asseco Aimtec murr

Elegance i v zimě a jak poznat nehomologovaná kola

Již tradiční akci pořádá společnost Alcar Bohemia před zimní sezónou s názvem Elegance i v zimě. Jde o nabídku homologovaných litých kol značek AEZ, DOTZ, DEZENT a ENZO, která jsou vhodná pro zimní provoz s cenovým zvýhodněním a s jednoduchým designem pro snadnou údržbu, navíc s poskytnutím tříleté záruky.   

 

Kvalitní finální úprava litých kol zajišťuje odolnost laku vůči soli a nečistotám z provozu na zimních silnicích. Nyní vůbec poprvé nabízí Alcar Bohemia litá kola v rozměrech zapsaných výrobcem vozu v TP, takže není potřeba je nechat zapisovat dodatečně. Mezi letošní novinky přibylo speciální „hybridní“ kolo. Jde o ocelové kolo v originálních rozměrech z TP, které imituje vzhled litého kola. K dispozici je v 15 a 16 palcích v originálních rozměrech pro vozy Audi A3, Seat Exeo, Seat Leon II, Škoda Octavia II, Superb, Yeti, VW Golf V a VI, VW Eos, Passat a další.
Kompletní sortiment s konfigurátorem kol, který pomůže s výběrem ideálního designu pro daný vůz, si lze prohlédnout na stránkách www.alcar.cz.

Jak poznat schválené kolo?
Ze zákona č. 56/2001 vyplývá, že výbava vozidla, mezi které patří ocelová kola i kola z lehkých slitin, podléhá schvalování technické způsobilosti. Pouze kolo s číslem schválení KBA může být na základě Typového listu a zkušebního protokolu TÜV zapsáno do Technického průkazu vozidla.

Aby mohla litá kola získat číslo schválení KBA, musí ve zkušebně TÜV úspěšně absolvovat test ohybu, nárazový test, test odvalování a zástavbu do vozidla.
U každého litého i ocelového kola na trhu si lze jednoduše ověřit, zda těmito testy prošlo. Na jeho čelní straně musí být vyražená či odlitá značka „KBA“ nebo E v kroužku s číslem schválení.
Kola opatřená takovýmto schválením garantují dodržování konstantní kvality při výrobě od chemických testů surového hliníku až po kontrolu rozměrové přesnosti. Ve zkušebně TÜV absolvují předepsané pevnostní testy a nakonec projdou zástavbou do každého modelu automobilu pro který jsou homologovány, která přesně určí podmínky, za kterých lze daný rozměr kola a pneumatiky na vozidle použít. Kola pro osobní automobil tak rozhodně není možné vybírat jen např. podle shodné rozteče.
Na našem trhu, zejména internetovém, je volně k dostání bohatá nabídka nehomologovaných litých kol. Spotřebitel jejich nákupem sice ušetří pár stokorun, ale pak nejen sebe a svůj vůz, ale i ostatní účastníky provozu vystavuje velkým rizikům. Kola totiž neprošla předepsanými výše uvedenými pevnostními testy ani zástavbou do konkrétního vozidla a tudíž není nic známo o vhodnosti jejich použití pro konkrétní model automobilu, například z hlediska nosnosti. Vůz s nehomologovanými koly neprojde ani technickou prohlídkou na STK a v tu chvíli se snadno ušetřené peníze rozplynou.
Kromě toho je zde nezanedbatelné riziko v případě uplatnění pojistné události u pojišťovny. Dle vyjádření českých pojišťoven postupují při likvidaci pojistných událostí v souladu s Všeobecnými pojistnými podmínkami. V případě, že mají neschválená kola příčinnou souvislost se vznikem dopravní nehody je pojistné plnění kráceno. V případě, že pojišťovna sezná, že vozidlo nebylo v době vzniku pojistné události způsobilé k provozu, díky použitým nehomologovaným kolům, může odložit uplatněnou škodnou událost zcela bez náhrady. /pk/


www.alcar.cz
 

 

 
Publikováno: 11. 12. 2011 | Počet zobrazení: 4416 článek mě zaujal 799
Zaujal Vás tento článek?
Ano