rossleor asseco murr

Vládci skladů a ramp

Nedílnou a podstatnou součástí moderních logistických systémů je i manipulační technika. Jaké novinky a trendy se objevily v této oblasti a co lze čekat v nadcházejícím období? Na toto téma nám poskytl rozhovor Ing. Daniel Göllner, produktový manager společnosti Jungheinrich.  

 

Jaké hlavní inovace se objevily v portfoliu firmy v poslední době a jaké novinky lze čekat v blízké budoucnosti?

Hlavní novinky tohoto roku a možné trendy pro budoucnost jsme představovali ve velké expozici na letošním veletrhu CeMAT 2011.
Jedná se například o APM (Auto Paller Mover) - bezobslužný manipulační vozík, pro max. 1000 kg váhu břemene a 1800 mm výšku zdvihu. V tomto roce uvádíme na trh první vozík s lithium-ionovou baterií. Jde o ručně vedený vozík Jungheinrich EJE112i, vhodný pro nakládku a vykládku přes rampu, i horizontální transport břemen.
Další novinkou tohoto roku je nový vozík s výsuvným sloupem s označením Jungheinrich ETM/ETV 214/216, který nabízí vynikající ergonomii se skvělým výhledem na vidle, zvýšení maximálního zdvihu a současně i zbytkové nosnosti. V pravdě revoluční u tohoto vozíku je možnost dodávky s předvolbou výšky zdvihu a inteligentní funkcí SNAP, kdy elektronika sleduje pohyb ovládací páky vozíku (MULTI-PILOT) a je schopná většinu funkcí předvolby předvídat a vykonávat zcela samočinně. Tento intuitivní systém byl návštěvníky veletrhu velmi oceněn.
Trendem skladové logistiky se ukázala skladová navigace, dodávaná nejprve pro systémové vozíky, vedené v úzké uličce a v tomto roce rozšířená i o možnost aplikace pro vozíky volně pojízdné v uličce „široké“. Skladová navigace využívá poslední poznatky vědy a techniky, aplikací technologie RFID a čárových 2D kódů.
Na počátku roku 2012 plánujeme představení nové řady čelních elektrických vysokozdvižných vozíků řady 4, jde o Jungheinrich EFG 425-430 a spalovacích vozíků řady 5 s hydrostatickým pohonem Jungheinrich DFG/TFG 540-550s.

Bezdrátové technologie jsou stále populárnější, hodně se o nich mluví, ale mají skutečně takové uplatnění, jak by se z médií mohlo zdát? Jak vypadá situace v praxi z vašeho pohledu?

Určitě mají, především přenos dat k manipulační technice je v tomto ohledu velmi důležitý. Přechod od neřízeného skladu k řízenému je z dlouhodobého hlediska nevyhnutelný. Můžeme říci, že manipulační technika Jungheinrich je pro tyto technologie již velmi dobře připravená. Zároveň firma Jungheinrich dodává nebo spolupracuje na dodávkách software pro řízení skladu.

Čárové kódy, QR kódy, RFID, Bluetooth a další technologie se už zabydlují či zabydlely v logistickém sektoru, kam spadají i fleetové záležitosti. Která z nich má podle vašeho názoru největší šance?

Asi největší uplatnění nalezla u manipulační techniky Jungheinrich technologie RFID. Již od roku 2007 používá firma Jungheinrich RFID technologii standardně na všech svých dodávkách systémových VNA vozíků (také pod označením vozíky s třístranným zakládáním nebo vozíky pro úzké uličky s mechanickým nebo indukčním vedením). Použití této technologie v segmentu vedených vozíků přineslo dosud nevídané možnosti přesného, inteligentního řízení jejich chování a nastavení výkonových parametrů. Bez zásahu obsluhy může vozík s RFID zastavit s milimetrovou přesností na definovaném místě nebo se zcela vyhnout překážkám na trase pojezdu. K dnešnímu dni bylo prodáno více než 5000 vozíků s touto technologií. Navíc od roku 2009 umožnilo RFID doplnění produktové výbavy o modul „Skladová navigace“. Kombinace řízení současného horizontálního pojezdu a vertikálního zdvihu (diagonální jízda) umožňuje přesné poloautomatické najíždění vozíku na paletové pozice, zastupuje funkci obsluhy a vede ke zvýšení počtu manipulací až o 25 %. Aktuálně máme světově v provozu okolo 500 skladů, kde skladová navigace každodenně zlepšuje výkon obrátky palet. Několik realizací máme již i v České republice.

Nebudou se různé technologické novinky navzájem kanibalizovat? Neboli: má smysl investovat nemalé prostředky do nejmodernější technologie, která momentálně je, a slibuje nevídané možnosti, ale v podstatě do něčeho, co může být za rok či dva překonáno jiným, atraktivnějším či pokročilejším systémem?

Podporu speciálních technologií musí zajistit dodavatel. Tedy garanci, že použitou technologii dokáže dlouhodobě podporovat a rozvíjet. Dále, že technologie je a bude maximálně otevřená pro další systémy. Teorii o závratných investicích firmy Jungheinrich nemůžeme potvrdit. Silné konkurenční prostředí drží speciálně v segmentu manipulační techniky ceny na relativně nízké úrovni.

Jak velkou roli hrají u zákazníka při pořizování nové techniky její ekologické parametry?

Zde bychom možná očekávali větší význam. U produktů firmy Jungheinrich disponujeme již dnes produkty a příslušenství, které podstatně snižují spotřebu pohonných hmot nebo množství emisí. V probíhajících výběrových řízeních však tyto hlediska zatím hrají marginální roli. Patrně musíme být ještě trpěliví.

Podstatným faktorem jsou i provozní náklady. Které z řešení pohonu vozíků se jeví jako nejvhodnější: elektřina, plyn, diesel….?

I nadále je správná volba pohonu vozíku velmi individuální. Její výhodnost se musí posuzovat ze širšího pohledu a hlavně z místních podmínek jednotlivých zákazníků. Při poptávce techniky uplatňuje firma Jungheinrich především poradenství. Při rozhovorech se zákazníkem zjišťujeme jeho potřeby, pozorujeme zvyklosti a následně vhodný a výhodný typ pohonu můžeme doporučit. Otevřená kalkulace vhodnosti je samozřejmostí. 
Co se pohonů týče, tak zůstávají dosavadní obvyklé způsoby bez větší změny. Soustavně se však pracuje na optimalizaci soustavy motory-elektronika-software. Díky této optimalizaci dokážeme se stejnými agregáty zvýšit výkon techniky o 10 a více procent, při současné úspoře energií o 10 a více procent. Aktuálně máme tyto hodnoty potvrzené na novém modelu vozíku s výsuvným sloupem Jungheinrich ETM/ETV 214-216. /jk/
 

 

 
Publikováno: 4. 1. 2012 | Počet zobrazení: 4083 článek mě zaujal 835
Zaujal Vás tento článek?
Ano