asseco Aimtec murr

Kompozitní novinky pro automobilky

Efektivní řešení pro automobilový průmysl prezentovala na podzimní výstavě Composite Europe ve Stuttgartu firma Henkel. Mezi představenými novinkami byly mj. i konstrukční díly, jako jsou lehké listové pružiny vyrobené za použití vysokotlakého přenosu vstřikované pryskyřice HP-RTM (High-Pressure Resin Transfer Molding).  

 

Značka Loctite firmy Henkel je obvykle asi nejvíce spojována s řadou spotřebitelských a průmyslových lepidel, které se dnes stále více používají i v automobilovém průmyslu pro lepení lehkých materiálů. Zejména v oblasti moderních lehkých konstrukcí karosérie mohou lepené spoje nahradit tradiční svařované a nýtované spoje na odlišných podkladech. Pomáhají také ke snížení hluku, těsnění mezer a vyhlazení kolísání výkonnosti.
Nejde však jen o lepidla. Portfolio značky zahrnuje i průlomové produkty pro použití v podobě pryskyřicové matrice ve vysoce výkonných kompozitech, které nacházejí stále rozsáhlejší uplatnění v konstrukčních prvcích automobilových komponentů, jako součásti karoserie, vnější přelakovatelné částí, jako jsou střechy a podvozek a prvky hnacího řetězce, včetně kol a hnací hřídele.

Pružiny (nejen) pro Volvo
Vlajkový produkt firmy Henkel, Loctite MAX 2 - dvousložkový systém polyuretanové kompozitní pryskyřicové matrice - umožnil firmě Benteler-SGL, specializující se na automobilové kompozity, vyvinout vysoce inovativní RTM listové pružiny vyztužené skleněnými vlákny, které se uplatnily např. i u modelu SUV Volvo XC90.
Kompozitní listová pružina vyráběná s využitím procesu RTM, která se používá místo tradičních pružin z ocelových svitků pro zavěšení zadních kol, umožňuje ve srovnání s tradiční variantou masivní úsporu hmotnosti 4,5 kg, což znamená průlom v těchto aplikacích. Kompozitní listové pružiny mají ale i řadu dalších výhod, např. odstranění spirálových pružin a podvozkové vzpěry znamená, že osa vyčnívá méně do zavazadlového prostoru, takže je k dispozici větší nákladový prostor.
Výrobní systém instalovaný u firmy Benteler-SGL, který používá nástroj pro vícenásobné dutiny, je určen pro výrobní výkon přes 100 000 ks za rok.

Zpracovatelnost pro krátké cykly
Loctite MAX 2 vyniká extrémně rychlým vytvrzením a vysokou flexibilitou a houževnatostí. To umožňuje výrobu vysokorychlostních kompozitů s vynikající životností a druhy vlastností, které jsou požadovány v automobilovém průmyslu.
Polyuretanový systém MAX 2 má velmi nízkou počáteční viskozitu, která umožňuje rychlé vstřikování pryskyřice do formy a vynikající penetraci mezi pevně zabalená výztužná skleněná vlákna. Jakmile se vstříkne do formy, působí velmi rychle, mnohem rychleji než standardní epoxidové pryskyřice. Pro vytvarování a vyjmutí z formy stačí extrémně krátké časy - zhruba minutu na jednu část.
Při použití má pružnost a houževnatost systému MAX 2 pozitivní vliv na únavové vlastnosti kompozitů pod zatížením, a to i při vystavení širokému rozsahu různých teplot a působení vlhkosti, oleje nebo jiných médií. Listová pružina je např. vystavena neustálému dynamickému namáhání, když je vůz v pohybu. Loctite MAX 2 zajišťuje i za těchto velmi nepříznivých podmínek velmi dlouhou životnost součásti.
 

 
Publikováno: 15. 3. 2016 | Počet zobrazení: 1940 článek mě zaujal 441
Zaujal Vás tento článek?
Ano