asseco Aimtec murr

Automatizace a řízení skladů

V dnešní době existuje několik typů skladů z hlediska řízení procesů a sofistikovanosti. Při rozhodování o tom, zda automatizovat manipulaci s materiálem, je důležité zvážit všechny výhody a nevýhody automatizace a zejména porovnat návratnost investice.

 

Neřízený sklad
Jde o sklady, kde není žádný skladový systém nebo pokud je, tak slouží především jako databáze uložených položek. Tyto sklady nejsou nijak řízené a nemají stanovené procesy, základní principy jsou dodržované v míře schopnosti odpovědných pracovníků. 
Výběr techniky v těchto skladech je různorodý, skladování probíhá na ploše nebo v širokých regálových uličkách. Jedná se především o provozy s menší rozlohou a obrátkovosti, které primárně nejsou nucené optimalizovat. Typicky tyto sklady „stojí“ na pracovnících skladu, kteří jsou jedinými strůjci úspěchu nebo neúspěchu.

Řízený sklad
V tomto typu skladu je využit skladový systém, který již řídí procesy podle předem nadefinovaných pravidel a logiky provozu (FiFo, LiFo, expirace, šarže, ABC analýza, JiT, JiS, …), a jsou schopné velkou měrou ovlivnit efektivitu, rychlost a přesnost práce. V případě začlenění řízení procesů je vždy nutné zvolit model vyhovující nárokům na provoz.
Vybavení skladů bývá optimalizováno pro maximální využití strojů vhodných do úzkých uliček (vozíky s bočně sedícím řidičem STILL FM-X nebo pro systémové vozíky STILL MX/GX). Pracovníci skladu jsou vybaveni přesnou informací o následujících krocích, ať už ve formě výdejového papírového protokolu, nebo přímo skrze terminály spojené se skladovým systémem. Stále více se dostávají do popředí pro tyto sklady sofistikovanější systémy řízení jako pick-by-voice nebo pick-by-light. Výhodou je odebrání procesního rozhodování z pracovníka skladu, který se více může soustředit na samotný úkol. 
Poloautomatický sklad - Jde o speciální druh řízeného skladu, kde jsou systémové vozíky naváděné na přesnou pozici ve spojení se skladovým systémem. Řidič zde slouží především jako kontrolní prvek, i přesto má však plnou kontrolu nad vozíkem a může kdykoli do procesu v případě nutnosti zasáhnout. Procesní požadavky na řidiče jsou díky tomu minimalizované, manipulant se může plně věnovat řízení stroje. Systém sám optimalizuje trasy a pořadí vyřizování zadaných úkolů.
Firma STILL je v této oblasti průkopníkem a se svými systémovými vozíky MX-X s poloautomatickým řízením (nebo také skladovou navigací) pomocí systému Optispeed 4.0 je schopna dosahovat maximálních výkonů a přesnosti. Jako jediný dodavatel manipulační techniky na trhu používá technologii kalibrace pomocí laserů, která umožňuje vynikající přesnost. Ve srovnání s klasickou technologií RFID je přesnost více než dvojnásobná.
Automatické sklady - jsou nejvíce sofistikovanou formou skladování. Možností, jak automatizovat a co vše využít, je mnoho: automatické systémové vozíky a manipulační technika, dopravníkové systémy, posuvné regály, sila, atd. Ve valné většině provozů se jedná o spojení vícero technologií v jeden fungující celek.

Modelový příklad jedné palety procházející tímto skladem
Paleta přijede na rampu, kde je vyložena na příjmovou pozici. Po ukončení vykládky je systému předána informace o možnosti započít příjem. Automatický vysokozdvižný vozík STILL EXV postupně palety odebírá a předává na kontrolní a příjmové stanoviště, které jsou součástí dopravníkového systému. Zde se provede kontrola rozměrů a váhy, a příjem pomocí unikátních identifikačních štítků, které má každá paleta již od dodavatele. V případě nesouhlasu (např. špatný štítek, nečitelný, jiná váha nebo rozměry, atd.) je paleta převezena na manuální kontrolu člověkem. Pokud je vše v pořádku, systém řízení skladu zvolí lokaci pro uložení a předá pokyn dopravníku, kterým je paleta odvezena na požadovanou vstupní pozici do regálového systému. Zde se o další manipulaci postarají automatické systémové vozíky STILL MX-X, které zaskladní paletu na příslušnou pozici.
Ve chvíli, kdy je vytvořen požadavek na výdej, je paleta přesunuta vozíkem MX-X na výdejovou pozici. Dopravník tuto paletu převeze na výstupní místo, kde je paleta pomocí hydraulického manipulátoru párována s paletovým podvozkem a připravena na výdej na linku. Obsluha tzv. nádraží pro automatické tahače STILL CX-T se čtveřicí E-rámů zasune podvozky do jednoho z rámů. Aby nedocházelo k chybám, jsou všechny palety při předávání na rámy kontrolovány pomocí optických bran a spárovány s jednotlivými rámy. Obsluha pak jen potvrdí, že je vše naloženo a tahač se vydá na cestu.
Na výrobní hale má tahač předdefinovaná stanoviště, na kterých zastaví a čeká na vyložení požadovaných palet. Ty jsou z důvodu eliminace chybného odebrání osvětleny zeleným světlem. Po dokončení se tahač vrátí do skladu na nádraží a čeká na další pokyny.

Výhody automatizace:
- odstranění lidského faktoru,
- automatizace klasických vozíků => systém STILL Dual Use – možno kdykoli ovládat manuálně jako klasický neautomatizovaný vozík,
- 100% přesnost,
- ideální pro opakující se činnosti, nebezpečných/náročných pracovních podmínek (nízké/vysoké teploty, provozy s nízkým osvětlením, nebezpečné materiály),
- pracuje 24 hodin denně, 7 dní v týdnu,
- maximální transparentnost operací,
- minimalizace nákladů na lidské zdroje a bezpečnostní vybavení pracovníků,
- minimalizace nákladů na osvětlení a vytápění,
- střednědobá návratnost investic.

Nevýhody automatizace:
- nižší špičkový výkon,
- nižší flexibilita v rámci globálních změn,
- vyšší pořizovací náklady,
- pouze pro vnitřní provoz.
 

 
Publikováno: 3. 11. 2015 | Počet zobrazení: 2858 článek mě zaujal 444
Zaujal Vás tento článek?
Ano