asseco Aimtec murr

Budou nám elektromobily dobíjet roboti?

Pod názvem „e-smartConnect“ představil Volkswagen plně automatizovaný systém rychlého nabíjení pro novou generaci elektromobilů vyvíjený ve spolupráci s firmami Bosch a Kuka, který by mohl sehrát významnou roli právě v kombinaci s inteligentním automatizovaným parkováním (Valet Parking).  

 

Systém v principu počítá hlavně s dobíjením indukční metodou, ale vzhledem k tomu, že nová generace elektromobilů bude vybavena akumulátory s vysokou kapacitou, které umožní podstatné zvýšení jejich dojezdu, budou pro rychlé nabíjení těchto zásobníků energie potřebné velmi vysoké nabíjecí výkony od 80 až do 150 kW. Toho lze dosáhnout s technikou rychlého nabíjení stejnosměrným proudem. Toto řešení však vyžaduje kabely s velkým průměrem, které právě kvůli jejich vyšší hmotnosti, větší tloušťce a menší ohebnosti činí manipulaci s nimi poměrně obtížnou – tedy aspoň pro člověka, zatímco pro robota by už nemělo představovat zásadní překážku. Cílem vývoje systému e-smartConnect je proto automatické zapojení rychlonabíjecího konektoru DC do zásuvky vozidla, což v kombinaci s automatizovaným parkováním zajistí minimální časovou náročnost a vysoký komfort a bezpečnost ovládání.
Automatizovaný proces rychlonabíjení začíná komunikací mezi vozidlem a nabíjecí stanicí, kdy elektromobil předá nabíjecí stanici své identifikační údaje, zatímco opačným směrem jsou přeneseny údaje o cílové poloze pro automatické parkování. Pro dosažení nezbytné přesnosti zaparkování vozu – nabíjecí zásuvka vozidla se musí nacházet v cílové oblasti o rozměru 20 x 20 cm – tak lze kromě příslušných zařízení okolní infrastruktury používat i asistenční systémy vozidla. Připojení rychlonabíjecího konektoru k vozidlu je prováděno prostřednictvím kabelu, který vyžaduje minimální ovládací síly, a lehkého robota Kuka „LBR iiwa“, který díky sedmi osám pohybu a integrovaným senzorům točivého momentu zasune vidlici do zásuvky citlivě a s maximální přesností - kamera na podávacím rameni robota určuje polohu nabíjecí zásuvky s přesností na 1 mm. Robot uchopí konektor DC ve stojanu a zapojí jej do nabíjecí zásuvky, poté se automaticky posune dál, aby obsloužil další elektromobily. Jakmile je nabíjecí proces ukončen, dostane robot povel k odpojení konektoru DC, po jeho vysunutí ze zásuvky vůz automaticky opustí parkovací místo a uvolní nabíjecí stanoviště pro další vozidlo.
Systém je předurčen pro použití ve veřejném prostoru, protože technologie e-smartConnect dokáže celý proces monitorovat a vyloučit jakýkoli nebezpečný kontakt mezi robotem a člověkem a zajišťuje tak bezpečnou spolupráci mezi nimi, bez nutnosti dodatečných bezpečnostních bariér.

Automatizace ve stylu VW
Volkswagen má s vývojem podobných systémů už dlouholeté zkušenosti - VW  Touareg s označením „Stanley“, upravený ve spolupráci s kalifornskou Stanfordovou univerzitou a výzkumnou laboratoří VW Electronics Research Laboratory (USA), na automatizovanou mobilní laboratoř, zahájil cestu k autonomní jízdě již v roce 2005, kdy zvítězil v soutěži „Grand Challenge“. Již o dva roky později vyjel do ulic v rámci soutěže „Urban Challenge“ pro automatizovaná vozidla VW Passat „Junior“, který v náročném testu zvládnutí městského provozu získal druhé místo, a ještě téhož roku představila automobilka další dva výzkumné vozy Passat s pracovními označeními PAUL a iCar. První z nich - PAUL - prezentoval stejnojmenný systém tzv. inteligentního parkovacího asistenta, umožňujícího vozu zajet bez jakéhokoli přispění řidiče (Parkt Automatisch Und Lenkt – neboli „parkuje automaticky a řídí“) na příčné parkovací místo. iCar (inteligent Car), byl pro změnu určen k otestování inteligentního vozidla s automatizovaným udržováním bezpečného odstupu od vozidla vpředu a brzděním, zastupujícího řidiče při řízení v popojíždějící koloně či monotónní jízdě na dlouhé vzdálenosti. Dalším významným milníkem byl letopočet 2011, kdy VW představil malý užitkový elektromobil „eT – follow me!“ určený např. pro doručovací služby, kdy řidič obchází např.  různé adresy v ulici od domu k domu a doručuje zásilky, zatímco „eT“ s ostatními zásilkami jej následuje, nebo čeká na místě, než si ho řidič elektronicky přivolá k sobě. V témže roce 2011 vyvinul Volkswagen jako jeden z partnerů výzkumného projektu Evropské komise „HAVE-IT“ (Highly Automated Vehicles for Intelligent Transport – vysoce automatizovaná vozidla pro inteligentní dopravu) i „dočasného autopilota“ pro model Passat Variant, umožňujícího v závislosti na jízdní situaci, okolí a stavu řidiče a systému zajistit nejvyšší možný stupeň automatizace při jízdě na dálnici a silnicích tohoto typu.

Kovový had z laboratoří Tesly
VW není jedinou automobilkou, která pracuje na automatizovaném dobíjení elektromobilů. Další takovýto systém představil (zatím jen na prezentačním videu bez detailnějších informací – viz http://twitter.com/teslamotors) jejich hlavní výrobce: americká firma Tesla Motors. Její zakladatel Elon Musk již dříve oznámil, že Tesla Motors vyvíjí nabíječku, která bude schopná se sama zapojit do poblíž zaparkovaného auta. Dobíjecí chapadlo připomíná kovového hada, které je schopno samo najít, ve vozidle zaparkovaném vedle dobíječky, příslušnou zdířku, připojit se k ní a začít vůz nabíjet.

 

 
Publikováno: 9. 11. 2015 | Počet zobrazení: 2039 článek mě zaujal 422
Zaujal Vás tento článek?
Ano