rossleor asseco murr

Umění dobře zabalit: od krabičky po kontejner

I když pod pojmem „obal“ se většině lidí asi vybaví ozdobný papír na dárku, či klasická kartonová krabice, obaly, stejně jako materiály používané pro jejich výrobu a s nimi spojený průmysl jsou ve skutečnosti opravdová věda a prochází i různými vývojovými trendy, vysvětluje Mgr. Gabriela Fabianová MBA, Country manažerka společnosti RAJAPACK s.r.o.  

 

Mění se nějak výrazně používání obalů v čase? Jen krabice už dnes asi nestačí, nové produkty si vyžadují i specializovaná balení...
Ano, to máte pravdu. Klasické klopové krabice sice pořád patří k velmi často používaným balením, ale postupně vzrůstá také poptávka po speciálních obalech, jako jsou např. krabice s automatickým dnem pro rychlé složení kartonu, výškově nastavitelné krabice Varia pro nastavení velikosti obalu dle rozměru baleného produktu, což uspoří výplňový materiál atd. Častěji jsou poptávány zásilkové obaly na dotykové tablety či jiné úzké předměty, které daleko spolehlivěji ochrání citlivé hrany vložených výrobků než běžné krabice. Zákazníci kladou daleko větší důraz na urychlení procesu balení a snížení dodatečných nákladů než tomu bylo v minulosti. Světovým trendem, který se objevuje i v požadavcích našich zákazníků, je dlouhodobá udržitelnost a ochrana životního prostředí prostřednictvím eko obalů. S tímto aspektem se nejčastěji setkáváme u firem, které mají mateřské společnosti v zahraničí, kde jsou již řadu let implementovány zásady environmentální politiky. Proto jsme do sortimentu začlenili řadu ekologických produktů, které jsou šetrné k přírodě, recyklované, recyklovatelné či jsou vyrobeny v souladu s ekologickými zásadami lesního hospodářství. Společnost RAJAPACK disponuje navíc certifikací dle ISO 14001 v rámci systému environmentálního managementu.

Jak závisí např. výběr a použití vhodného druhu obalu pro různé typy dopravy apod.?
V otázce používání se promítá celá řada faktorů. Výběr vhodného obalu zásadně ovlivňuje bezpečnost vloženého produktu v průběhu celého přepravního procesu. Hlavní roli hraje především typ baleného výrobku - jeho hmotnost, odolnost a citlivost vůči vnějším nepříznivým vlivům, které na něj mohou působit při transportu. Klopové krabice jsou např. k dispozici ve třech typech: třívrstvé pro lehčí předměty do cca 30 kg, 5vrstvé pro křehčí zboží či produkty do 70 kg nebo extrémně zatížitelné 7vrstvé obaly, které jsou ideální pro export, zasílání nebezpečných látek nebo jsou určeny pro dlouhodobé skladování. Dalším prvkem, který ovlivňuje rozhodnutí o selekci obalu je typ přepravy. Čím náročnější jsou podmínky při transportu, tím je nutno zohlednit vyšší počet vln lepenky. Sedmivrstvé krabice mají např. vynikající pevnostní vlastnosti. Díky tomu jsou ideální pro dlouhodobou přepravu v náročnějších podmínkách (časté přeskladňování, hrubá manipulace, vlhkost, nárazy, penetrace atd.) či export všemi typy dopravních prostředků. Pro silniční či železniční dopravu jsou vhodné lepenkové kontejnery, dřevěné bedny se používají pro leteckou přepravu, překližkový kontejner doporučujeme v případě transportu lodí atd.

V současnosti jsou hodně preferovány recyklovatelné nebo biologicky rozložitelné obaly, které nezatěžují životní prostředí. Jaké materiály se pro takovéto obaly používají?
Ekologické obaly na www.rajapack.cz jsou vyrobeny z obnovitelných surovin, kterými jsou papír nebo lepenka. Díky tomu dochází ke snížení spotřeby surovin a zároveň k minimalizaci produkce odpadů. Prostřednictvím recyklace papíru či lepenky se z 1x použitého obalu vyrobí nový další produkt. Papír můžeme recyklovat až 6x a lepenku dokonce až 10x, což v konečném výsledku více než pozitivně ovlivňuje ochranu životního prostředí. V Evropě je již recyklováno více než 72 % papíru a lepenky, takže díky osvětě a vývoji by toto číslo mohlo rok od roku narůstat. Díky recyklaci a trvale udržitelnému obhospodařování lesů došlo např. od roku 1950 k 30% nárůstu lesních porostů v Evropě. Celkově patří evropský papírový průmysl mezi světovou jedničku v oblasti recyklace, takže další vývoj se i v budoucnosti očekává především z našeho kontinentu.

Na jedné straně jsou tu požadavky na maximální standardizaci a unifikaci kvůli snížení logistických a distribučních nákladů, na druhé straně roste zájem i o specializované, personalizované produkty (potisky, formáty apod.) na míru. Jací zákazníci využívají tyto obaly?
Personalizace obalů je dalším významným trendem posledních let. Potisky balení preferují stále intenzivněji především malé a střední firmy, které chtějí touto cestou využít distribuční kanály pro zviditelnění značky společnosti v kompletním expedičním procesu a primárně u konečného příjemce. Dále je potisk ideálním prostředkem pro efektivní ochranu obalu vůči neoprávněné manipulaci nepovolaných osob a případné krádeži - např. firemní pásku s vlastním potiskem na krabici není možné po odlepení tak snadno nahradit běžnou lepicí páskou, aniž by to na kartonu nebylo patrné. Nejčastěji jsou využívány potisky nejen již zmíněné lepicí pásky, ale i potisky krabic či plastových obálek. Různé personalizované či bezpečnostní pásky poptává řada retailových společností a eshopů.

Balení není jen o obalech jako takových, ale i obalové a balicí technice. Jakou roli má tento segment, a do jaké míry může optimalizovaný systém, navržený např. pro potřeby konkrétní aplikace, ovlivnit produktivitu?
Využití vhodné obalové techniky ovlivní především efektivitu a rychlost v kompletním balicím procesu. Díky výkonnému stroji se zvýší produktivita průměrně až o 10-20 %, jelikož nedochází k časovým prodlevám, dojde ke snížení spotřeby aplikovaného obalového materiálu (např. při balení do stretch fólií s pomocí ovinovacího stroje). Díky automatizaci se také sníží procento poškozených produktů, což v konečné fázi ovlivní počet vrácených balíků od nespokojených zákazníků. Při výběru stroje záleží samozřejmě na intenzitě použití. Není pravdou, že balicí stroje jsou relevantní pouze pro velké podniky. Na trhu existuje řada strojů (např. na výrobu papírového či vzduchového výplňového materiálu), které jsou vhodné pro podniky balicí menší až střední počet krabic denně. Společnost RAJAPACK disponuje v sortimentu např. strojem na výrobu papírové výplně PadPak Junior pro nízkou intenzitu spotřeby, model LC pro střední až vyšší intenzitu výroby či PadPak Senior v případě velmi výkonné produkce. To samé platí pro další obalovou techniku a stroje.
 

 
Publikováno: 30. 3. 2016 | Počet zobrazení: 2859 článek mě zaujal 538
Zaujal Vás tento článek?
Ano