asseco Aimtec murr

Vodíkové auto, které si můžete vyrobit sami

Pozoruhodný koncept „lidového“ městského vodíkového vozu představila britská firma Riversimple. Koncepční vůz by však neměl být nástupcem či náhradou současných běžných automobilů, ale má je spíše doplnit. Firma předvedla už i prototyp dvousedadlového mikrovozidla poháněného jedním vodíkovým článkem – do světa se má vydat už příští rok.  

 

Uvnitř vozu, který nese označení Riversimple Urban Car (RUC) je 6 kW palivový článek, který dodává energii čtyřem elektromotorům – každý z nich je umístěn v jednom z kol. Vozidlo o hmotnosti pouhých 351 kg, vyrobené převážně z recyklovatelných kompozitních materiálů, dosahuje rychlosti 80 km.h-1 a jeho dojezdová vzdálenost na 1 kg natankovaného vodíku v malé jednolitrové nádrži představuje zhruba 390 km. To odpovídá produkci 31 g CO2 na kilometr v celém energetickém cyklu, který mj. počítá s výrobou vodíku ze zemního plynu.
Vůz využívá rovněž systém regenerativního brzdění, který ukládá takto získanou energii pomocí sady vysokovýkonných kondenzátorů, tzv. ultrakapacitorů.
Zajímavé jízdní parametry vůz dosahuje nejen díky lehké konstrukci, ale i odděleným systémům pro akceleraci a jízdu. Většina aut spotřebuje na akceleraci zhruba 5 % času, kdy se pohybují po silnici, ale při tom spotřebují 5x více výkonu, než při běžné jízdě. Takže Riversimple rozdělil výrobu energie na tyto dva procesy. Ultrakapacitory zachycují zbytkovou energii z brzdy a využívají ji pro rozjezd - jsou schopny pojmout přes 30 kW energie z regenerativního brzdění a mohou dodávat až 15 kW po dobu 10 sekund, což bohatě stačí pro rozjezd vozu na maximální rychlost. Palivové články samotné tak mohou být využity jen k pohonu vozidla při běžné, energeticky mnohem méně náročné jízdě.
Menší palivové články, absence převodovky a hnacích hřídelí snížily hmotnost vnitřních komponent, vůz má lehčí šasi, což rovněž výrazně pomáhá snížit zátěž motoru, který tím pádem potřebuje méně energie.

Pronájem aut jako řešení mobility budoucnosti
Na vývoji vozidla, který mimochodem financuje i rodina Piechů, se podílí např. prestižní britské Univerzity Oxford a Cranfield, nebo šanghajská firma Horizon Fuel Cell Technologies specializující se na vývoj a výrobu vodíkových článků.
Pozoruhodné na projektu není však jen spolupráce akademické a podnikové sféry, ale i to, že veškerá dokumentace k vozidlu a technologické know-how k němu bude zdarma k dispozici v rámci open-source licence. Což v praxi (teoreticky) znamená, že šikovný zájemce s potřebným technickým zázemím by si mohl vůz zhotovit doslova svépomocí, nebo jej případně vyrábět a prodávat. Koncept, který se snaží uvést firma Riversimple do života v rámci “zelené motorizace”, aby ji pozdvihla na novou úroveň, je však založen na principu, který počítá s tím, že tato vozidla budou výhradně k zapůjčení, resp. Pronájmu. Budou se vyrábět v relativně malých továrnách, a jejich technologie bude volně dostupná všem. Výrobce má záměr vozidla namísto prodeje pronajímat na 20 let za asi 200 liber měsíčně (v přepočtu ca 6000 Kč), v čemž mají být zahrnuty i náklady na palivo.
„Model pronájmu může budoucím autům pomoci snižovat environmentální dopad na životní prostředí. Celý dosavadní model, jak jsou auta prodávána je kompletně neudržitelný. Chceme nabídnout lepší řešení než nákup nového vozu a poté jeho prodej někomu dalšímu o pár let později, což znamená snahu udržet auta na silnici tak dlouho, jak je to jen možné, „uvedl mluvčí Riversimple Charlie Burgess pro magazín The Engineer.

Technologie pro čistou dopravu už jsou zde
Vozidla poháněná palivovými články se mají objevit na britských silnicích na jaře příštího roku, kdy v Leicesteru bude probíhat program jejich testování – výrobce pronajme tři desítky těchto aut ze zhruba 50kusové předprodukční série plánované v roce 2011 na roční pilotní projekt, do něhož jsou zahrnuty i univerzity Leicester a De Montfort. Pokud bude projekt úspěšný, měla by se rozběhnout výroba v zamýšlené továrně s očekávanou produkcí 5000 těchto vozů ročně.
“Věk aut poháněných fosilními palivy možná ještě není za námi, ale nepochybně se chýlí ke svému konci. Naproti tomu, co obvykle slýcháme, volná doprava téměř bez emisí je možná, a to teď a tady, s využitím existujících technologií,” prohlásil zakladatel  firmy Rriversimple Hugo Spowers, při oficiálním zahájení pilotního projektu v Leicesteru. /vj/
 

 

 
Publikováno: 11. 12. 2011 | Počet zobrazení: 2972 článek mě zaujal 699
Zaujal Vás tento článek?
Ano