače, se uvolnil prostor pro nohy třetího pasažéra sedícího uprostřed.

Pohony
Všechny motory nové generace splňují emisní normu Euro6. V první fázi jsou k dispozici tři motory: 1,6 VTi 72 kW, 1,6 HDi 55 a 66 kW. V příštím roce se objeví také dieselové agregáty 1,6 BlueHDi ve výkonovém spektru od 55 do 88 kW, jejich spotřeba a emise CO2 dosáhnou o 15 % nižších hodnot než u předchozích motorů. Navíc, co jistě ocení profesionální řidiči, doplňování aditiva AdBlue je sladěno s intervalem servisních prohlídek.
Celkovou nabídku pracanta jménem Partner doplňuje ještě elektrická verze Electric o výkonu 49 kW a dojezdem 170 km. Výrobce poskytuje nyní na elektrické hnací ústrojí a baterii záruku až 8 let nebo 100 000 km.

Bezpečnostní výbava a podpůrné prvky řízení
Pro větší bezpečnost, bude v nabídce nového Partnera, kromě sériové bezpečnostní výbavy, jako jsou ABS, systém podpory brzdění v kritických situacích, systém kontroly stability ESP s protiprokluzovým systémem, nepřímý systém detekce podhuštění pneumatik, také systém Automatického brzdění ve městě v případě rizika srážky (jako příplatková výbava u 2. úrovně výbavy, od prosince 2015). U 2. úrovně výbavy je v sériové výbavě tempomat a omezovač rychlosti. Za příplatek lze pořídit zadní i přední parkovací senzor nebo couvací kameru.

Příkladní modularita a flexibilita
Pro nejrůznější potřeby firemní klientely je v nabídce několik verzí karoserie. Na výběr jsou dvě délky L1 438 cm a L2 463 cm, dále verze s větší kabinou se sklopitelnou lavicí ve 2. řadě a kabina s platformou určená pro karosářské přestavby.
Partner nabízí jeden z největších objemů nákladového prostoru v segmentu. Verze L1 má kapacitu 3,3 m3 při užitečné délce 180 cm, delší verze L2 poskytuje objem 3,7 m3 a užitečnou délku 205 cm. Kapacita nákladového prostoru se díky multifunkční lavici Multiflex zvětšuje na 3,7 m3 ve verzi L1 s užitečnou délkou 300 cm a na 4,1 m3 ve verzi L2 s užitečnou délkou 325 cm.
Užitečná šířka 162 cm spojená s šířkou u podběhů kol 123 cm umožňuje naložit do v krátké verzi L1 dvě europalety (120 × 80 cm). Nakládání usnadňují zadní dvoukřídlé asymetrické dveře, které se otevírají do úhlu 180°. Užitečná hmotnost se pohybuje od 625 kg do 890 kg u L1 a do 750 kg u L2, což je jeden z nejlepších výsledků ve své kategorii.
Užitkový Partner má v nabídce dvě úrovně výbavy: Access a Active, k dispozici je i verze Polocombi. Za příplatek je u obou verzí možnost úprav na míru prostřednictvím dvou paketů.
Jak už jsem psal na začátku, ve výrobě nebyla pouze užitková verze Partner, ale také osobní Partner Tepee. O něm blíže v následujícím čísle. /kos/
 

 
Publikováno: 6. 10. 2015 | Počet zobrazení: 2427 článek mě zaujal 470
Zaujal Vás tento článek?
Ano