Kosmické piáno – sólo pro částice a orchestr
Na letním jazzovém festivalu ve švýcarském Montreux zazněl letos i unikátní koncert: jazzový pianista Al Blatter využil neobvyklý nástroj - kosmický klavír vyvinutý fyziky v evropském Středisku jaderného výzkumu (CERN). Přístroj pracuje s daty generovanými na základě kosmického záření, která prezentuje v podobě hudby. Jde o nejnovější tvůrčí způsob využití částic - sonifikace, při kterém se hrubá data převedou na zvuk. Vždy, když částice prochází detekční podložku na přístroji, je výsledkem nota a záblesk světla. Kosmický klavír je výtvorem fyzika Artura Fernandeze a jeho spolupracovníka Guillerma Tejedy, s použitím komponent z experimentu ALICE. Nejde však o první pokus interpretovat “kosmickou hudbu”. U příležitosti 60. výročí své existence, představil CERN loni projekt LHC Chamber Music, v němž vědci hrající na harfu, kytaru, dvoje housle, klávesnice, klarinet a flétnu provedli skladbu na základě údajů ze čtyř hlavních experimentů ve velkém urychlovači LHC (Large Hadron Collider). NASA už také před mnoha lety vydala unikátní nahrávku Symfonie planet, pořízenou ze záznamů kosmické sondy Voyager předtím, než opustila naši Sluneční soustavu, převedených do spektra slyšitelného lidským sluchem. Hudba byla generována použitím dat z prstenců Saturnu, Northern Lights, slunečního větru, kosmického mikrovlnného záření na pozadí infrazvukových "hlasů" sopek, a černých děr, a dalších kosmických jevů. Před několika lety vytvořil britský skladatel Alexis Kirke duet mezi živou houslistkou a radioaktivními subatomárními částicemi produkovanými uvnitř mlžné komory. A nejnovější je aktivita NASA v podobě vysílání streamového internetového rádia, kde si můžete poslechnout živou sonifikaci surových dat nazvanou CRaTER (Cosmic Ray Telescope for the Effects of Radiation), neustále převádějící data z mise Lunar Reconnaissance Orbiter do hudby.